‘Tüp Tünel’ Projesi Tartışma Yarattı!



Ege'de Son Söz'ün haberine göre, İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş, kentin trafik sorununun çözümü için üç noktaya tüp geçit yapılmasını önerdi. Demirtaş, Kordonyolu ile Mustafa Kemal Sahil Bulvarı arasındaki 7.4 kilometrelik alanda kıyıya paralel giden üç gidiş üç geliş olmak üzere batırma tüp tünel yapılmasını bulvarın yayalaştırılmasını ve yeşillendirilmesini isterken ikinci tüp geçidi Konak Pier ile Mürselpaşa Bulvarı arası için önerdi. Demirtaş, Alsancak Garı Meydanı ile viyadükler arasına da iki katlı tünel yapılması görüşünü ortaya attı. Demirtaş'ın bu önerisine meslek odaları tepki gösterirken siyasetçiler olumlu baktı.

İzmir'de mimarlar, şehir plancıları ve inşaat mühendislerinin örgütlü olduğu odaların temsilcileri, tüp geçidin gerçekleştirilebilir olmadığını öne sürerek, maliyetin yüksekliğine dikkat çekti ve "Bu kadar maliyet göze alınıyorsa metro ağı uzatılmalı" dedi.

Görüşler şöyle:

"Soruna bilimsel bakılmalı"

İnşaat Mühendisleri Odası Ayhan Emekli: Asıl sorun ulaşımı nasıl bakmak gerektiğinde yatıyor. Bir kentin ulaşımını bir plan çerçevesinde planlamak gerekiyor. İmar planları ve ulaşım planları bir bütün olmalı. Ulaştırma anabilim dalı ve inşaat mühendislerinin bir çalışması yapması gerekir. Bu çalışma yapılmadan proje üretmek sorun çözmez. Sorunu bilimsel olarak tespit edip bilimsel temellere dayalı olarak ön çalışmasını yapmadan soruna yaklaşırsanız sorunun önünden değil peşinden giderseniz. Sorunun peşinden giden bir çözümle kentin gelişimini doğru yönlendiremezsiniz. Ürettiğiniz proje sorunu büyütecek bir hale de dünüşebilir ya da başka yerde soruna yol açarsınız. Tüp geçit proje olarak bakıldığında yapılabilir ama zemine bağlı olarak maliyeti ciddi oranda artan bir projedir. Ülke kaynaklarının nasıl yönetileceği konusunda yatırımların bedeli önemlidir."

"Bu filmi daha önce görmüştük"

Mimarlar Odası İzmir Şube Başkanı Hasan Topal: İzmir ulaşım ana planının bir önerisi ve revizyonu olmadığı için ve altyapı konusunda yetkin kurumların bir önerisi olmadığından ciddiye alınacak bir proje olarak görmüyorum. Ancak viyadük ayaklarını ve Kordonyolunu yeniden hortlattığı için de çok tehlikeli bir bakış açısı olarak gördüğümü belirtmek isterim. İzmir bu filmi daha önce görmüştü. Yıllarca davalar yapıldı. Bu tünellere harcayacak bir ekonomik kaynak varsa kentin merkez alanlarında metro hatlarını geliştirip çoğaltıp bir yeraltı ağına dönüştürerek bu kentin ulaşım sorunu sonsuza kadar çözülebilir. Ayrıca bu akılcı ve bilimsel bir yöntemle olur."

Şehir Plancıları Odası İzmir Şube Başkanı Özlem Şenol Kocaer: Bu konuda proje hazırlaması gereken ilgili belediyedir. Belediye projeyi hazırlar, odalarla, STK'larla paylaşır, tartışılır. Usul böyle olmamalı. Benim bakış açım budur.