İstanbul’un ulaşım sorunlarını hafifletecek tüp geçit projesinde finansman hazırlığı tamamlanırken, sistemi yapacak firmanın seçimi aşamasına gelindi.
Ulaştırma sektörünün önde gelen projeleri arasında gösterilen ve Asya ile Avrupa yakasını denizaltı tüp geçişi ile bağlayacak olan sistemin yapımı ihalesinde son raunda girildi. Projenin finansmanını sağlayan Japon JBIC yetkililerinin, hafta içinde Ankara’da Ulaştırma Bakanlığı ve ihaleye katılan konsorsiyum yetkilileri ile görüşerek, verilen teklifleri bir kez daha masaya yatıracağı öğrenildi.
İstanbul’un ulaşım sorununa kalıcı çözüm sağlamak amacıyla yapımı gündeme gelen Tüp geçiş ihalesini finanse eden Japon Devlet Kurumu JBIC ile firma yetkilileri arasında yapılacak nihai müzakerelerin ardından, bu konuda daha önce açılan ihalenin sonuçlandırılarak firma seçiminin yapılması bekleniyor.
Firma seçimi sonrası, ilgili firma konsorsiyumu ile yapım sözleşmesi imzalanarak, tüp geçit inşaatında filii uygulama süreci başlatılmış olacak.
MARMARAY’DA SONA GELİNDİ
Kısaca “Marmaray” olarak adlandıılan projenin tüp geçit bölümü için, 29 Aralık 2003 tarihinde yapılan ihale komisyonu toplantısında, teknik değerlendirmeyi geçen 2 konsorsiyumun teklifleri alınmıştı.
Tüp Geçit inşaatı için Taisei-Kumagai Fumi-Gama Endüstri konsorsiyumundan 89.7 milyar Japon yeni, Obayashi-Yapı Merkezi—Metiş-Kiska grubundan da 97 milyar öapon yeni tutarında bir fiyat önerisi gelmişti.
SAATTE 70 BİN YOLCU TAŞINACAK
Türkiye’nin ilk denizaltı tüp geçişi projesi özelliğine sahip olacak sistemle, çift yönlü olarak saatte 70 bin yolcu taşınacak.
Yaklaşık 2 milyar dolara malolması planlanan “tüp geçit” ve ilgili sistemlerin yapımına, bu yıl içinde başlanması bekleniyor. Çeşitli banliyö hatlarının yapımı, iyileştirilmesi ve çeşitli yeraltı istasyonlarının da bulunduğu 70.6 kilometre uzunluğundaki “Marmaray” sisteminin, tüm üniteleriyle 2008 yılında tamamlanması öngörülüyor.