Avcılar-Söğütlüçeşme metrobüs hattında
kullanmak için Hollanda’dan ithal edilen her biri 2.4 milyon TL
değerindeki 50 Phileas marka otobüsün teslim alınan 35 adedi,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından seferden kaldırıldı.
Yokuş çıkmakta ve hızlanmakta zorlanan, süspansiyon sisteminde sorun olan ve yol
tutuşunda bekleneni veremediği öne sürülen Phileas’lar hatlardaki yerini,
kendisinden daha ucuza satın alınan Mercedes marka otobüslere
bıraktı. Büyükşehir Belediyesi, otobüslerin testlerinin yapıldığını, şu anda
belirli sayıda aracın deneme sürüşleri kapsamında 10.00-16.00 saatleri arasında
sefere çıktığını söyledi.
Büyükşehir Belediyesi, Phileas otobüslerin İstanbul’a uygun
olmadığı yönündeki uzman görüşlerini dikkate almamıştı. Başbakan Recep
Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle hizmete alınan Phileas’lar,
metrobüs hattında sık sık arızalanarak trafiği aksatmasıyla da gündeme gelmişti.
Avcılar-Söğütlüçeşme hattında 140’ı Capacity ve 65’i Citaro olmak üzere 205
Mercedes marka metrobüs bulunuyor. Seferden sessiz sedasız çekilen Phileas’lar
ise İETT’nin İkitelli garajında akıbetini bekliyor.
Phileas’ların izinde
Phileas’ların akıbetini öğrenmek için metrobüs hattını gezdik. Öğle
saatlerinde Phileas’ların çalıştığı Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme
hattını takip ettik. Bu hat boyunca bir tek Phileas’a rastlamadık. Söğütlüçeşme
durağında bekletiliyor olma ihtimali üzerine buradaki istasyonda Phileas’ları
aradık. Ancak bulamadık. Bunun üzerine İETT çalışanlarına sorduk.
Yetkililer bize, Phileas’ların Zincirlikuyu-Avcılar hattında çalıştığını
söylediler. Bu sefer metrobüs hattı üzerinden Avcılar’ın yolunu tuttuk. Fakat
yine Phileas’a rastlayamadık. Avcılar ana istasyonda bulmayı umduğumuz otobüsler
burada da yoktu. Yine görevlilere sorduk. Phileas’ların Anadolu yakasında hizmet
verdiğini söylediler. Orada bulamadığımızı söylememiz üzerine, “Phileas’lar
yoğun saatler olan sabah 10.00 ile 13.00 arasında kullanılıyor” dediler. “Bu
saatler trafiğin yoğun olduğu saatler değil ki” dememiz üzerine, sorularımızın
yanıtı için İETT Genel Müdürlüğü’nü adres gösterdiler. Havadan izini
sürdüğümüzde de otobüslerin İETT’nin İkitelli Garajı’na adeta gizlendiğini
gördük.
Belediye: Test ediyoruz
Büyükşehir Belediyesi, ilk partisi 2007 Eylül ayında alınıp İETT’ye teslim
edilen araçların test edildiğini iddia etti. Açıklamada şöyle denildi:
“Otobüslerin ilk üretim olması sebebiyle, test ve deneme işlemleri titizlikle
yapılmaktadır. Söz konusu işlemler, her bir sistemin farklı metotlarla
denenmesi sebebiyle asgari 15 iş gününde yapılabilmektedir. Zaman zaman bu süreç
uzayabilmektedir. Deneme işlemleri Hollanda’dan gelen 18 kişilik ekip ve İETT
teknik personeli tarafından titizlikle yapılmaktadır. Test sürüşleri tamamlanan
araçlar, önümüzdeki hafta başından itibaren kademeli olarak sefere çıkmaya
başlayacaktır. Şu anda da 10.00-16.00 saatleri arasında belirli sayıda araç,
deneme sürüşleri kapsamında sefere çıkmaktadır.”
Fazla yolcu nedeniyle sorun
İlk olarak Söğütlüçeşme-Zincirlikuyu hattında kullanılan Phileas’larda bu
arızaların yaşanmasına, 300’ün üzerinde yolcu taşınması neden gösteriliyor.
Hollandalı üretici firma APTS’nin resmi verilerine göre, satın
alınan çift körüklü 26 metre uzunluğundaki Phileas’lar, oturarak 52, ayakta 133,
toplamda 185 yolcu kapasiteli. Metrobüs hattında kullanılan Phileas’ların sabah
ve akşam saatlerinde ortalama 350 yolcuyla seyahat ettiği kaydediliyor.
Genel Müdür ‘sorun yok’ demişti
İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk, mart ayında basın
mensuplarıyla yaptığı toplantıda, Phileas’larla ilgili soruları yanıtlamıştı.
Phileas’ların rampalardan çıkamayacağı, bu nedenle motor ve şanzımanlarının
değiştirildiği, değişme bedeli olarak İETT’nin 2 milyon lira ödemek zorunda
kaldığı yönünde söylentiler bulunduğunu belirtmiş ve duyumların gerçeği
yansıtmadığını söylemişti. Öztürk, Phileas’ların üzerinde 335 beygir gücünde çok
güçlü Cummis motorların bulunduğunu belirterek, şu açıklamada bulunmuştu:
“Araçların bağlantı elemanları General Motor ve Allison gibi dünyanın en
büyük firmaları tarafından üretilmektedir. Dolayısıyla gerek çekiş gücü, gerekse
fonksiyonellik yönünden herhangi bir sorun bulunmamaktadır. Araçlar şartnamemiz
gereği PDI testinden geçirildikten sonra teslim alınmaktadır. Aksi mümkün
değildir. Dolayısıyla bu testlerden geçirilerek teslim aldığımız araçlarda iddia
edildiği gibi herhangi bir tadilat yapılması söz konusu değildir.”
17 Nisan’da ise İETT Faaliyet Raporu’nun oylandığı İBB Meclis toplantısında
bir sunum yapan Öztürk, Phileas marka otobüslerin, metrobüs hattında yoğunluğun
az olduğu saatlerde kullanıldığını açıklamıştı.
2003’te reddetmiştik
Eski bir İETT üst düzey yöneticisi, Phileas’ların 2003 yılında önerildiğini,
kurum uzmanlarının hazırladığı rapor sonrasında dönemin belediye başkanı Ali
Müfit Gürtuna’nın bu projeden vazgeçtiğini bildirdi. Adının açıklanması
istemeyen eski bir İETT yetkilisi şöyle konuştu:
“Bu araçlar düz, bayırı olmayan yerlerde turistik amaçlı kullanılabilir.
İstanbul’da bunu ağzına kadar yolcu doldurup kullanırsanız tamamı arızalanır. O
zaman da bu otobüsler için Gürtuna’ya bu yönde bir rapor vermiştik. Çünkü bu
otobüsün motoru ve yürüyen aksamı bu yükü kaldıracak gibi değildi. Bu otobüsler
küçük yokuşları dahi tırmanamaz. Üçte biri fiyata satın alınan Mercedes
Capacity’ler dururken bunların satın alınmasının mantığı olamaz. Phileas’lar hem
çok pahalı hem de yanlış bir seçim.”