Trafik Kâbusuna Son



Arif'e tarif gerekmez; İstanbul'un trafiği malum. Son yıllarda metro ve metrobüs altyapısına yapılan yatırımlar elbette şehre nefes aldırdı ama ortada hâlâ bir sorun olduğu su götürmez. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın Trafik Danışmanı ve Bahçeşehir Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, profesyonel olarak bu soruna kafa yoruyor. Kısa, orta ve uzun vadeli çözüm projelerini Başkan Topbaş'a sunuyor. Çözüm ise sorunun içinde gizli.

Ilıcalı, sorunun nedenlerini şöyle sıralıyor: Plansız kentleşme, etkin toplu taşıma araçlarının birarada kullanılmaması, yetki ve sorumlulukların tek elden yönetilmemesi, bilinçsiz sürücü ve yayalar. Uzun vadede atılacak önemli adımlar olduğunu belirten Ilıcalı, metrobüsün de tam kapasiteyle çalıştığını ve tahmin edilenden çok daha büyük bir talebi karşıladığını söylüyor. Ilıcalı, bu arada trafiği rahatlatacak kısa vadeli bir projeyi de Başkan Topbaş'a sunduğunu ve projenin en kısa zamanda deneneceğini belirtiyor.

Araçta tek başına dönemine son

Ilıcalı'nın projesine göre en az iki şeritli yolların bir şeridi, trafiğin en yoğun olduğu sabah ve akşam saatlerinde tercihli yola dönüştürülecek. Bu yolu sadece minibüs, otobüs, taksi ve en az dört yolcusu olan otomobiller kullanabilecek. Ilıcalı, denetimlerin kameralarla sağlanacağı tercihli yolların, sürücüleri araçlarını aynı istikamete gidenlerle paylaşmaya sevk edeceğini belirterek, "Tercihli yolda hızla gitmek isteyen, ya toplu taşımayı kullanacak ya da aracını paylaşacak. Bir araba bile trafikten eksilse kârdır' diyor. Bireysel olarak bu çözümü çoktan hayata geçiren Ilıcalı, şimdiden uyarıyor: "Trafiğin yoğun olduğu saatlerde tek başına aracını kullananlar, tercihli yol avantajını kullanamayacak." Ilıcalı, trafikteki boş taksi yükünü azaltmak için de taksilerin tek bir 'call center' altında toplanacağını söylüyor.