Arif'e tarif gerekmez; İstanbul'un trafiği malum. Son yıllarda metro ve
metrobüs altyapısına yapılan yatırımlar elbette şehre nefes aldırdı ama ortada
hâlâ bir sorun olduğu su götürmez. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı
Kadir Topbaş'ın Trafik Danışmanı ve Bahçeşehir Üniversitesi
Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, profesyonel olarak bu
soruna kafa yoruyor. Kısa, orta ve uzun vadeli çözüm projelerini Başkan Topbaş'a
sunuyor. Çözüm ise sorunun içinde gizli.
Ilıcalı, sorunun nedenlerini şöyle sıralıyor: Plansız kentleşme, etkin toplu
taşıma araçlarının birarada kullanılmaması, yetki ve sorumlulukların tek elden
yönetilmemesi, bilinçsiz sürücü ve yayalar. Uzun vadede atılacak önemli adımlar
olduğunu belirten Ilıcalı, metrobüsün de tam kapasiteyle çalıştığını ve tahmin
edilenden çok daha büyük bir talebi karşıladığını söylüyor. Ilıcalı, bu arada
trafiği rahatlatacak kısa vadeli bir projeyi de Başkan Topbaş'a sunduğunu ve
projenin en kısa zamanda deneneceğini belirtiyor.
Araçta tek başına dönemine son
Ilıcalı'nın projesine göre en az iki şeritli yolların bir şeridi, trafiğin en
yoğun olduğu sabah ve akşam saatlerinde tercihli yola dönüştürülecek. Bu yolu
sadece minibüs, otobüs, taksi ve en az dört yolcusu olan otomobiller
kullanabilecek. Ilıcalı, denetimlerin kameralarla sağlanacağı tercihli yolların,
sürücüleri araçlarını aynı istikamete gidenlerle paylaşmaya sevk edeceğini
belirterek, "Tercihli yolda hızla gitmek isteyen, ya toplu taşımayı kullanacak
ya da aracını paylaşacak. Bir araba bile trafikten eksilse kârdır' diyor.
Bireysel olarak bu çözümü çoktan hayata geçiren Ilıcalı, şimdiden uyarıyor:
"Trafiğin yoğun olduğu saatlerde tek başına aracını kullananlar, tercihli yol
avantajını kullanamayacak." Ilıcalı, trafikteki boş taksi yükünü azaltmak için
de taksilerin tek bir 'call center' altında toplanacağını
söylüyor.