Türkiye'de trafiğe kayıtlı araç sayısı 15 milyona ulaştı. Bu durum gürültü
kirliliğini de had safhaya çıkardı. Şehir merkezi ya da şehirlerarası işlek
yollara yakın bölgelerde oturanların en büyük sorunu araç gürültüsü. 3 milyona
yakın aracın vızır vızır dolaştığı İstanbul'da sorunun çözümü için önemli bir
projeye imza atıldı. Ülkenin en yoğun yolu E-5'in kenarında 3-4 tür sarmaşık,
modüler askı çiçekler, yamaçlarda gül ve lalelerle bir koridor oluşturuldu. Park
ve Bahçeler Müdürü Mehmet İhsan Şimşek, bitkilerin gürültüyü yapraklarıyla
kırdığını belirtti. Bitkilerin adeta bir ses duvarı oluşturduğunu kaydeden
Şimşek'in verdiği bilgiye göre 7-8 metre genişliğinde bir yeşil perde, gürültüyü
10 desibele kadar azaltıyor. Sistemin işleyişi seslendirme odalarına benziyor.
Araç yoğunluğu bakımından ilk sırada yer alan İstanbul'da trafik gürültüsünü
azaltabilmek için yeşil koridor oluşturuluyor. Şehirde trafiğe kayıtlı 2 milyon
770 bin araç var. Tekirdağ sınırında bulunan Kınalı'dan İzmit sınırındaki
Şekerpınar'a kadar ildeki 300 kavşak ve belediye sorumluğunda bulunan 2 bin 800
kilometre yolda birçok yeşil dalga koridoru oluşturuldu. Kavşaklarda çim ve
çiçeklendirme çalışmalarının yanı sıra özellikle Piyalepaşa Bulvarı, Ataköy
Kavşağı ve sahil yolu boyunca uygulanan sarmaşık gül çalışması ile araç
gürültüsü azaltıldı. 'Bitki perdesi'nin Avrupa'da yaygın olarak kullanıldığını
ifade eden Park ve Bahçeler Müdürü Mehmet İhsan Şimşek, TEM ve E-5 yamaçlarını
gül, acem halıları ve diğer çiçeklerle donattıklarını söyledi. Tekirdağ
Kınalı'dan İzmit Şekerpınar'a kadar il sınırları içindeki tüm kavşaklarda
çalışmaların devam ettiğini dile getiren Şimşek şu bilgileri verdi: "Kent
genelindeki yeşil oranının artırılmasının birçok olumlu etkisi var. Almanya ve
İtalya'da yol ağaçlandırılmasına ciddi önem veriliyor. Genellikle bu ülkelerde
yol kenarlarında 2-3 sıra boylu ağaçlar bulunuyor. İstanbul'da ağaçlandırma
konusunda ciddi çalışmalar yürüttük. 2004'ten bugüne 723 bin ağaç diktik, 1
milyon 600 bin sarmaşık, 104 milyon çiçek, 45 milyon lale dikimi yaptık.
Yaptığımız çalışmalar sayesinde kent genelinde kişi başına düşen yeşil alan
miktarını 4 metrekareden 6,5 metrekareye çıkardık." Şimşek, bitkilendirme
sayesinde oksijen miktarını artırması, çevreyi güzelleştirmesi, o bölgeye yağmur
yağdırması, erozyonu önlemesi gibi özellikleriyle bilinen ağaçların önemli bir
fonksiyonunun da gürültü kirliliğini azaltması olduğunu sözlerine ekledi.
Ağaçlar kaza riskini azaltıyor
Prof. Dr. Hayran Çelem (Ankara Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü
Öğretim Üyesi): "Yollardaki ağaçlandırma, trafik kazası riskini
azaltır. Sürücülerin psikolojik olarak kendilerini rahat hissetmesini sağlar.
Yol kenarındaki ağaçlandırma, şehre ve ülkeye modern, gelişmiş ve medeni bir
hava katar."
Psikolog İzzet Güllü: "Böyle bir yerde yaşıyor olmak kişide
aidiyet duygusunu güçlendirir, ülke sevgisini artırır. Medeni insan başta
trafikte olmak üzere tüm olaylarda kendisinden beklenen davranışlara daha yatkın
olur."
Karayolları, 5,5 milyon fidan dikti
Karayolları Genel Müdürlüğü, trafik gürültüsünün azaltılması için bölünmüş
yollarda 5 yılda 5,5 milyon fidan dikimi yaptı. Ağaçlandırma ile iklim
değişikliğinin olumsuz etkilerinin azaltılması, seyahat güvenliğinin
artırılması, heyelan, akma ve erozyonun önlenmesi amaçlanıyor. Türkiye geneli
ağaçlandırma dağılımına bakıldığında Konya, Ankara, Sivas, Erzurum, Elazığ,
Diyarbakır karayollarına 2 milyon dikim yapıldığı, bu rakamın İstanbul'da 851
bini bulduğu görülüyor. Özellikle karayollarında son yıllarda ağaçlandırma
faaliyetleri arttı. 2005-2009 yılları arasında ağaçlandırma faaliyetlerine 15
milyon 42 bin TL harcandı.