Trabzon’da 278 Hektar Deniz Dolgusu Yapılacak



Sel felaketiyle anılan Karadeniz’de AKP’li belediyelerin denize dolgu yapma ısrarı bitmiyor. Son olarak Trabzon’un Arsin ilçesindeki Yeşilyalı ve Nuroğlu Mahalleleri sınırları içerisindeki 277,22 hektarlık deniz üstü alanı için, ‘Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi’ yapılması için ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı verildi. Böylece projenin olası etkileri ölçülmeden milyonlarca metreküp malzemeyle yapılacak deniz dolgusu projesine ‘onay’ verilmiş oldu.

BirGün’den Uğur Şahin’in haberine göre; projeye ilişkin olarak AKP’li Trabzon Büyükşehir Belediyesi ile Arsin Belediyesi, Trabzon Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı ile Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası’nın yetkililerinden oluşan Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi Yönetici Anonim Şirketi 12 Temmuz 2019 tarihinde kuruldu. Yatırım Adası Endüstri Bölgesi Yönetici A.Ş. tarafından devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan bölgede, deniz alanında dolgu yapılarak alan kazanılması için proje hazırlatıldı. Bunun için de ‘Trabzon Arsin Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi Etüt Proje İşleri’ başlığında bir ihale açıldı. ‘Belli istekliler arasında’ düzenlenen ihaleyi, N.K.Y. Mimarlık ile Etisa Mühendislik İş Ortaklığı aldı. Söz konusu şirketlerle 3 Aralık 2019 tarihinde sözleşme imzalandı ve projenin 4 Kasım 2021’e kadar teslim edilmesi istendi.

Reklam Goruntulenme Bolumu

390 futbol sahasına eşit
Hazırlanan projenin sonrasında da 7 Ocak tarihinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) başvurusu yapıldı. Başvuruyu değerlendiren Bakanlık, 278 hektar yani yaklaşık 390 futbol sahası büyüklüğünde, tamamı denizin doldurulması yoluyla elde edilecek dolgu alanı projesi için önceki gün ‘ÇED gerekli değildir’ kararı alındığını açıkladı. ÇED süreci, bir projenin doğa üzerinde yaratacağı etkilerin masaya yatırılması anlamına geliyor. ‘ÇED gerekli değildir’ kararı ise projenin doğaya etkileri bakımından değerlendirme dışı tutulması durumunda veriliyor. Yani projesinin doğaya etkisini ölçmeden onay verilmiş oldu.

2 milyar 129 milyon TL
Proje tanıtım dosyasında yer alan bilgilere göre, Cumhurbaşkanlığı kararıyla ‘endüstri bölgesi’ ilan edilen bölgede yapılacak projenin maliyeti, tam 2 milyar 129 milyon 554 bin TL olacak. Karadeniz Sahilyolu kenarında, Trabzon Limanı’nın 23 kilometre, Trabzon Havalimanı’nın ise 16 kilometre doğusunda kalan alanda projenin üç yılda tamamlanması planlanıyor.

Can kaybından sorumlu değiliz
Dosyada proje için kamu kurumlarından alınan görüşlere de yer verildi. DSİ 22. Bölge Müdürlüğü’nün 28 Ocak tarihli görüş yazısında, dikkat çeken ifadeler yer aldı: “Proje içerisinde kalan güzergâh boyunca bütün derelerin debi değerleri gözetilerek boyutlandırılması gerektiği (…) tüm dere yataklarında meydana gelebilecek muhtemel olaylar nedeniyle oluşabilecek can ve mal kaybında kurumumuz sorumlu tutulamayacağı bilinerek projelendirme yapılmalıdır.”

Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.