Destek Patent Tasarım Bölümü Yöneticisi Yasemin Özlük, AB ülkelerinde bir başvuru ile toplam 28 ülkede koruma sağlayan 'Topluluk Tasarım Tescili' uygulamasının Türk KOBİ’lerine önemli avantajlar ve faydalar sağladığına dikkat çekti. Özlük, son yıllarda Türk şirketlerinin bu yöntemle hem maliyet avantajı, hem de tescilin çabuk sonuçlanması sebebiyle zaman avantajına sahip olduklarını belirtti. Özlük ayrıca gelecekte Avrupa Birliği’ne üye olan yeni ülkeler de tescilin geçerli sayılacağını sözlerine ekledi.
KOBİ’lerin tercihi topluluk tasarım tescili
Avrupa Pazarı Uyumlaştırma Ofisi (OHIM) tarafından açıklanan rakamlara göre Türk şirketleri Avrupa Birliği ülkelerinde satışa sundukları ürün ve tasarımları için 'Topluluk Tasarım Tescili' yöntemini kullanıyor. 2014 yılında toplam 345 adet tasarım için başvuru yapılırken, 2013 yılında bu sayı 337 adet olarak gerçekleşti.
Yasemin Özlük, sistemin avantajları için şu açıklamayı yaptı:
“Avrupa Birliği Uyumlaştırma Ofisi'ne yapılacak tek bir başvuru ile Avrupa Birliği'ne üye 28 ülkenin tamamında tescil yapmak mümkün. Böylece her ülke için ayrı başvuru yapılmasına gerek yok. Ayrıca tasarımlarda sayı olarak her hangi bir sınırlamanın olmaması ve tasarımların çok daha kısa süre içerisinde tescil edilme imkanı olması büyük avantaj getiriyor. Şirketler, tescilli tasarımları 5 yıllık süreler için tescil edilebilir ve toplam 25 yıla kadar 5 kez yenilenebiliyor. Ayrıca Avrupa Birliği’nin genişlemesi halinde yeni bir ülkenin birliğe dahil olması durumunda endüstriyel tasarım yeni üye ülkelerde de ek bir başvuru yapılmadan otomatik olarak koruma altına alınmaktadır”.
Tescilsiz ürünlere el konma riski var
“Tasarımlar ihraç edilen ülke de tescil ettirilmediği takdirde ihracat yapılan ülkelerde tescilli benzer bir tasarımın var olması durumunda, gümrüklerde ürünlere el konulması riski yanında para cezaları ve hukuki süreçlere maruz kalma riski söz konusudur. Her ülke için de ayrı ayrı tescil başvurusunda bulunulması yerine ise topluluk tasarımı tescili ile tek başvurulu korumayı maliyet ve zaman yönünden ürünlerini ihraç eden veya etmeyi planlayan firmaların ilk tercihi oluyor”.