Toplu Ulaşımda Devrim



İzmir'in en büyük sorununu 'ulaşım' olarak belirleyen Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, yıllardır kent gündemindeki Aliağa-Menderes banliyö hattının metro standartına çıkarılması için cesur bir karar aldı. Kent içi toplu ulaşımda raylı sistemi öne çıkaran Kocaoğlu, Aliağa - Menderes banliyö hattının metro standartına yükseltilmesi için Hazine garantisi bekleyen 150 milyon Euro'luk Avrupa Yatırım Bankası kredisi çıkmadan harekete geçti. Aziz Kocaoğlu, hattı Büyükşehir Belediyesi'nin kendi öz kaynaklarıyla yapacağını açıkladı.

Yapılan görüşmelerde TCDD yetkilileri ile mutabakata varan Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, anlaşma zemini oluşmasını sağladı. Bu çerçevede TCDD ile 'İzmir Banliyö Sistemi Geliştirme Projesi İşbirliği Protokolü' imzalanması kararlaştırıldı. Protokolde Büyükşehir Belediyesi'nin hattın metro standartına yükseltilmesi için YPK onayından sonra 15 gün içinde çalışmalara başlaması şartına yer verildi.

2 yılda bitecek
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, TCDD Genel Müdürü Talat Aydın ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu arasında imzalanan protokolle proje uygulamaya geçti. İmza töreninde konuşan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Aliağa-Menderes banliyo hattının İzmir kentinin en büyük ulaşım projesi olduğunu belirtti. Projenin bir servet niteliğinde olduğunu anlatan Kocaoğlu, 'İzmir'in ulaşımını tamamlayacak bu hat, Türkiye'nin en büyük servetlerinden biridir. Bu proje hem kentin gelişimini sağlayacak hem de ulaşım problemini ortadan kaldıracak. Proje, Aliağa sanayi bölgesi ile Torbalı sanayi bölgesini birbirine bağlayacak. Üçyol-Üçkuyular metro hattı ile bu sistem entegre olduğu zaman İzmir'in ulaşımı raylı sistemle çözülecek. 24 ay sonra İzmir ulaşım yönünden bambaşka bir kent olacak' dedi.

Sözümüzü tutuyoruz
Projenin taraflarından TCDD'nin Genel Müdürü Talat Aydın, projenin toplam 500 milyon dolara mal olacağını söyledi. Aydın, 'TCDD olarak projeye bugüne kadar 180 milyon dolar aktardık. Hat tamamlanıncaya kadar desteğimiz sürecek' diye konuştu. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da, İzmir'in ilklerin kenti olduğunu söyledi. İzmir'in demiryolu için ilk kazmanın vurulduğu yer olduğunu hatırlatan Bakan Yıldırım, 'Büyüyen kentlerin en büyük sorunu toplu ulaşım ve trafiktir. Bu hat, tüm Türkiye'ye örnek olacak. Günümüzde artık vakit nakit anlamına geliyor. Bu proje İzmirliler'in ulaşımda vakit kaybını önleyecek' diye konuştu. İzmir'in efsane Başkanı Ahmet Piriştina'nın projeyi heyecan içerisinde kendilerine anlattığını anımsatan Bakan Yıldırım, 'Biz de kendisini destekleme sözü vermiştik. Bugün Piriştina'ya verdiğimiz sözü de yerine getirmenin mutluluğunu yaşıyoruz' dedi. CHP Lideri Deniz Baykal ise, bu projenin bir dönüm noktası olduğunu belirterek, 'Böyle bir dönüm noktasında böyle bir sevinci İzmirliler ile paylaşmaktan çok sevinçliyim' diye konuştu.

PROTOKOLDE NELER VAR?
İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD arasında imzalanan 'İzmir Banliyö Sistemi Geliştirme Projesi İşbirliği Protokolü'ne göre, kentin kuzey - güney aksında yer alan 79 kilometrelik banliyö tren hattında İzmir Büyükşehir Belediyesi inşaat faaliyetleri için 200 milyon dolar, vagonlar için 140 milyon dolar olmak üzere toplam 340 milyon dolar yatırım yapacak. 24 ayda tamamlanacak hatta yılda 165 milyon yolcu taşınacak. Büyükşehir Belediyesi, paralel olarak aynı tarihlerde Üçyol - Üçkuyular metrosunun da devreye girmesini planlıyor. Böylece halen sadece Üçyol - Bornova hattına sahip olan İzmir, iki yıl sonra 96 kilometrelik metro hattına kavuşacak.

Projenin diğer detayları şöyle:

Taraflar arasında ortaklık payları eşit anonim bir şirket kurulacak.

Şirket, Aliağa - Menderes arasındaki hatta 49 yıl süre ile banliyö işletmeciliği yapacak.

8 kişiden oluşacak şirket yönetim kurulunda taraflar eşit sayıda temsil edilecek.

Yönetim Kurulu Başkanı, Büyükşehir Belediyesi ve TCDD temsilcileri arasından her yıl dönüşümlü olarak seçilecek. İlk yıl Yönetim Kurulu Başkanlığı görevi Büyükşehir Belediyesi temsilcisi tarafından yürütülecek.

Şirketin istihdam ve borçlanma politikalarının oybirliği ile belirlenecek.

Mesafeye göre değişkenlik gösteren bilet ücretlendirme sisteminin oluşturulacak.

Büyükşehir Belediyesi, protokol yürürlük tarihinden itibaren 15 gün içinde ihaleye çıkacak.

Yer tesliminden itibaren 24 ay içinde teslimat yapacak.

PROJENİN GENEL ÖZELLİKLERİ
İzmir'i kuzey ve güney aksında birbirine bağlayan Türkiye'deki en yaygın kent içi demiryolu ağı olan Aliağa - Menderes hattı projesi, iki bölümden oluşuyor. Kuzey Hattı (Aliağa-Alsancak) 57 kilometre uzunluğunda olup bu hatta 20 istasyon bulunuyor. Güney Hattı (Alsancak-Cumaovası) ise 22 kilometre uzunluğunda ve 10 istasyondan oluşuyor. İstasyonlar çevresinde alt merkezlerin (yerleşim bölgeleri) varolması, Aliağa - Menderes hattı projesinin en büyük avantajları arasında sayılıyor. Aliağa - Menderes hattı aynı zamanda körfezin iki yakası arasındaki en ekonomik bağlantı olarak da kabul ediliyor. Proje kapsamında Aliağa Triyaj istasyonu ile Çiğli ve Cumaovası Bakım Onarım Atölyeleri inşa edilecek.


YENİ HAT NELERİ DEĞİŞTİRECEK
Aliağa - Menderes arasında çalışacak metro ile konut ve sanayi bölgeleri birbirine bağlanacak. Günde 550 bin, yılda 165 milyon yolcu taşınacak.

Aliağa - Menderes ve Üçyol - Üçkuyular metro hatlarının devreye girmesiyle yaklaşık 400 belediye otobüsü devre dışı kalacak. Bu otobüsler ise, çevre ve ilçe belediyelere kaydırılacak.

İnşa edilecek karayolu alt, üst ve yaya geçitleri ile kentsel alanlarda trafik rahatlayacak, kazalar azalacak.

Özel araç kullanımı azalacak, kent merkezinde motorlu taşıt kaynaklı hava kirliliği azalacak, hava kalitesi yükselecek.

Kentin Aliağa -Torbalı - Atatürk Organize ve ESBAŞ gibi sanayi bölgeleri birleşecek.

Sanayi bölgeleri ile konut alanlarını birbirine bağlayacak proje tamamlandığında 79 km.lik hatta seyahat süresi toplam 86 dakikaya inecek.

20 istasyon, 11 karayolu altüst geçidi, Karşıyaka'da ve Şirinyer'de 5 km.lik tünel ve 43 yaya üst geçidi yapılacak.