Teleferik, 2011'de Hizmete Açılacak



2007 yılı Kasım ayında Makine Mühendisleri Odası İzmir Şubesi'nin hazırladığı rapor çerçevesinde, İzmirlilerin can ve mal güvenliğini tehlikeye atmamak için kapısına kilit vurulan Balçova'daki Teleferik Tesisleri için umut ışığı doğdu. Proje ihalesine katılan firmaların aynı zamanda yapım ihalesine de katılmasına olanak sağlayan yasal düzenlemenin 2008 yılı Aralık ayında Resmi Gazete'de yayınlanıp yürürlüğe girmesinin ardından, ihale yasası mevzuatından kaynaklanan sorun da aşılmış oldu.

2007 yılı Kasım ayına kadar İzmirlilerin özellikle hafta sonları stres attığı tesisler için proje ve yapım ihalesinin, bir terslik olmaması halinde bu yılın haziran ayında gerçekleştirileceği öğrenildi. Teleferik Tesisleri'nin yapım işine 2009 yılının sonlarında başlanabileceği ve tesisin 2011 yılı ortalarında yeniden devreye girebileceği ifade edildi.

İki yıl oldu

Haftanın 7 günü İzmirlilerin en önemli uğrak yerlerinden birisi olarak hizmet veren teleferik tesisleri yaklaşık 2 yıl aradan sonra yeniden yapım ihalesi için hazırlıklara başlandı. Teleferik tesislerinin 2 yılı aşkın bir süredir kapalı kalmasına neden olan olaylar, Uludağ'da yaşanan telesiyej faciasının ardından İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Balçova'daki teleferik tesislerinin durumunu tespit etmek için Makine Mühendisleri Odası İzmir Şubesi'nden tespit raporu istemesiyle ortaya çıktı. Oda bünyesinde oluşturulan uzman heyet, bundan 33 yıl önce dönemin belediye başkanlarından Ercüment Uysal zamanında işletmeye alınan teleferik hattını mercek altına almıştı. Kapsamlı incelemede, dağın üst kısmında yer alan günübirlik dinlenme tesislerine vatandaşları taşıyan teleferik hattının tüyler ürperten durumunu da gözler önüne serdi.

Can güvenliği açısından bir çok sakıncalı durumun tespit edildiği raporun sonuç bölümünde, "Tesis, emniyet sınırlarının altında çalışıyor. Tel halatın, kabini tel halata bağlayan halat tutucular acil olarak değiştirilmeli" dendi. 2007 Kasım'ında da Başkan Aziz Kocaoğlu, tesisi kapattı.

Mevzuat değişti

Tesisi bir an önce devreye sokmak için yeniden ihale hazırlıklarına başlayan Büyükşehir, Türkiye'de bu işi yapan firma sayısının fazla olmaması ve ihale mevzuatı uyarınca, proje ihalesine katılan firmanın yapım ihalesine katılamaması nedeniyle büyük sıkıntı yaşadı. Daha önce Türkiye'nin çeşitli illerinde yapılan benzer ihalelerin tümünün Kamu İhale Kurumu tarafından iptal edilmesi, Büyükşehir'de ihale şartnamesinin hazırlanması konusunda sıkıntı yarattı.

Elde örnek bir şartnamenin olmaması nedeniyle Kamu İhale Kurumu'nca iptal edilen ihalelerin iptal gerekçeleri de mercek altına alındı. Büyükşehir Belediyesi ile KİK yetkilileri arasında süren görüşmeler bir sonuç vermedi. Fakat ilgili yasalarda yapılan düzenlemeler sonunda, proje ihalesine katılan firmaların, yapım ihalesine de katılmasına olanak tanındı. Böylece Büyükşehir'in, teleferik tesislerinin ihalesine gitmesi kolaylaştı.

Neler olacak?

* Yolcu kabinleri, 4 değil, 8 kişilik olacak.
* Yolcu taşıma kapasitesi, saatte 400 kişiden 2 bin 400'e çıkarılacak.
* Yılda taşınan yolcu sayısı 300 binden 600 bine yükselecek.
* Otomasyon sistemi sayesinde halat çıktığında kabin, kendiliğinden duracak.
* Pencere yerine havalandırma sistemi kurulacak. Böylece orman yangını önlenecek.
* Bilet holleri yenilenecek.
* Avrupa malı çelik halat kullanılacak.
* Uluslararası güvenlik belgesi OHSAS alınacak.