Tekirdağ Rakısı Altın Serisi Ambalajına Tasarım Ödülü
Tekirdağ Rakısı ve Tekirdağ Rakısı Altın Serisi’nin yenilenen
şisesi, 21’inci Türk Standartları Enstitüsü (TSE) Altın Ambalaj Ödülü’nü
kazandı. Tasarım Üssü’nden Endüstriyel tasarımcı Gamze Güven
tarafından yapılan tasarımın şişe üzeri grafikleri ise, yine Tasarım Üssü
ekibinden İpek Torun’a ait.
Öte yandan, Gamze Güven ve Tasarım Üssü ekibi tarafından
tasarlanan ve Tasarım Üssü’ne içecek kategorisinde 18. TSE Altın Ambalaj ödülünü
getirmiş olan Yeni Rakı şişesi, Fransa'dan da geçtiğimiz günlerde tasarım ödülü ile döndü.
Fransa’nın endüstriyel tasarım örgütü APCI (Agence Pour la Promotion de
la Creation Industrielle) tarafından verilen “Observeur Awards 2009”
tasarım ödüllerinden birini kazanan Yeni Rakı, bu ödülle ambalaj ve
reklamlarında ürünün tasarımının kalitesini ifade eden “Design Observeur Label”
(Observeur tasarım etiketini) taşıma hakkına sahip oldu. “Design Observeur
Label” Fransa'da pazarlanan, tasarlanan veya satılan ürünlerin başvuranlar
arasında nitelikli bulunanlarına veriliyor.
Ulusal ve uluslararası çeşitli ödüllerin ve endüstriyel tasarım alanında
profesyonel hizmet verdiği yurt içi ve yurt dışındaki müşterileri adına yaptığı
işlerde, 70 kadar tasarım tescili ürünün de sahibi olan Gamze Güven, ödül
kazanan Tekirdağ Rakısı Altın Seri şişesi tasarım çalışmalarını şöyle anlatıyor:
“Hedeflenen tüketicinin özdeşleşebileceği, “benim içkim” diyebileceği bir
karakter yaratabilmek için bir yılı aşkın bir süreçte bir çok araştırma, analiz
ve tasarım yaptık. Mey içki tarafından düzenlenen, rakı kültürü ve kendi
tasarımlarımız ile ilgili yirmi adet kalitatif “focus group” toplantısına da
bizzat katıldık ve yüzden fazla tüketici değerlendirmesi dinledik.
Tekirdağ Rakısı Altın Serisi, sofra adabını ve ritüelini bilen, soylu bir
kişiyi çağrıştırıyordu. Şişe tasarımında bir yandan markanın efsaneleşmiş,
köklü, kendinden emin, ayrıcalıklı, saygın, güvenilir, güçlü kişiliği
yansıtırken, diğer yandan da yeniliklere açık, dinamik, karizmatik, kültürlü
genç bir ruh oluşturmaya çalıştık. Amacımız, gerek şişe tasarımı, gerekse şişeye
uyumlu logo ve etiket tasarımı ile, “bütüncül tasarım” anlayışında, ileride kült
bir ürün olabilecek, kökü bu coğrafyadan asil bir “modern klasik”
yaratmaktı.
“Tekirdağ Rakısı şişesinin tasarımında etiketin iki yanında yer alan eliptik
şeffaf içbükey girintiler markaya seçkin ve zarif bir kişilik kazandırırken,
kullanıcıya kolay kavrama imkanını sağladı. Bu ergonomik tutuş sayesinde şişenin
elden kaymasının engellendiğini ve yarattığı haptik algının da kullanıcının
sahiplenme hissini güçlendirdiğini düşünüyoruz. Seri üretimde eliptik içbükey el
tutma oyukları maskelenerek pencereli sablaj (kumlama ) uygulaması yapıldı. Bu
kısmi sablaj sayesinde meşe fıçıların kazandırdığı sarı renk rakının içbükey
şeffaf pencerelerden görülmesi ve kullanıcıda içkinin rengiyle ilgili soru
işareti oluşmaması amaçlandı.
“Batılı
modernist bir ürün tasarımı dili ve doğunun kıvrak ve dinamik çizgilerini
taşıyan grafik tasarım ile “zıtların birliğine” ulaşmaya çalıştık. Bu sablaj
şişe, üzerindeki altın logo ve dekorla ekstra kaliteli ürün algısını yaratarak,
Tekirdağ Rakısının hem yumuşak içimli ve lezzetli bir özel rakı olduğunu, hem de
özel günlerin hediyesi olma niteliğini güçlü bir şekilde ifade etmeye
çalıştık.
“Tekirdağ Rakısının
şişe tasarımıyla, daha önce de bize TSE Altın Ambalaj ödülünü kazandıran Yeni
Rakı şişesi tasarımımızda olduğu gibi, kısa zamanda eskimeyecek, ‘zamansız’
olarak nitelendirilebilecek ve marka kişiliklerini en iyi şekilde yansıtacak,
güçlü bir tasarım elde etmeyi amaçladık. Mey içki pazara girdiğinden beri içki
kategorisinde yaptığımız bu yoğun ve zevkli çalışmaların sonucunda her iki
prestijli rakı markasına hem ülkemizde hem de yurtdışından artarda tasarım
ödülleri kazandırmanın kıvancını yaşıyoruz.”