TCDD, Torba Yasada

Fotoğraf: AA

Kötü yönetim nedeniyle tartışılan TCDD’nin mali yapısı altüst oldu. İdare, içinde bulunduğu mali batağı, yüksek hızlı tren bilet ücretlerine birbiri ardına yaptığı zamla yurttaşa fatura etmeye çalıştı. BirGün’den Mustafa Bildircin’in haberine göre; TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülmesine devam edilen Torba Yasa Teklifi’ne TCDD ile ilgili konulan madde de kurumun içinde bulunduğu mali çıkmazı gözler önüne serdi.

Reklam Goruntulenme Bolumu 

1 Mayıs 2013’te çıkarılan, “6461 Sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleşmesi Kanunu"nun yasalaşmasından kısa bir süre sonra TCDD ikiye bölündü. Kanun kapsamında 14 Haziran 2016’da, TCDD Taşımacılık Anonim Şirketi faaliyete başladı. Muhalefet, “özelleştirmenin yolunu açmak için” TCDD’nin bölündüğünü savunurken kurum, yıllar içinde adeta borç batağına saplandı. 2016’da 1 milyar 600 milyon 773 bin TL olan TCDD’nin Hazine borcu Kasım 2023 itibarıyla 7 milyar 590 milyon TL’ye yükseldi. TBMM’ye sunulan ve Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülmeye devam edilen 80 maddelik Torba yasa teklifine, TCDD’nin dev borcunun silinmesini öngören bir madde eklendi. Kanuna TCDD ile eklenen geçici maddede şu ifadeler yer aldı: “TCDD’nin Hazine garantili kredilerinden Hazine ve Maliye Bakanlığınca yapılan üstlenimlerden ve ikrazen kullandırılan kredilerinden doğan vadesi geçmiş anapara, faiz, masraf ve gecikme zammından oluşan Hazine alacaklarından kaynaklanan borçlarının, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün ödenmemiş sermayesine mahsubu sağlanmaktadır.” Torba yasaya eklenen madde, TCDD’nin öz gelirinin kredilere yönelik borçlarını ödeyemeyecek durumda olduğunu gözler önüne serdi. Madde kapsamında, TCDD’nin Hazine’ye olan borçlarının, “Ödenmemiş sermayesine sayılması yoluyla” makyajlanması planlandı. Muhalefet, bu hamlenin TCDD’nin özelleştirilmesine yönelik önemli bir adım olduğunu vurguladı.

Haberin tamamına ulaşmak için tıklayın