Pamukova'daki hızlandırılmış tren faciasının üzerinden 2 yıl geçmesine rağmen TCDD, İstanbul-Ankara ve Bandırma-İzmir arasındaki hızlı tren seferlerine başlamaya 'cesaret edemiyor'. Hatların onarımı yapılmış, raylar yenilenmiş olmasına rağmen TCDD, Meclis KİT (Kamu İktisadi Teşebbüsleri) Komisyonu ile kazadan sonra Başbakan Tayyip Erdoğan'ın direktifiyle kurulan Bağımsız Bilim Kurulu'nun raporları arasında kaldığı için, hızlandırılmış tren seferlerini başlatamıyor.
Sertifika çelişkisi
Üniversitelerden 6 bilim adamından oluşan Bağımsız Bilim Kurulu, seferlerin yeniden başlatılabilmesi için 'sertifikasyon' şartı getirdi. Yani ulaştırma konularında uzmanlığı bilinen kuruluşların her iki hattı inceleyerek, "seferler başlayabilir" raporu vermesi gerekiyor. Ancak TCDD'nin yıllık olarak bütçelerini kontrol eden ve bir anlamda yapılan işlerden hesap soran KİT Komisyonu'nun 12 Haziran 2006 tarihinde hazırladığı raporda 'sertifikasyon gerekmez' denildi.
Almanlar'ın raporu TCDD'yi doğruladı
Kazadan sonra Alman Demiryolları Genel Müdürü Helmuth Mehdorn Türkiye'ye gelerek, TCDD yetkilileri ve bilim adamlarıyla hızlı trenleri masaya yatırdı. Uzmanların inceleme ve hesaplamaları sonucunda, kazanın yaşandığı virajda azami hız, TCDD'nin kullandığı hız çizelgesindeki gibi 80 kilometre olarak belirlendi.