Milliyet'ten Hanife Baş'ın haberine göre, Türkiye’de mobilya ithalatına ek gümrük vergisi getirilmesini memnuniyetle karşılayan üreticiler, ihracatı artırmak için bu kez de tasarım teşviği istiyor. Bazı ülkelerden yapılan mobilya ithalatı için yüzde 25-50 arasında ek gümrük vergisi uygulanmaya başlandı.
İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Güleç, ülkemizde 2002 yılında 300 milyon TL olan mobilya ihracat rakamının 2014 itibariyle 2 milyar 400 milyon TL’ye çıktığını anımsattı.
Fikre destek şart
Türkiye’de bir milyon doların üzerinde ihracat yapan neredeyse bin mobilya firması bulunduğunu aktaran Güleç, “2-3 bin arasında ciddi ihracatçı markamız var. Bu da mobilya sektörünün tabana yayılmış olduğunu gösteriyor. Türkiye’nin her tarafıyla ciddi anlamda tedarik bağı kuran, geleceğe mal olan bir sektör” dedi.
Güleç, 200 ülkeye mobilya ihracatımız bulunduğunu dile getirerek, ihracatı artırmak için daha fazla tasarıma odaklanmak gerektiğinin de altını çizdi. Ahmet Güleç, bu nedenle tasarım yarışmalarının sayısının artırıldığını belirtti. Ahmet Güleç, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Tasarımda bakanlığın destekleri var ama tasarım sadece insan çalıştırmakla ilgili değil. Burada fikrin desteklenmesi gerekiyor. Tasarım fikirden başlar. Fikri, teşvik etmek lazım. Mobilyada dünyaya yayılmak istiyoruz, bu nedenle dünyanın yararlanacağı projeleri daha fazla yapmak gerekir. Mobilya ülkenin her yerinden üretilebilen, katmadeğeri Türkiye’de kalan bir ürün. Her zaman dış ticaret fazlası veriyor.”
‘3 milyar dolar rakamını zorlarız’
Ahmet Güleç, 2015 yılının ilk beş ayını sektör açısından da şöyle değerlendirdi: “İhracatta yüzde 10’luk düşüş var. Bunun nedenleri çeşitli. Kurların artışı ve ihracat bölgelerimizdeki iç karışıklıklar etken. Üçüncü bir neden de ihracat ülkelerimizdeki petrol gelirinin azalması. Irak ve Libya’da durma var. Ama yüzde 10 gibi bir kayıp telafi edilebilir. Mobilya yılın ikinci yarısında daha hızlanacak. İhracatta 3 milyar dolara çıkabileceğimize inanıyorum. İç pazarda da şu anda evlilik ve ev yenileme hareketliliği var.”
İmajımız yükseliyor
Türk mobilyasının kalitesini oturttuğunu ama artık sıranın tasarıma geldiğini de belirten Güleç, “Bazı Avrupa pazarlarında piramidin altına girdik, imajı değiştirmek zor. Yeni ülkelere daha iyi tasarım ve teknolojiyi kullanan mobilya olarak girmemiz lazım. Amerika önemli bir pazar bizim için. Hindistan’a bakıyoruz. Afrika’ya önem veriyoruz. Bu çoğrafyada Türk mobilyası çok beğeniliyor. Bir yandan da yükselen Asya pazarlarına yönelirken diğer yandan gelişmiş pazarlarda imajımızı tasarımla yükseltmemiz lazım. Bu şekilde daha fazla ihracat yapabiliriz. En çok ihracat yaptığımız ülkeler Almanya, Irak, Libya, Türkmenistan ve Azerbaycan şeklinde sıralanıyor” bilgisini verdi.
‘Beraber hareket etmeliyiz’
Sektörün beraber hareket etmesi gerektiğine de işaret eden Güleç, “Türkiye’de firmaların büyük çoğunluğu KOBİ. Her şehirde mobilyacılık var. Bunların birbirine rakip olması yerine el ele vererek mobilya ülkesi Türkiye algısını oluşturmalıyız. Kendi başımıza mücadele edersek kayboluruz. Uzmanların söylediği gibi bir ağaç çölde yetişmez. Ormanda gelişir. Bu anlayışı geliştirdiğimiz gün firmaların önü daha da açılacak” değerlendirmesini yaptı.