Tartışmalı İhale



Ankara-Sivas arasını 3 saate indirecek demiryolu projesinde, altyapı ihalesi 15 Nisan’da yapılacak. 1.1 milyar dolarlık ihaleye katılacak firmaların en az bu tutarda iş bitirmesi şart kondu. Ancak işi alacak firma, kazı, dolgu ve tünel açma işleri yapacağı halde her nedense “Bu miktarı tutturmak için firmanın yaptığı baraj işleri dikkate alınmaz” dendi. Şartnamedeki bu sürpriz dipnot, pek çok firmanın önünü kapadı

Yüksek Planlama Kurulu (YPK) onayıyla 2008 yılı programına dahil edilen, Ankara-Sivas arasını 3 saate indirecek demiryolu altyapı ihalesinde kriz yaşanıyor. TCDD’nin 15 Nisan’da yapacağı ihale için hazırlanan şartnamenin, dünyaca ünlü Türk müteahhitlik firmalarına set çektiği anlaşılınca ortalık karıştı.

2 farklı şartname
Şartnameye göre 1.1 milyar dolarlık ihaleye katılacak firmaların bugüne kadar en az bu tutarda ve benzeri kapsamda iş bitirmiş olmaları gerekiyor. Ancak TCDD, bu rutin ihale uygulamasında bir yenilik yaparak, şartnamede benzeri işler kapsamından “baraj işlerini” çıkarttı. Böylece, ihaleyle demiryolu hattının kazı, dolgu ve tünel açma gibi altyapı inşaatını yapacak olan firmalar, 1.1 milyar dolarlık karayolu, demiryolu ve havalimanı inşaatı yapmış olmakla zorunlu tutuldu. Müteahhitlerin yüksek tutarlı iş bitirme yaptıkları “baraj işleri” kapsam dışı tutulunca, tek başına bu yeterliliği verecek yerli firma kalmadı. Bu nedenle dünyaca ünlü yerli firmalar ihalede pilot olarak iş bitirme belgesi verebilecek bir yabancı firma bulmak amacıyla yurtdışında ortak arayışı başlattı.

Sivas-Ankara demiryolu ihalesi kapsamında TCDD, kazı, dolgu gibi toprak işleri, menfezler, alt ve üst geçitler, dere geçişi köprüleri, viyadük, delme tünel gibi altyapı işleri yaptıracak. Demiryolu ray döşeme, sinyalizasyon, elektrifikasyon gibi teknoloji gerektiren işler bu ihale kapsamında değil.
Yaklaşık 3 ay önce yapılan ve içinde ileri teknoloji gerektiren ray, sinyalizasyon gibi işlerin de yer aldığı Kars-Tiflis Demiryolu ihalesinde yeterlilik kapsamında “baraj işleri” en başta yer alırken, bu ihalede özellikle barajlar ifadesinin şartnameden çıkarılmasının nedeni anlaşılamadı. Bu nedenle tanınmış çok sayıda yerli firma, yabancı bir ortak bulabilmek ve söz konusu alanlarda yeterlilik verebilmek için İtalyan ve Rus şirketlerle görüşme halinde

Bakan’a durum iletildi
İhale şartnamesinde “barajlar” konusunda iş bitirmelerin sayılmaması üzerine bazı büyük müteahhitlik firmalarının durumu Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’a aktardıkları öğrenildi. Başbakan’ın İspanya seyahatinde şirket temsilcilerinin Bakan Yıldırım’a durumu açtıkları, Bakan’ın da “Şartname Kars -Tiflis şartnamesi gibi olacaktı. Gerekçesi nedir öğreneceğim” dediği belirtildi.

Bakan Yıldırım’ın talimatıyla devreye giren müsteşarlığın durumu incelediği ve ihaleyi iptal etmeden sorunun Kamu İhale Kurulu’ndan alınacak bir zeyilnameyle çözülmesi yoluna gittiği öğrenildi. Ancak geçtiğimiz günlerde Kamu İhale Kurulu’ndan “Zeyilnameyle çözülemez. Şartname değişikliği şarttır. Bu durumda ihalenin iptali gerekmektedir” görüşü geldi.

Bunun üzerine firmaların TCDD Genel Müdürlüğü’yle görüştüğü ancak kendilerine “yazılı şikayet dilekçesi verin” denildiği öğrenildi. Bunun üzerine büyük yerli firmalardan 15 Nisan’da yapılacak olan ihaleyle ilgili şikayet dilekçesi yağdığı ifade edildi. Ancak ihaleye 1 aydan daha az bir zaman kalmış olmasına rağmen TCDD yönetimi ihaleyi iptal etmedi.

Karaman sessiz
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, bu konuda görüşme talebimize olumlu yanıt vermedi. Telefonumuza çıkmayan Karaman, Sivas-Ankara demiryolu ihale şartnamesiyle ilgili sıkıntılara ilişkin sorularımız olduğunu basın müşavirliği aracılığıyla da ayrıca bildirmemize rağmen konuşmak istemedi.

12 saatlik yolculuk 3 saate indirilecek

Sİvas-Ankara demiryolu hattıyla, Ankara-Sivas arası 602 km’den 466 km’ye düşürülmüş olacak. Demiryolu standartının da artırılmasıyla şu anda 12 saat süren Ankara-Sivas arası yolculuklar 3 saate indirilecek.

YPK, 1.1 milyar doladlık Ankara -Sivas Demiryolu Projesi’ne Kasım 2007’de onay verdi. Proje TCDD’nin 2008 yılı programına dahil edildi. İhaleyi önce DLH yapacaktı. YPK kararıyla TCDD’ye devredildi. Çift hat olarak inşa edilecek demiryolunda; 8 adet tünel, 6 adet viyadük, 88 adet köprü ve 14 istasyon yer alacak. Yeni hat, Ankara, Kırıkkale, Yerköy, Yozgat, Doğankent ve Yıldızeli üzerinden Sivas’a ulaşacak.