Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Demre-Kaş güzergahına 74 kilometrelik otoyol projesi için Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) raporu, Ankara’da İnceleme Değerlendirme Kurulu (İDK) toplantısında görüşüldü. Demre Belediye Başkanı Gülsüm Cengiz, Kaş ve Finike belediyelerinden yetkililer, sivil toplum örgütleri ile bölge halkından temsilcilerin katıldığı toplantıda otoyol projesiyle ilgili görüşler belirtildi. Kurulun, ‘Akdeniz Sahil Yolu’ olarak adlandırılan proje ile ilgili görüş, öneri ve itirazları önümüzdeki günlerde değerlendirerek ÇED için nihai bir karar vermesi bekleniyor.
Gazete Duvar’dan Ceren Deniz’in haberine göre; Demre ve Finike’den yerel yöneticilerin projeyle ilgili eleştirilerini ve değişiklik taleplerini ilettikleri İDK toplantısında, Kaş Belediyesi yetkilileri ise otoyol planlamasına olumlu görüş verdiklerini açıkladı. Otoyol projesini yüklenen araştırma firmasının planlamanın detaylarını anlattığı toplantıda Akdeniz Üniversitesi’nden uzmanların sadece Kaş’ta yaşayan ‘Likya Orkidesi’ gibi endemik bitki türlerinin zarar görmeyeceği yönünde görüş verdikleri belirtildi. İnceleme Değerlendirme Kurulu’nun onay vermesi halinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’ndan ‘olur’ yazısı istenecek. Kurul, ÇED raporuna onay vermezse projenin iptali ya da revizesi gündeme gelecek.
Karayolları projeyi anlattı, itirazlar sıralandı
Karayolları yetkilileri, otoyol projesinin yapımına, mevcut yolların fiziki ve geometrik standartlarının düşük olması, sürücü konforu, trafik güvenliği ve yoğunluğunu gerekçe gösterdi. Yapılan açıklamada, yolun ulaşımı kolaylaştırarak turizm, eğitim, sağlık alanında fayda sağlayacağı belirtildi.
Projeye karşı yapılan itirazlarda ise Kaş - Kekova Özel Çevre Koruma Bölgesi ve Kaputaş 1. derece doğal sit alanı dahil olmak üzere toplam 9 doğal koruma alanının ve 11 arkeolojik sit alanının ya içinden ya da yakınından geçeceği belirtildi. Milyonluk bütçe ile yeni bir otoyol yapmak yerine, bölgenin tamamına hem sahilden hem de dağ köylerinden ulaşan mevcut yolların iyileştirilmesi istendi. 22’si endemik, 454 bitki cinsinin yayılım alanını olan otoyol güzergahında sadece Kaş’ta yetişen Likya Orkidesi, Kaputaş Andızotu gibi nesli tehlike altında olan endemik türlerin varlığından da bahsedilen toplantıda, projenin hem bu türlerin geleceğini hem de yaban hayatını geri dönülmez şekilde olumsuz etkileyeceği anlatıldı.
‘Yolun önemli bölümü dinamitle patlatılacak’
Toplantıda projeye destek veren ve itiraz eden tüm taraflara söz verildiğini aktaran Kaş Çevre ve Kültür Derneği Başkanı Ahmet Murat Akoy, “Her bölgeden yetkililer, meclis üyeleri ve arkadaşlarımız söz aldı. Herkese söz verildi, bu kıymetliydi. Üç ilçenin de temsilcileri, halihazırdaki güzergahların sit alanlarından, tarım alanlarından, zeytinliklerden geçtiğini söyledi. Yolun bazı kısımlarının arkeolojik sitlerin içinden, bazı kısımlarının da yakınından geçtiği vurgulandı. İnşaat aşamasında yolun önemli bir bölümü dinamitlerle patlatılacağı, bu durumun yeraltı su kaynaklarının yok olmasına ya da yön değiştirmesine sebep olacağı ve daha sonra oluşacak araç trafiğinin bu özel coğrafyada probleme sebep olacağı anlatıldı.” dedi.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.