Asya ile Avrupa’yı
denizin altından birleştirecek Marmaray ile Sirkeci
İstasyonu’ndan Yenikapı’ya hareket edecek trenler, 3
bin 300 metre uzunluğundaki hattı, 3.5 dakikada geçecek. Bazı tarihi yapıların
da altından geçilecek yolculuk yerin 60-83 metre arasında değişen
derinliklerinde yapılacak. Avrupa Yakası’nda Yenikapı’da başlayan tünelin
üzerinde Hocapaşa Camii, Ebussuud Caddesi, Mercan Camii, İstanbul Erkek Lisesi,
Beyazıt Devlet Kütüphanesi, Beyazıt tramvay hattı, Laleli, Aksaray’daki Rus
Pazarı da bulunuyor. Tünel, Kapalıçarşı’nın ise 150 metre yanından geçiyor.
Bozmayalım diye derinden gidiyoruz
Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH)
Marmaray Bölge Müdürü Dr. Mühendis Haluk Özmen, Koruma Kurulu
kararlarına uygun çalıştıklarını belirterek, şu bilgileri verdi: "Bize verilen
bilgilere göre yaşayan medeniyetlerin bıraktığı izler, 14-15 metre
kalınlığındaki kültür tabakası içinde. Onun altında ana kaya, yani jeolojik
olarak el değmemiş bir katman var. Arkeolojik olarak sıkıntı olmaması ve
binaların zarar görmemesi için derinden gidiyoruz."
Marmaray Projesi’nin banliyö hatlarının yapımını da içine alan tüm
çalışmalarının 2009’da tamamlanması bekleniyordu. Ancak arkeolojik kazılar
nedeniyle çalışmalar uzadı. Marmaray’nin tamamlanmasında yeni tarih 2013
oldu.
Tamamı 3 milyar dolara mal olacak
Başbakan Tayyip Erdoğan’ın 2004 Mayıs’ında temelini attığı Marmaray’a 3
milyar dolar harcanacak. Bunun 860 milyon dolarını tüp geçiş sistemi
oluşturuyor. Şu ana kadar 500 milyon dolar harcanan tüp geçiş sisteminde, tünel
Sarayburnu’nda deniz altından karaya kadar geldi. Kara çıkışının açılması için
Sirkeci İstasyonu’ndan TBM’lerle tünel kazılması bekleniyor. Ayrılıkçeşme’den
Üsküdar Meydanı’na gelecek tünel, Ticaret Lisesi yanındaki makas tünele ulaştı.
Haziran’a kadar tünelin Üsküdar İstasyonu’na, Ocak 2010’da ise tüp tünelin
başlangıç noktası olan Kız Kulesi altındaki 11 numaralı tüpe ulaşması
bekleniyor. Deniz altındaki tüp tünellerin bağlantıları da yapıldı. Ek birleşim
yerleri betonlandı. Sırada, güvenliği de sağlayacak servis yollarının yapılması
var.
İki bölgede kazı sürüyor
DLH Marmaray Bölge Müdürü Dr. Mühendis Haluk Özmen’in verdiği bilgilere göre,
Sirkeci İstasyonu’na dönüştürülecek Hocapaşa Vergi Dairesi’nin yanındaki Batı
Havalandırma Şaftı’nda şimdiden 50 metre derinliğe inildi. Gidiş-gelişli,
trenlerin geçeceği pilot tünellerin yapımında ise çalışmalar halen geceli
gündüzlü sürüyor. Türk-Japon mühendis ve işçilerin dört yıldır sürdürdüğü
çalışma kapsamında, Sirkeci İstasyonu’nun havalandırmasını sağlayacak Batı Şaftı
ile kaçış şaftında da sürdürülen arkeolojik kazılar tamamlandı. Ancak
istasyonun, Sirkeci Garı arkasında kalan kuzey girişi ile Doğu Şaftı’nda ise
arkeolojik kazılar sürüyor.