Tarihî Yarımadaya Zarar Vermemek için Çanakkale Köprüsü'nün Güzergâhı Değiştirildi
Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprü için belirlenen
'Sarıçay-Kilitbahir' güzergahı, 'Sütlüce-Şekerkaya
(Lapseki)' olarak değiştirildi. Çanakkale savaşlarının meydana geldiği
tarihi yarımadayı korumayı amaçlayan bu karar, Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım'ın talebi üzerine alındı. Zira köprü için daha önce belirlenen
Kilitbahir (Avrupa Yakası)-Sarıçay (Anadolu Yakası) güzergahı,
1915 yılında Türk ordusunun dünyaya meydan okuduğu Gelibolu
Yarımadası'nın tam ortasından geçiyordu.
Güzergahın değişmesi, köprünün boyunu 200 metre daha uzattı. Daha önce
Sarıçay-Kilitbahir güzergahına yapılması beklenen köprünün
uzunluğu 1.400 metre iken, yenisi 1.600 metre olacak. Böylece, Çanakkale'ye
yapılacak köprü, dünyanın en uzun 4'üncü asma köprüsü olacak. Köprünün
direklerden sonraki bölümleriyle birlikte toplam uzunluğu 2 bin 800 metreye
ulaşacak. Bağlantı yollarının da eklenmesiyle köprü projesinin toplam uzunluğu 3
bin 860 metreye çıkacak. 3 gidiş 3 geliş olmak üzere toplam 6 şerit olarak inşa
edilecek köprü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'nin
en önemli parçasını oluşturuyor. Maliyeti yaklaşık 5 milyar dolar olarak tespit
edilen otoyol projesi içinde yer alacak Çanakkale Köprüsü'nün
maliyetinin 1 milyar dolar civarında olması bekleniyor.
Karayolu araçlarının geçeceği köprü için Ulaştırma Bakanlığı, köprüden demiryolu
araçlarının geçebileceği alternatif bir proje daha hazırlattı. Bu konudaki nihai
karar ise ihale aşamasında verilecek.
Çanakkale Köprüsü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi'yle birlikte
yap-işlet-devret modeliyle ihale edilecek. Otoyol, TEM Otoyolu Kınalı
Kavşağı'ndan başlayarak Tekirdağ'dan geçip Çanakkale'nin Gelibolu ilçesinin 7,5
kilometre güneyindeki Sütlüce köyünden Çanakkale Boğazı'na ulaşacak. Avrupa
yakasında Sütlüce'den başlayacak köprü, Asya yakasında Çanakkale'nin Lapseki
ilçesinin 2,5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkiinden Anadolu'ya geçecek.
Köprünün güzergahının değişmesiyle Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol
Projesi'nin Çanakkale-Balıkesir bölümünün yeri de yeniden belirlendi. Daha önce
Çanakkale şehir merkezinden geçmesi planlanan otoyol, şehre girmeden
Lapseki-Çan-Yenice-İvrindi güzergahını izleyerek Balıkesir'in güneyinden
İstanbul-İzmir otoyoluna bağlanacak.
İstanbul'un trafik problemine çözümün de parçası olan
Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Avrupa'dan gelerek Ege ve
Akdeniz'e gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini sağlayacak.