Tarihi İstasyonlara By-Pass



Tüp geçide bağlanacak Gebze-Haydarpaşa arasındaki tren hattının genişletilmesi projesi çerçevesinde, Osmanlı döneminden kalan tarihi istasyonların yıkılmaması için raylar binaların arkasından geçirilecek.

Milenyumun dev projesi olarak tanıtılan ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından başlatılan tüp geçit ve entegre raylı sistemi tartışmalarla devam ediyor... Üsküdar'da yapılan temelde tarihi eserler çıkmasından sonra şimdi de tüp geçide bağlanacak olan Gebze-Haydarpaşa arasındaki hatta, kamulaştırma ve tarihi eser krizi yaşanmaya başladı. 2 hattan 3 hata çıkarılacak projede tarihi tren istasyonlarının yıkılmaması için raylar by-pass yapılarak binaların arkasından geçirilecek. 2005 yılı içinde başlanacak ve tüp geçit projesi ile entegre olacak proje için Ulaştırma Bakanlığı ön yeterlik ihale dosyalarını hazırladı ve dağıtıma başladı.


İstanbul Mimarlar Odası Başkanı Eyüp Muhçu Haydarpaşa'dan Gebze'ye kadar olan hatta, cumhuriyet ve Osmanlı döneminden tarihi ve anıt sayılan binalar olduğunu belirterek, "Bu binaların yıkılmasını düşünmek dahi istemiyoruz. Bunlar anıt eserlerdir. Kentin simgeleri sayılırlar. Çok ciddi çekincelerimiz var. Üsküdar meydanına metro üst yapısı yapacaklardı, yanlış olacağını anlattık, bize yapmayacaklarına dair söz verdiler. Bu binaları da yakından izleyeceğiz" şeklinde konuştu.

Ulaştırma Bakanlığı DLH Genel Müdürü Niyazi Zalgı ise İstanbul Gebze-Haydarpaşa hatlarında 36 istasyon bulunduğunu bunun 16 tanesinin tarihi anıt niteliğinde olduğunu belirterek, "Bu binaları yıkmak ve yerine aynısını yapmak bir sürü işlem gerektirir. Biz tarihi binaların olduğu yerde rayları gerekirse binaların arkasından geçireceğiz.

Bu proje için kamulaştırma parası ayırdık. İlave kamulaştırmalar olacak. 20 istasyon ise yeniden yapılacak. Ön yeterlilik ihalesi için çıkıldı. 22 Aralık tarihinde 5 firma belirlenecek. 63 km. uzunluğundaki (Gebze-Halkalı) arasındaki mevcut çift hat demiryolu 3 hatta çıkarılırken Yenikapı- Söğütlüçeşme arasına 13.3 km. uzunluğunda Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi ile Boğaz geçişinin devamı sağlanacak. Çalışmalar sırasında yapılan araştırmalarda ise Boğaz'da saatlik bir yöndeki yolculuk talebinin 2005 yılında 49 bini, 2015 yılında ise 64 bin kişiyi aşacağı belirlendi.