Tamirhaneden Las Vegas'a

Belediyelere ait araçların tamiri için kurulan tamirhanede geliştirilen ve İstanbul trafiğini düzenleyen e-ulaşım sistemi, dış pazara açılacak. Sistem, 23-25 Eylül'de Las Vegas'taki ulaşım fuarında tanıtılacak.
1986'da tamir atölyesi olarak kurulan İstanbul Belediyeler Bakım Ulaşım A.Ş (İSBAK) Genel Müdürü Derya Demir, son iki yılda karmaşık elektronik sistemlerin tasarım ve üretimini yapıp dünyaya pazarlayabilecek duruma geldiklerini söyledi.
ISO 9000 kalite belgeleri bulunduğunu belirten Demir, "Özellikle kent trafiğini dijital olarak bütünlük içinde yönetmeyi hedefleyen e-ulaşım alanında çalışıyoruz" dedi.
Güvenli bilet sistemi 'Secufare'yi yaratan İSBAK'la yapılan 2 milyon 805 bin dolarlık anlaşmayla sistemin devreye sokulduğunu kaydeden Demir, "Belediye otobüslerinde biletlerin atıldığı 'Secufare' dediğimiz cihaz sayesinde içinde özel güvenlik maddesi bulunan biletler okunuyor. Cihaz, okuyamadığı sahte bileti ise iade ediyor. Böylece zarar oluşması engelleniyor" açıklamasını yaptı.


Matbaalar basamıyor
Geliştirdikleri yüksek teknoloji sayesinde matbaalarda ya da fotokopi makinelerinde üretilen sahte biletlere kesinlikle geçit vermediklerini de sözlerine ekleyen İSBAK Genel Müdürü Demir, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Ayrıca optik okuyucu sayesinde istatistiki veriler cihazın belleğinde saklanıyor ve hangi otobüsün hangi saatte kaç yolcu taşıdığını rahatlıkla öğreniyoruz. 'Secufare' sistemiyle yüzde 15'lik sahte bilet kullanımı tamamen ortadan kalktı. Bu da ayda 500 milyarlık bir gelire tekabül ediyor. Yani çok büyük bir rantı ortadan kaldırdık. Bu nedenle ciddi tehditler aldık. Fakat bunları önemsemedik".
İETT'nin sistemden sağladığı gelirle bu projenin maliyetini birkaç ay sonra tamamen çıkaracağını da vurgulayan Demir, birçok belediyede yoğun bir şekilde kaçak bilet kullanıldığını söyledi. Bu nedenle İzmit ve Düzce belediyelerinin de bu sisteme geçeceğini vurgulayan Demir, "Üretimde yerli kaynak kullanıyoruz. Üç yılda sadece kurduğumuz kontrol cihazlarıyla 4 milyon dolar tasarruf yaptık. Alternatifimiz olan yurtdışı firmalara göre fiyat avantajımız var" diye konuştu.

Işıklara uzaktan kumanda
İSBAK olarak İstanbul trafiğini görüntülediklerini söyleyen Derya Demir ''Örneğin Çağlayan'daki kavşağa yerleştirdiğimiz kameralarla kavşaktaki trafiğin yoğunluğu ölçülüyor. Merkezde bu analizleri değerlendiren yapay zekâ, trafik ışıklarını yönetiyor. Gerektiğinde yayalar için yeşil ışık daha az yanıyor. Bunun altyapısını biz kurduk. Trafik kontrolünün tek bir otoriteye bırakılması gerektiğine inanıyorum. Bu otorite, alt sistemleri çalışan e-ulaşım ile desteklenirse ülkenin en büyük sıkıntılarından biri olan trafik kazaları büyük oranda engellenmiş olur'' dedi.
İran, Irak, Türkmenistan ve Ürdün'e 100 bin dolarlık elektronik cihaz ihracatı yaptıklarını da açıklayan Demir şöyle konuştu:
"Ürünlerimiz beklediğimizden daha çok ilgi görüyor. Mesela Irak'ta geri sayım cihazı hayli revaçta. Sofya, Bükreş, Roma ve Moskova ile görüşmelerimiz devam ediyor. Kontrol merkezinden trafik sinyalizasyonuna kadar bütün bir sistemi satmak bizim için mucize değil. Bunu başarırsak 5 milyon dolarlık ihracat yapabileceğiz. Asıl ses getirecek bu. Las Vegas'ta 23-25 Eylül'de düzenlenecek olan, dünyanın en büyük ulaşım fuarına ısrarla davet edildik. Bu fuardan çok şey bekliyoruz."
--------------------------------------------------------------------------------

İSBAK'ın geliştirdiği diğer sistemler
Ulaşım kontrol merkezleri: Akıllı trafik kontrol merkezlerinde İstanbul trafiği 25 kamera ve 759 kavşak kontrol cihazı ile
eşzamanlı olarak izlenebiliyor.
Ledli üniteler: Trafik lambalarındaki ampüllerin yerine led adı verilen küçük spot ışıklarının kullanılmaya başlanmasıyla kentteki trafik lambalarının ömrü 10 yıl uzatıldı. Böylece yıllık 609 milyar TL'lik enerji tasarrufu sağlandı.
Veri mesaj sistemi: Anayollarla kavşaklardaki trafik yoğunluğunu, kazaları, hava ve yol durumunu bildiren veri mesaj sistemi (VMS), sürücüleri yönlendiriyor. Mevsim şartlarından etkilenmeyen VMS panoları üzerindeki trafik yoğunluğu, trafik kazaları gibi verilere, sürücü seyirdeyken ulaşabiliyor.