Taksim'de Tahliye Kararları Gelmeye Başladı



bianet.org'un Nilay Vardar imzalı haberine göre İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Emlak Müdürlüğü, dükkanlara gönderdiği tebliğde Taksim Yayalaştırma Projesi kapsamında dükkanların tahliye edilmesini istiyor; aksi takdirde zorla boşaltılacağını belirtiyor. Belediye, projeyi uygulayabilmek için bir yıldır dükkanların kira sözleşmelerini yenilemiyordu; ama kontratı biten dükkanlar kiralarını ödemeye devam ediyordu. Ancak şimdi gelen tahliye kararıyla esnaf ne yapacağını şaşırmış durumda. Kimi 30 yıllık esnaf, ellerinde tahliye kararları ile ne zaman çıkmaları gerektiğini bilmeden bekliyor.

Muhatap alınmamaktan şikayet eden esnaf, bir yıl önce toplanıp İBB ile görüşme talep etmiş; ancak yanıt alamamış. Yıllarca kurdukları düzenin yıkılacağını ve birçok kişinin işsiz kalacağını söyleyen esnaf, "Zararımızı kim karşılayacak; işçilerin tazminatı kim ödeyecek" diyor. Esnaf, projenin gündeme geldiği günden beri her gün yıkanan kaldırımların temizlenmediğini parktaki çöplerin düzgün toplanmadığını söylüyor.

Projede ne var?

Uygulama projesi hala kuruldan geçmedi; Mimarlar Odası'nın yürütmeyi durdurmak için açtığı dava devam ediyor. Ancak geçen hafta projenin ilk etabı olduğu düşünülen bir kısmı için Kalyon inşaata ihale verildi. İBB'den herhangi bir açıklama gelmezken, Taksim'e 15 bin kazık çakacak inşaatın ne zaman başlayacağı henüz bilinmiyor.

Taksim trafiğini yer altına indiren ve Topçu Kışlası'nı yeniden inşasını öngören projede, İBB'nin verdiği ilk bilgilere göre dalış tüneli, Tarlabaşı-Harbiye yönünde 400 metre, Harbiye-Tarlabaşı yönünde 320 metre uzunluğunda olacak.

Altgeçit, Tarlabaşı Bulvarı'ndaki mevcut araç otoparkından başlayacak, restitüsyonu yapılacak olan Taksim Topçu Kışlası'nın bitimine kadar devam edecek.

Anıt etrafındaki trafik, otobüsler ve duraklar meydandan kaldırılacak. Tarlabaşı'ndan gelen bir araç kesintisiz şekilde Harbiye, Taşkışla, Dolmabahçe yönüne gidebilecek. Gümüşsuyu ve Sıraselviler ulaşımı, Mete Caddesi üzerinden AKM ve The Marmara Otel önünden yüzeyden sağlanacak.

Uzmanlar ne demişti?

Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi'nden Mücella Yapıcı: Taksim'e çıkan tüm caddelerdeki trafiğin yer altına indirilmesi trafik sorunun çözmeyecek. Yerin altında zaten metro ve füniküler var, bir de araçları da alta indirince aşağıda kaotik bir dehliz olacak. Taksim Meydanı'nın simgesel bir değeri var. Bu proje bu simgeyi yok etmeye yönelik 'mekansal değil, siyasal bir girişim'. Amaç 1 Mayıs kutlamasının ve toplanma hakkının önüne geçmek. Hiçbir caddeden toplu halde Taksim'e çıkmamız mümkün değil. Ancak tek sıra halinde yürünebilecek.

Taksim Platformu'ndan Betül Tanbay: İstanbul'da yaşayanların 'nefes alma ve yürüme hakkı' var. Bu proje tamamen araçlara yönelik, yayaları hiçe sayıyor. Bütün dünyada şehir merkezlerine artık araçlar sokulmuyor. Taksim'in bir düzenlemeye ihtiyacı varsa, bu yaşayanların katılımıyla müzakere edilerek olmalı.

Mimar Korhan Gümüş: Tüm süreç sinsi bir şekilde yürütüldü. Zaten ne yapılacağına karar verildi; ihale yapıldı, sonra da hukuki kılıfı hazırlandı. Bu ancak otoriter rejimlerde olabilir. Yedi Soruda: "Taksime Kazma Vurulamaz"

yine bianet.org'un haberine göre Taksim Platformu, Taksim trafiğini yer altına indiren ve Topçu Kışlası'nı yeniden inşasını öngören Taksim Yayalaştırma Projesi ile ilgili yetkililere yedi soruda neden Taksim'e kazma vurulamayacağını sordu. Bir yıldır konuyla ilgili çalışan Taksim Platformu, Taksim Meydanı'nın otoriter değil, katılımcı bir model oluşturacak şekilde tartışılmasını talep ediyor. Tünellerin şehir yaşamı için tehlikelerini ve olumsuzluklarını kamuoyuna açıklıyor. Taşıtlara değil insana yönelik, inşaata değil yeşil alan korumaya yönelik bir proje öneriyor. Platform, tek tünele indirildiği iddia edilen ve henüz kamuoyuyla paylaşılmamış "tek tünel projesinin" tüm ayrıntılarıyla kamuoyuna açıklanmasını talep ediyor.

"Taksim'e kazma vurulamaz; çünkü" diyen platform, yetkililere yedi soru soruyor:

*  2 Numaralı Kurul'daki uygulama projesi onaylanmış mıdır ki, kazma vurulabilsin?

*  Sayıştay aşamasındaki ihale süreci ne durumdadır?

* Belediye ve Kalyon İnşaat aranıp bilgi istendiğinde, "sorularınızı yazılı bildirin" cevabı geldi. Yazılı soruldu, cevap alınamıyor, neden?

* Tarlabaşı-Harbiye arasındaki tek tünelli proje nerede? Hangi kurullardan ne zaman geçti?

* Kadir Topbaş, 18 Eylül 2012 günü Haliç Kongre Merkezi'nde yaptığı konuşmada Sıraselviler tünelinin ağzının Firuzağa'dan açılmasını düşündüklerini ifade etti. Bu değişiklik ne zaman, kiminle istişare edildi? Kimin, kimlerin haberi var?

* Aynı konuşmada Kadir Topbaş, Mimar Sinan Üniversitesi Rektörü'nün kendisine iki defa "tünellerin yabancı uzmanlar tarafından gerekli görüldüğünü" söylediğini ifade etti. Sn. Rektör'den bu konuda daha detaylı bilgi alınabilir mi? Bilmediğimiz ve bugüne kadar görmediğimiz bir araştırma var ise, bilgi edinme hakkımızı kullanmak, öğrenmek, ikna edilmek hakkımız değil mi?

* Yine aynı konuşmada, Kadir Topbaş, Maslak'taki İETT arazisini örnek göstererek, "Eğer Gezi Parkı'nın kıymetini değerlendirmezsek, halk bizden hesabını sorar" dedi. Yani yeşil alanımız kıymetli bir inşaata çevrilmezse, hesap sorarmışız. Halktan böyle diyen herhangi bir birine rastlarsanız, haber verin lütfen! Parktakilerle on bir aydır aralıksız görüşüyor, görüntülü olarak belgeliyoruz, daha "Burası inşaata dönsün, değeri bilinsin, yoksa hesabını sorarım" diyen birine rastlamadık! Acaba biz başka bir Taksim'de yaşayan, başka bir halk mıyız?