Türkiye'de swarovski taşlı buzdolapları ile ünlenen Slovenyalı ünlü beyaz eşya üreticisi Gorenje, Türk mutfağına girmek için yerli olma peşinde. Özel tasarım ürünleri ile dikkat çeken Gorenje için Türkiye'nin oldukça zor bir pazar olduğunu dile getiren Gorenje İstanbul Genel Müdür Yardımcısı Doğa Yarman, "Pazarda çok büyük yerli gruplar var. Eğer burada kalıcı olmak istiyorsak, Türkiye'ye özgü özel tasarımlarla yola devam etmemiz lazım. Bu yönde arayışlarımız sürüyor" dedi.
Üzerinde 3 bin 500 tane swarovski taşı olan ve 5 bin 800 YTL'ye satılan özel tasarım buzdolabı nedeniyle, kendilerinin Türkiye'de lüks marka olarak algılandığını kaydeden Yarman, "Oysa bizde B ve hatta C grubuna yönelik ürünler de var. Bu lüks marka imajını kırmak istiyoruz. Bizde 800 YTL'ye de 5 bin 800 YTL'ye de ürün var" değerlendirmesinde bulundu. Türkiye'ye 2007 başında adım atan ve halen 50 satış noktasında yer alan Gorenja'nın ünlü Fransız tasarımcı Ora-İto tarafından tasarlanan swarovskili buzdolaplarından 'kaç tane ve kime sattınız' sorularına yanıt vermek istemeyen Yarman, "50'inin altında' demekle yetindi.
Bu dolaba teneke giriyor mu?
Buzdolabı, çamaşır makinesi, davlumbaz, fırın gibi bir mutfakta ihtiyaç duyulan tüm ürünleri satan Gorenje'nin isminin henüz Türkiye'de tam yerleşmediğini belirten Doğa Arman, pazarda kalıcı olmak için adımlar atmaya hazır olduklarını ve çalışmalarının sürdüğünü söyledi. Yarman, Türkiye'de beyaz eşya pazarında yer almanın çok kolay olmadığının altını çizerek sözlerine şöyle devam etti:
"Türkiye pazarı yerlilerin elinde. 3 büyük marka pastayı paylaşmış durumda. Bazı ünlü yabancı gruplar bizden önce Türkiye'ye geldi, ama pazarda bir varlık göstermedi. Evet Gorenje özel tasarımlar yapıyor ama Türk tüketicisine uygun ürün de üretmek zorunda. Türk tüketicisi örneğin buzdolabına sadece tencere değil teneke ile peynir girebiliyor mu diye de bakıyor. Geçenlerde bir fuarda Türkiye için üretilen dev bir buzdolabı vardı, Avrupalılar garip garip bakıyordu. Türk aile yapısı farklı ve ürün üretirken onların da isteklerine bakmalıyız. Biz bir ara Türkiye'de üretim için bazı fabrikaları gezdik ama olmadı. Ancak uzun vadeli burada kalmak için Türkiye'de, Türklere özel üretim yapmamız gerektiğinin farkındayız."
"Yıl sonunda Türkiye'de mutfak da üretiyor olacağız"
2008 yılı cirosu 1.3 milyar Euro'yu bulacak olan Slovenyalı Gronje Grubu'nun Türkiye'ye gelmeden çevresindeki bütün ülkelere hemen hemen gittiğini kaydeden Yarman, "2006 sonuna doğru Türkiye'deki şirket kuruldu ama pazara girmemiz 2007 baharında oldu. Yani yaklaşık 1 yıldır Türkiye pazarındayız. Şimdilik beyaz eşya ile geldik ama yakın zamanda elektrikli ev aletleri ve yıl sonuna kadar Türkiye'de mutfak üretimi de başlayacak. Bir diğer girmek istediğimiz alan da mobilya. Gelecek yılın yaz aylarında ise klima pazarına adım atma niyetindeyiz" diye konuştu. Bu arada Gorenje'nin swarovski taşlı 5 bin 800, taşları olmadığı zaman ise 3 bin 500 YTL'den sattığı buzdolaplarının, ses kaydı yapabildiğine, radyosu ve tatil ayarı bulunduğuna işaret eden Yarman, "Yine yemek tarifleri ve kalori değerlerini gösteren özellikleri var. Şirketin bir de üzerinde 24 bin tane kristal taşı olan modeli var ama o Türkiye'ye henüz getirilmedi. Rusya'da açık artırma ile 110 bin dolara satıldı" dedi.
Fakir 'sadece fiyatına' bakıyor
Gorenje İstanbul'un Genel Müdür Yardımcısı Doğa Yarman, tüketicilerin ürün alırken nelere baktığı yönündeki sorumuza sınıfları itibarıyla şu yanıtları verdi:
* Üst gelir grubu: Bu grup ürünün fiyatını hiç sormuyor, en iyi ürün olsun, başka kimsede bulunmasın gibi talepleri var.
* Orta gelir grubu: Tasarım ve kullanım özelliklerine, servis ağı olup olmadığına bakıyor. Her zaman kötü senaryoya hazır. 'Bozulursa ne yaparım, kolay servis bulabilir miyim' kaygıları taşıyor. Fiyat ve az enerji tüketmesi de onlar için önemli bir kriter.
* Alt gelir grubu: Sadece fiyata bakıyor. Satış rakamı onlar için ilk planda, servis ağı, tasarım ve tasarruf gibi detayları önemsemiyorlar.
12 bin Euro'luk masayı bir işadamı aldı
Şirketin özel tasarımları arasında yer olan 1.70 çapında masa gibi bir buzdolabı da var. 12 bin Euro'luk bu masadan şimdilik sadece ismi açıklanmayan bir işadamına satış yapılmış. Ünlü işadamı söz konusu dolabı evi için satın almış. Bir nevi akıllı masa gibi olan ve ortasından uzaktan kumandalı olarak çalışan bir buzdolabı bulunan bu özel tasarım 80 kilo ağırlığı taşıyabiliyor.