İstanbul Modern Sanat Müzesi, Verbund Koleksiyonu’ndaki yapıtlardan oluşan
“Suyun Bir Arada Tuttuğu” başlıklı yeni sergisini 10 Eylül’de açıyor. 11 Ocak
2009 tarihine dek Süreli Sergiler Salonu’nda yer alacak serginin küratörleri
Verbund Koleksiyonu yöneticisi Gabriele Schor ve İstanbul Modern Sanat Müzesi
Şef Küratörü Levent Çalıkoğlu.
Sergide Cindy Sherman, Gordon Matta-Clark, Jeff Wall, Ernesto Neto,
Gilbert&George, Francis Alÿs, Nan Goldin, Sarah Lucas, Fred Sandback,
Eleanor Antin, Cecil Beaton, Bernd-Hilla Becher, Johanna Billing, Valie
Export, Kate Gilmore, Birgit Jügenssen, Louise Lawler, Ursula Mayer, Urs
Lüthi, Gabriel Orozco, Loan Nguyen, Ed Ruscha, Markus Schinwald, Simon
Starling, Gillian Wearing, Lawrence Weiner, Francesca Woodmann ve Nil Yalter
gibi çalışmaları ile çağdaş sanat dünyasına yön veren 37 sanatçının 122 yapıtı
yer alıyor.
Verbund Koleksiyonu, 2007 yılında Viyana’da Museum für angewandte Kunst’ta
(MAK) sergilendikten sonra ilk kez Avusturya dışında İstanbul Modern Sanat
Müzesi’nde sanatseverlerle buluşacak.
"Suyun Bir Arada Tuttuğu” başlıklı sergi, “Performans” ve “Mekânlar ve
Yerler” adlı iki temasıyla çağdaş sanatta 1970’lerden bugüne uzanan özgül
kesişim hatlarını gözler önüne seriyor. Sergi, birçok kadın ve erkek sanatçının
resimden uzaklaşıp, tamamıyla yeni ifade biçimlerine yönelmesini ve fotoğraf,
video ve mekân enstalasyonlarındaki dönüşümü anlatıyor.
“Performans” başlığı altında, 1970’lerde başlayan süreçte sanatçıların kendi
bedenlerini keşfetmeleri, kimlik meselesi üzerine düşünmeleri ve feminist
başkaldırı gibi eğilimlere olan yönelimleri ele alınıyor. Cindy Sherman’ın bu
sergi kapsamında İstanbul’da ilk kez bütünlüklü olarak sergilenecek olan anonim
kadın bedenleri, Valie Export’un feminist harekete ilham veren sert
otoportreleri ve Türk sanatçı Nil Yalter’in kadın bedenini fetişleştiren göbek
dansı videosu bu bölümün en bilindik çalışmaları olarak belirginleşiyor.
“Mekânlar ve Yerler” teması ise sanatın mekân ile kurduğu ilişkiye
odaklanarak, mekânın sanatçılar tarafından yıkılıp, sonra yeniden nasıl
tümlenebileceğini görünür kılıyor. Gordon Matta-Clark’ın iki evin arasına devasa
bir koni boşluk açarak mekâna yepyeni bir kimlik kazandırdığı videosu ile Fred
Sandback’in mekânların fiziksel gerçekliğine vurgu yapan ip enstalasyonları bu
temanın merkezini oluşturuyor.
Heykelden
fotoğrafa, filmden videoya, diapozitiften ses enstalasyonlarına uzanan bir
çeşitlilik içeren Verbund Koleksiyonu, Gillian Wearing, Sarah Lucas, Loan Nguyen
gibi genç sanatçıların örnekleriyle bugüne ulaşıyor ve çağdaş sanatın en önemli
çalışmaları üzerine sanat tarihsel bir okuma öneriyor.