Suudiler Son Anda 'Olmaz' dedi, Türkiye Mekke-Medine Hızlı Trenine Binemedi
Suudi Arabistan ın Medine-Cidde- Mekke hızlı tren projesi Hac dönemindeki
yaklaşık iki haftalık sürede Mekke yi ziyaret eden 2.5 milyon Müslüman ın
hayatını kolaylaştıracak. FOTOĞRAF: AP
* Mekke-Medine hızlı tren ihalesinde daha güçlü olmak isteyen TCDD'nin
konsorsiyumu bir Çinli firmayla anlaştı. Tam o sırada ihale şartnamesi
değiştirildi
* TCDD değişikliklere uyum için çalışırken Suudilerden
'Birleşik konsorsiyumla ihaleye giremezsiniz' haberi geldi ve Türkiye'nin
konsorsiyumu devre dışı kaldı
Türkiye uzun bir süredir inşasında
bulunmayı planladığı Mekke ile Medine arasında yapılacak olan 450 kilometrelik
tren hattı ihalesinde son dakikada hüsrana uğradı. TCDD (Türkiye Cumhuriyeti
Devlet Demiryolları) Genel Müdürü Süleyman Karaman,
TCDD’nin de katıldığı ve ön elemeyi geçtiği Mekke-Medine hızlı tren
hattının üstyapısı ve işletmeciliği için açılan ihalenin şartlarının
değiştirildiğini belirterek, “Biz, bu şartları yetiştirmeye çalışırken birleşik
konsorsiyumun ihaleye girmesinin uygun olmayacağına yönelik bir yazı aldık.
Maalesef çok istememize, çalışmamıza ve ön yeterlilik almış olmamıza rağmen bu
ay yapılan ihaleye giremedik” dedi.
Genel Müdür Süleyman Karaman, alt
yapı çalışmaları Çinliler tarafından sürdürülen Mekke-Medine hızlı tren hattının
üstyapısının yapımı ve 12 yıl işletilmesi için Suudi Arabistan’ın ihaleye
çıktığını hatırlattı. TCDD, Siemens ve Suudi Bin Ladin firmalarının oluşturduğu
konsorsiyumun 29 Eylül 2009’da ön yeterlilik aldığını anımsatan Karaman,
TCDD’nin içinde yer aldığı konsorsiyumun yanı sıra Fransız, İspanyol, Çinli ve
Koreli firmaların yer aldığı dört ayrı konsorsiyumun da ön yeterlilik aldığını
söyledi.
Konsorsiyum vazgeçti
Konsorsiyumun iş
planına göre, Siemens’in hızlı tren hattının
sinyalizasyon işlerini yapacağını ve hızlı tren setlerini temin edeceğini, Suudi
Bin Ladin şirketi ile Çin firmasının üst yapı inşaatını tamamlayacağını ve
hattın bakım hizmetlerini yapacağını, TCDD’nin ise 12 yıl süreyle hızlı trenleri
işleteceğini anlatan Süleyman Karaman, şunları söyledi:
“İhaleye daha
güçlü girebilmek ve daha uygun bir mali teklif verebilmek için ön yeterlilik
alan Çinli firma ile birleştik ve bu kararımızı Suudi yetkililere bildirdik. O
arada, Suudiler ihaleye giriş şartlarını değiştirdiler. Biz, birleşik
konsorsiyum olarak bu şartları yetiştirmeye çalışırken, birleşik konsorsiyumun
ihaleye girmesinin uygun olmayacağına yönelik bir yazı aldık. Biz, maalesef çok
istememize, çalışmamıza ve ön yeterlilik almış olmamıza rağmen bu ay (3 Temmuz
2010) yapılan ihaleye giremedik. Bizce kabul edilmeyen gerekçelerle bizim
ihaleye giremeyeceğimizi söylediler. İhaleye sadece, İspanyol- Al Shoula
ve Fransız -Al Rajhi konsorsiyumları teklif verebildi. Bizimle birlikte
ön yeterlilik alan Koreli firma da ihaleye katılamadı. Biz ihalenin
tekrarlanacağını düşünüyoruz.”
450 kilometrelik hat
Suudi Arabistan’da Mekke-Cidde-Medine güzergahında yapılacak 450
kilometre uzunluğundaki çift hatlı demiryolunun işletme hızı saatte 350
kilometre olacak. Özellikle Hac döneminde yoğun talep beklendiği ifade edilen
hızlı demiryolunda 37 tren seti ile hizmet verilmesi öngörülüyor. Mekke-Medine
arasındaki demiryolu tamamlandığında, Mekke-Medine arası 2,5 saatte kat
edilecek.
Mekke-Medine hızlı demiryolunun üst yapı işlerinin üç yıl
içinde tamamlanması planlanıyor. Hızlı tren İslam dünyasanın iki kutsal şehri
Mekke ve Medine’yi, Kızıl Deniz sahilindeki Cidde üzerinden birbirine
bağlayacak. Projeyle Hac mevsimindeki iki haftalık sürede sayıları 2.5
milyon kişiye ulaşan ziyaretçilerin en etkin ve kısa sürede Hac ziyaretlerini
tamamlamasını sağlamak amaçlanıyor. Suudi Arabistan, bu önemli projenin biran
önce tamamlanmasını sağlamak için ihaleyi kazanan konsorsiyuma faizsiz kredi
kullandıracak.
Altyapıyı kazanan
şanslı
Aralarında TCDD’nin de dahil olduğu birçok
konsorsiyumun devre dışı kaldığı ihalede son tura başını Orta Doğu ve Kuzey
Afrika bölgesinin en güçlü gayrimenkul, müteahhitlik ve altyapı, inşaat
çözümleri, endüstri ve bankacılık ile mali hizmetler alanlarının da aralarında
olduğu sanayi ve hizmet sektörlerinde, binlerce çalışanıyla faaliyet gösteren
Suudi grubu Al Rajhi Holding’in çektiği ve Fransız Alstom ile Fransız ulusal
demiryolu şirketi SNCF’nin bulunduğu konsorsiyum ile yine Suudi Al
Shoula grubu ile ile İspanyol şirketi RENFE’den oluşan konsorsiyum kaldı.
Gözlemciler projenin 2009 yılının başında gerçekleştirilern 1.8 milyar
dolarlık alt yapı ihalesini Fransız Alstom ve Al Rajhi grubunun çektiği
konsorsiyumun kazandığını belirterek TCDD’nin konsorsiyumunun tetklif vermesinin
kabul edilmediği ikinci bölümün ihalesininin de aynı konsorsiyuma gitmesinin
büyük olasılık olduğunu ifade ediyor. Al Rajhi Grubu, Türkiye’nin ve bölgenin en
büyük havalimanını işletmecisi TAV Havalimanları Holding’in Suudi Arabistan’da
çeşitli havalimanlarına yönelik Yap-İşlet-Devret projelerinin hayata
geçirilmesiyle işletme, bakım ve yönetim hizmetleri sunmak için ortak girişim
sözleşmesi imzaladığı bir grup. (Radikal)