Jeoloji Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, Kanal
İstanbul projesinin etkilerine ilişkin bir rapor hazırladı. Raporda,
kanalın İstanbul’un suyunu yüzde 10 oranında azaltacağı, inşaatı sırasında büyük
bölümünü tarım alanlarının oluşturduğu 25 kilometrekarelik alanın kaybedileceği,
yeraltı sularının tuzlanacağı, kent çevresinde yeni bir hava koridoru oluşacağı,
hava kalitesinin bozulacağı yönünde uyarılar sıralandı.
Odanın İstanbul Şube Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Öztürk
tarafından açıklanan raporda kentin en az kirlenmiş su havzası olan Terkos’un
yarısının kanalın batısında kalacağı ifade edilerek “İstanbul’un suyu yüzde 10
azalacak. Kanal civarındaki yapılaşmanın su tüketimine yüzde 10 yük getireceğini
kabul edersek bu kanal İstanbul için yüzde 20 susuzluk anlamına geliyor”
denildi. Tuzlu su ile dolu olan kanalın tabanı ve çevresi izole edilmezse
yeraltı sularının tuzlanacağı, tarım başta olmak üzere bölgede suya bağlı
faaliyet gösteren tüm işletmelerin etkileneceği belirtildi.
Kanalın yapımı sırasında Karadeniz ve Marmara Denizi’nde 30 metre derinliğe
kadar deniz dip sedimentinin kaldırılacağı kaydedilerek “Hem kanal yapımı hem de
deniz taramasından kaynaklanan dip çamurları Marmara Denizi’nin dibini
kaplayacak, dip yaşamı ve deniz verimliliği olumsuz etkilenecektir” denildi.
‘Dedem istiyor’
Başbakan Erdoğan: Kanal İstanbul’un güneyinde bir tüpgeçit daha
yapacağız
Türkiye İşadamları ve Sanayiciler Konfederasyonu (TUSKON) Genişletilmiş
Başkanlar Kurulu toplantısında konuşan Erdoğan, Kanal İstanbul projesi
kapsamında iki şehir inşa edileceğini ve şu anda deprem riski altındaki
konutları, bu iki yeni şehir planı içinde eritmek istediklerini ifade ederek
İstanbul’un ve “İstanbulluların bu tehdit altında yaşamaması gerektiğini”
kaydetti. Muhalefetin de sürekli İstanbul’un deprem tehdidi altında olduğunu
söylediğini anlatan Erdoğan, yine de bu yönde atacakları adımları engellemeye
çalıştıklarını savundu.
Erdoğan, “Projeyi benim dedem istedi. Abdülmecit bunun mimari projesini
yaptı. Biz de onun bu projesini yapıyoruz. Bütün engellemelere rağmen Kanal
İstanbul projesini tamamlayacağız. Onun güneyinde otomobil geçişi için bir tüp
geçit daha yapacağız” dedi.
Keban Barajı 1965-75 arasında inşa edilirken “CHP’lilerin aynı şekilde
projenin karşısında durduklarını”, o projede emeği geçen siyasinin şimdi CHP’ye
hizmet ettiğini ifade eden Erdoğan, bir CHP milletvekilinin TBMM’de “Bu kadar
elektriği ne yapacaksınız, toprağa mı vereceksiniz?” dediğini belirtti. Erdoğan,
“Bunların mantığı bu... İnanın bunların, bu ülkeye faydası diye bir şey yok”
dedi.
Aynı tavrı İstanbul’a köprü yapımında da sergilediklerini, dönemin Mimarlar
Odası’nın köprüyü “İstanbul’un başına gelen en büyük felaket” olarak
nitelendirdiğini, bir CHP milletvekilinin, köprü için “akıl ve hesap işi
değildir” diyerek karşı çıktığını söyleyen Erdoğan, “Aklı olmayanın, hesap
bilmeyenin bu işten anlaması mümkün değil” dedi. Erdoğan, o dönemde gazeteci
Nadir Nadi’nin de “Bu köprü sağcıların köprüsüdür” şeklinde ifadesinin
bulunduğunu söyleyerek “O zaman geçme üzerinden. Nasıl olsa sandal var, sandalla
geçersin” diye konuştu.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun Kanal
İstanbul projesiyle ilgili “Burada insan unsuru yok” dediğini anımsatarak,
“Herhalde bizim animasyona takıldı. Çünkü o animasyonda kanalda gemi gidiyor.
Arkadaşım dedi ki ‘keşke gemi yerine insan yürütseydin’ O zamanda diyecek ki
‘yüzme bilmiyor’” diye konuştu.