Süpermarkaları Trend Belirledi, TAV, Ağaoğlu ve İstinye Park Öne Çıktı
İki yılda bir belirlenen Türkiye'nin süpermarkaları seçildi. Superbrands,
Seçici Kurul ve Nielsen'ın ölçümüyle belirlenen 117 marka arasına bu yıl ilk kez
Ağaoğlu, Acıbadem Grup, İstinye Park Alışveriş Merkezi ve TAV girdi. Gazete ve
televizyonlarsa Türkiye'ye özgü olarak süpermarka kategorisinin dışında
bırakıldı
Türkiye’nin süpermarkaları yeniden belirlendi. Superbrands, işdünyasının önde
gelen isimlerinin oluşturduğu Seçici Kurul ve Nielsen’ın ölçümleriyle belirlenen
117 marka arasına bu yıl ilk kez Ağaoğlu, Acıbadem Grup, İstinye Park Alışveriş
Merkezi ve TAV gibi markalar girdi. Gazete ve televizyonlarsa Türkiye’ye özgü
olarak süpermarka kategorisinin dışında bırakıldı.
Yine geçmiş dönemde listede yer alan birçok büyük kuruluş bu yıl Süpermarka
kategorisine giremedi. Süpermarka seçiminde şirketin büyüklüğünün yanı sıra,
teknolojisi, yatırımları, işgücü kalitesi, yaratıcılık, markalaşmaya yaptığı
yatırım ve marka devamlılığı, sosyal sorumluluk projelerine katkısı, çevre
duyarlılığı, etik değerlere uyma ve vergi sıralamasındaki yeri büyük önem
taşıyor.
Seçim iki yılda bir gerçekleşirken, 2009’da kriz olduğu için bir yıl
ertelendi. Dünyada 86 ülkede bu seçimi yapan Superbrands’ın Türkiye bölümü ilk
etapta 1046 marka belirledi.
1046 marka vardı
‘Sektör liderleri’nden oluşan jüri bu 1046 markayı 306’ya indirdi. Nielsen
Tüketici Araştırmaları Grubu da farklı kategoriler içinde yer alarak kısa
listeye giren 306 marka için ölçümler yaptı. Nielsen İş Geliştirme Müdürü Ebru
Usta Canbulan, “İstanbul, Ankara ve İzmir’de, 18-56 yaş ve tüm SES gruplarından
1635 kadın ve erkek tarafından 100 üzerinden bir ölçek kullanılarak
değerlendirmeler yapıldı. Daha sonra hem Nielsen verileri hem de sektör
liderlerinin yapmış olduğu değerlendirilmeler dikkate alınarak bu 306 marka
117’ye indirildi” dedi.
Superbrands Türkiye Temsilcisi Dilek Koç Etike, “Süpermarka araştırmasında
gıdadan, finansal hizmetlere, temizlik ve kişisel bakım ürünlerinden, teknoloji
ürünlerine, hizmet sektöründen iletişime birçok alanda farklı markalar yer aldı.
Süpermarka olarak belirlenen bu 117 marka içinde de yine birçok sektörden farklı
markalar bulunuyor” dedi. Sektörel olarak sıralamaya bakıldığında gıda
sektörü markalarının önde yer aldığının görüldüğünü belirten Koç Etike, “Hemen
arkasından finans ve bankacılık sektörü geliyor. Teknoloji ve GSM sektörünün de
ön sıralarda yer aldığı araştırmada en ilginç sonuç olarak Türk insanının pazara
giren yeni markalara rağmen ‘Yeni Rakı’sından vazgeçmemesi” diye konuştu.
Tüketici önem veriyor
Süpermarka seçiminin tüketici açısından önemli olduğunu ifade eden Dilek Koç
Etike, “Markaların tanınması açısından da büyük önem taşıyor. Superbrands’ın
dünyada 86 ülkede faaliyet gösteriyor. Türkiye’de de 2005 ve 2007 yıllarında
Süpermarka seçimini yaptık. Normalde bu seçim iki yılda bir yapılır fakat kriz
nedeniyle bu seferki üç yıla sarktı. Bundan sonraki 2012 yılında belirlenecek”
açıklamasında bulundu.
Seçici Kurul hakkında da bilgi veren Dilek Koç Etike, “İş dünyasının önde
gelen isimleri bu kurulda yer aldı. Ancak seçim yaparken en önemli kriter şuydu.
Kimse kendi firmasına ve sektörüne oy veremedi. Bu seçimin tarafsızlığı
açısından büyük önem taşıyor” diye konuştu.
Superbrands 2010’un markaları
Acıbadem Grup, Ağaoğlu, Akbank, Akmerkez, Algida, Allianz Sigorta, Altınbaş,
Arçelik, Ariel, Arzum, Avea, Avis, Avivasa Hayat Emeklilik, Axess, Beko,
Bellona, Beymen, Biletix, BMW, Bonus Card, Bosch, Calgonit Finish, CarrefourSa,
Casper, Coca Cola, D&R, Danone Tikveşli, Desa, DHL, Divan, Doğuş Çay,
Doluca, Duracell, Duru, ECA, Efes Pilsen, Elidor, Erikli Su, Eti, Falım, Fiat,
Filli Boya, Garanti Bankası, Gloria Jean’s Coffee, Goodyear, Horoz, HP, Hyundai,
ING Bank, İpana, İstikbal, İstinye Park, İş Bankası, Kanyon, Kayra, Knorr,
Koçtaş, Komili, Kurukahveci Mehmet Efendi, Lay’s, Lipton, Magnum, Mavi Jeans,
Maximum Card, Mercedes Benz, Microsoft, Migros, Milka, Nescafe, Nokia, Okey,
Omo, Orkid, Pakpen, Pantene, Paşabahçe, Pegasus, Pelit, Pınar, Pirelli, POAŞ,
Prima, Renault, Samsung, Sana, Sarar, Selpak, Setur, Shop & Miles, Signal,
Starbucks, Sütaş, Taç, Tadelle, Tadım, Tamek, TAV, Teknosa, THY, Toyota,
Turkcell, Türk Telekom, Ülker Altın Başak, Ülker Çamlıca Gazoz, Ülker Çikolatalı
Gofret, Ülker Hanımeller, Vakko, Vernel, Vestel, Vodafone, World Card, Yapı
Kredi Bankası, Yapı Kredi Emeklilik, Yapı Kredi Sigorta, Yataş Yeni Rakı,
Yurtiçi Kargo
Seçici Kurul’da kim var?
* Borusan Holding CEO’su Agah Uğur * Desa Yönetim Kurulu Üyesi Burak
Celet * Vakko Yönetim Kurulu Başkanı Cem Hakko * Bahçeşehir Üniversitesi
Yönetim Kurulu Başkanı Enver Yücel * Rixos Yönetim Kurulu Başkanı Fettah
Tamince * EURORSCG Yönetim Kurulu Başkanı Levent Erden * Arkas Yönetim
Kurulu Başkanı Lucien Arkas * Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane * Euro
Tekfenbank Yönetim Kurulu Üyesi/CEO Mehmet Sönmez * İTO Başkanı Murat
Yalçıntaş * Akbank Yönetim Kurulu Başkanı Suzan Sabancı Dinçer
* THY Genel Müdürü Temel Kotil * Unilever Yönetim Kurulu Üyesi Zeynep
Yalım Uzun * Yıldız Holding Kurumsal İletişim Direktörü Zuhal Şeker