GROHE’nin Türkiye’deki su kullanım alışkanlıklarını ve su ve enerji kullanımındaki tasarruf eğilimlerini belirlemek üzere TNS işbirliğiyle gerçekleştirdiği araştırmaya göre; Türkiye’de ürün satın alma konusunda sırasında elektrik ve su tasarrufu sağlıyor olması katılımcıların yüzde 85’ tarafından 'önemli' görülürken, evinde su ve elektrik tasarrufu sağlayan bir ürüne sahip olanların oranı yüzde 45.
Sabaz: Teknoloji, suyu boşa akıtmamak için bize birçok fırsat sunuyor
GROHE’nin enerji tasarrufu özellikle de suyun doğru kullanımı konusundaki duyarlılığının altını çizen Grohe Doğu Akdeniz Ülkeleri Başkan Yardımcısı Serhat Sabaz, araştırma hakkında şunları söyledi:
“Su kaynaklarının azalması gelecek nesillerin içilebilir ve kullanılabilir su ihtiyacını tehdit ediyor ve bu da bize büyük bir sorumluluk yüklüyor. Grohe olarak bu alandaki sosyal sorumluluğumuzu su ve enerji tasarrufu sağlayan ürünler tasarlayarak yerine getiriyoruz. Türkiye’de TNS işbirliğindeki araştırmayı da hem Türkiye’deki tasarrufu ve içme suyu eğilimlerini anlayabilmek, hem de kamuoyunda farkındalık yaratmak için gerçekleştirdik; tabloyu görmek istedik. Tasarruf deyince aklımıza el yıkarken diş fırçalaken suyu boşa akıtmamak gibi önlemler geliyor. Bu bilinçte olmak ve suyu boşa akıtmamak kuşkusuz çok önemli; ancak daha fazlasını da yapmak için teknoloji bize birçok fırsat sunuyor. Yeni teknoloji kullanılarak geliştirilen ürünler su ve enerji tasarrufuna çok ciddi katkı sağlıyor, bütün yapacağımız bir ürün alırken bu konuya gerçekten önem vermek ve su ve enerji tasarrufu için teknolojiden yararlanmak”.
Türkiye genelini temsil eder nitelikteki toplam 18 ilde 18 yaşın üzerindeki bin 448 kişinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırmada öne çıkan sonuçlar şöyle:
Türkiye’de su kullanımında tasarruf bilinci
Araştırmanın sonuçlarına göre katılımcıların yüzde 62’si su tasarrufunu önemserken, yüzde 17’si su tasarrufu konusunda herhangi bir şey yapmıyor. Yapılan su tasarruf yöntemlerinin başında ise hem kendisi hem de çocuğu olanlar için “elleri yıkarken, dişleri fırçalarken, traş olurken musluğu gereksiz yere açık bırakmamak” geliyor. Çocuğu olanların yüzde 19’u ise su tasarrufu konusunda çocuklarına herhangi bir açıklama yapmıyor.
Su ve elektrik ile çalışan ürün satın alırken, katılımcıların yüzde 85’i alınacak ürünün elektrik/su tasarrufu sağlıyor olmasını 'önemli' ya da 'çok önemli' olarak görürken, yüzde 5’lik bir kesim ise bu durumu önemli görmüyor. Geri kalan yüzde 10’luk kesimin ise bu konu ile ilgili net bir yorumu bulunmuyor. Kentlerde yaşayanlarda alınacak ürünün su ve elektrik tasarrufu yapıyor olmasına daha duyarlılar.
Ürün satın alımı sırasında elektrik ve su tasarrufu yapıyor olması yüzde 85 düzeyinde önemli bulunmasına rağmen, katılımcıların sadece yüzde 44’ünün evinde elektrik ve su tasarrufu sağlayan ürün bulunuyor. Bu özelliğe sahip ürünlerin ise yüzde 35 ile çamaşır makinası ve yüzde 22 ile buzdolabı geliyor. Evinde çift kademeli rezervuar olanların oranı yüzde 2,8 iken, su tasarrufu sağlayan perlatör olanların oranı ise yüzde 0,1.
Türkiye’de içme suyu faturası aylık 50 TL
GROHE’nin araştırmasının sonuçlarına göre hanelerde, içme suyu, şişe su gibi ürünlerin dahil olduğu su faturası miktarı ortalama aylık 50 TL. Araştırma sırasında görüşülen kesimin yüzde 62’si içme suyu olarak ilk sırada 'musluk suyu' kullanıyor. Sonuçlara göre katılımcıların yüzde 89’u su filtreleme sistemine sahip değil. İstanbul, Ankara, İzmir (yüzde 74.2) ve Ege (yüzde 76) bölgelerinde içme suyu olarak ilk sırada tercih edilen su tipi ise 'damacana su' olarak ortaya çıkıyor.
Katılımcıların yüzde 78’i içtiği suya güven duyarken, bu oran ilk sırada damacana suyu tercih eden A-B gelir grubunda yüzde 88’e ulaşıyor. İçme suyuna güvenmediğini söyleyenlerin yüzde 58’i içilen suyun güvenilirliğini arttırmak için herhangi bir önlem almıyor. İçilen suyun güvenilirliği için alınan önlemlerin başında ise damacana / şişe suyu kullanmak geliyor.
Dünyada evlerde kullanılan suyun yüzde 32’si tuvaletlerdeki rezervuarlarda sarfediliyor
GROHE küresel boyutta da çeşitli araştırmalar gerçekleştiriyor. GROHE’nin ürün geliştirmeye yönelik çalışmalarını gerçekleştirdiği bu araştırmaların sonuçlarına, dünyadaki su tüketim eğilimlerine ve müşteri beklentilerine göre şekillendiriyor. Bu çerçevede gerçekleştirilen araştırmaya göre, dünyada evlerde insanların kullandıkları suyun yüzde 33’ü duş ve banyo yapmak için, yüzde 32’si tuvalet rezervuarlarında, yüzde 12’si çamaşır yıkamak için, yüzde 9’u kişisel bakım sırasında (traş olmak vs gibi) yüzde 6’sı bulaşık yıkarken, yüzde 2’si içme ve yemek pişirme amaçlı ve yüzde 6’sı da diğer amaçlar için sarfediliyor.
Otellerde kişi başına 3 kat daha fazla su harcanıyor
GROHE tarafından küresel boyutta gerçekleştirilen araştırma insanların kamuya açık ya da yarı açık cami, otel gibi mekanlarda su kullanırken su tasarrufuna evlerinde oldukları kadar dikkat etmediklerini de ortaya koyuyor. Faturayı düşük tutmak kaygısıyla bir kişi kendi evinde 130 litre su tüketirken bu oran bir otelde 300-600 litre arasında değişebiliyor. 300 yataklı bir otelin tüm alanlarındaki su sarfiyatı geleneksel ürünlerin kullanılması durumunda günde 67 bin 500 litre olurken, GROHE ürünleriyle bu miktarı 34 bin litreye düşürmek ve 33 bin 500 litre su tasarrufu sağlamak mümkün.
GROHE ürünleri evdeki su sarfiyatını neredeyse yarı yarıya düşürüyor
Tüm bu veriler GROHE’ye insanların su kullanımı sırasında tasarruf sağlanabilecek alanları ve dolayısıyla su tasarrufuna katkıda bulunmak için ne tür ürünler geliştirilmesi gerektiği konusunda da ipuçları veriyor. Banyo ve mutfaklarda, rezervuarlar, batarya gibi ürünleri su tasarrufu sağlayan, yüksek teknolojili ve modern ürünlerden seçmek çok ciddi oranlarda su tasarrufu sağlıyor. Örneğin GROHE Ecojoy özelliğine sahip ürünler ve banyo bataryaları banyo ve duşta sarfedilen suda yüzde 54 oranında tasarruf sağlayabilirken, bu oran çift kademeli rezervuar kullanımında yüzde 53, su tasarruflu mutfak bataryaları kullanımında ise yüzde 65’e ulaşabiliyor.
Evlerin sıhhi tesisatlarında kullanılan ürünlerin su tasarrufu sağlayan ürünlerden seçilmesi durumunda 4 kişilik bir ailede toplamda 189,800 litre olan yıllık su tüketimini 84,480 litreye düşürmek mümkün. Kısaca GROHE ürünleri kullanan 4 kişilik bir ailenin evinde sağlanacak yıllık su tasarrufuyla yine GROHE ürünleri kullanan 5 kişilik bir ailenin yıllık su tüketimi karşılanabilir. 4 kişilik bir ailenin su tasarrufu ise o evin bütçesinde, sadece doğru sıhhi tesisat seçimine dayalı olarak yılda yaklaşık 338 TL’lik bir bütçe tasarrufu anlamına geliyor.