Karayolları Genel Müdürlüğü, güvenlik sorunları bulunan yolları şirketlerden, üstelik tam ödeme yaparak teslim aldı. Bu yollar arasında Manisa Gölmarmara’da 13’ü kadın 15 tarım işçisinin yaşamını yitirdiği kazanın yaşandığı yol da bulunuyor.
BirGün’den Nurcan Gökdemir’in haberine göre; Karayolları 2’nci (İzmir) ve 4’üncü (Ankara) Bölge Müdürlüklerinin güvenlikle ilgili performans ölçümleri yapılmayan veya ölçümleri olumsuz çıkan yol inşaatlarında şirketlere ödemelerini aksatmadan yaptığı belirlendi. Bu bölge müdürlüklerinin bazı işlerinde de yolun güvenli olmasını sağlayacak kriterlere ihale şartnamelerinde yer verilmediği görüldü.
Yol Üstyapısı Performans Kriterleri ve Ödeme Koşulları Şartnamesi’nde, yolu kullananların doğrudan temas ettikleri ve kalitesinden doğrudan etkilendikleri yol üstyapısına ilişkin gerekli kriterler ve performansa bağlı ödeme koşulları düzenleniyor. Yeni yapılan yola ilişkin performans değerleri Düzgünsüzlük (IRI) ve Sürtünme Direnci (SN) ölçüm değerleri ile ifade ediliyor.
Düzgünsüzlük sürüş kalitesini ve araç dinamiğini etkileyen yüzeyin durumunu, sürtünme direnci de yol yüzeyi ile araç tekerleği arasındaki kaymaya karşı gösterilen direnci gösteriyor.
Sayıştay denetçilerinin Karayolları 4’üncü (Ankara) Bölge Müdürlüğü’nde yaptığı denetimlerde, ihale edilen işlerde ihale dokümanı kapsamında performans kriterlerine tam olarak yer verilmediği saptandı. Bazı ihalelerde sadece düzgünsüzlük testi yapıldığı, sürtünme direnci kriterine yer verilen ihalelerde ise ölçüm yapılmadan ödemelerin gerçekleştirildiği tespit edildi.
Bahane çok
Karayolları Genel Müdürlüğü, “Pandemi süreci ve ödenek yetersizliği nedeniyle aşınma tabakasının aynı dönemde yapılamamasından dolayı düzgünsüzlük testinin gerçekleştirilemediği, sürtünme direncini ölçecek cihazın yalnızca Genel Müdürlükte olması sebebiyle bu ölçümün yapılmadığı” gibi gerekçeler ileri sürdü.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.