İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Şişhane-Maslak Atatürk Oto Sanayi arasındaki metro hattında yeni vagonlarla test sürüşü yaptı. Metro hattının test sürüşünü basın mensuplarıyla yapan Kadir Topbaş, Şişhane-Maslak Atatürk Oto Sanayi İstasyonları arasında, Ocak 2009 içinde yolcu taşımaya başlayacaklarını söyledi. Topbaş, 15 kilometresi tamamlanan hattın 21 dakikalık mesafede hizmet verdiğini ifade ederek, ''2009 ortalarında belki Seyrantepe istasyonumuza da ulaşmış olacağız. Yani Galatasaray Stadı yapılmadan metro bitmiş olacak. Ulaşım, metro ile doğru ve güzel. Bunu sağladık'' dedi.
20 bin metre kare alanlı bir yere kurulu olan Şişhane İstasyonunun zaman zaman değişik etkinlikler için ve sergi salonu olarak da kullanılacağını ifade eden Topbaş şöyle devam etti: ''İstasyonlarımızı, sergiye elverişli, temalı istasyonlar haline getirmeye çalıştık. Burası, İstanbul'un kuzey-güney aksında en önemli iletişim aksını oluşturuyor. Deneme sürüşlerimizi başlatıyoruz. 2012'de hedefimiz, 7 milyon insanımızın raylı sistem kullanır hale gelmesi.''
“Altı ayda bir yeni bir metro hattı”
İstanbul için en iyi ulaşım şeklinin metro olduğunu söyleyen Topbaş; “Göreve geldiğimizde tramvaylarda dahil 350 bin yolcu taşıyorduk. Ve bugün itibariyle geldiğimiz nokta 800 bin yolcu sayısı.” dedi. Topbaş konuşmasını şöyle sürdürdü: “Normalde şuanda da yolcu seferlerine başlaya biliriz ama tetbiri üst seviyede tuttuğumuzdan Ocak ayına kadar test sürüşlerimiz devam edecek ve daha sonrasında da yolcu seferlerimiz başlayacak. Burası devreye girdiğinde yolcu sayımız 500-600 bin’e çıkacak. Bu demek oluyor ki yolardaki araç sayımız azalacak ve trafik sorunu daha da hafiflemiş olacak. Bundan sonra her altı ayda bir İstanbullu vatandaşlarımız yeni bir metro hattına kavuşacak.”
“Durmak yok, hız kesmeden yola devam”
Basın mensuplarının sorularını da cevaplandıran Kadir Topbaş, bir gazetecinin, ''İstanbullular yeni dönemde İstanbul'u size emanet ederler mi?'' sorusuna karşılık, ''Sizin bunda şüpheniz mi var? Durmak yok, hız kesmeden yola devam. İstanbullu kararını verecek. Hamd olsun halkımızla diyaloğumuz gayet iyi'' dedi. Birilerinin, ''Başkan seçime girecek mi, girmeyecek mi?'' diye kafa bulandırmaya çalıştığını ifade eden Kadir Topbaş, ''Biz buradayız devam edeceğiz. Hizmetimizin devam etmesi gerekiyor. 5 yıl öncesinden İstanbul çok farklı. Yaşayanlar bunu söylüyor. Görmek istemeyenler, görmek istemeyebilir'' diye konuştu.
Yeni metro hattı ve yeni vagaonlar
Güney Koreli Hyundai Rotem firması tarafından üretilen vagonların 4 tanesi İstanbul’a getirildi. Vagonlardan biri Taksim meydanı’nın da halkın beğenisine sunulacak, üç vagon ise Levent de metro raylarına indirildi. Önümüzdeki hafta 8 vagon daha Türkiye’ye getirilecek. Yıl sonuna kadar hatta indirilen vagon sayısı 28’i olacak. 2009 yılında teslim edilecek vagonlarla birlikte proje kapsamında alınacak vagon sayısı 92 olacak. Halen Taksim- 4.levent hattında 32 vagon kullanılıyor. Yeni vagonların hizmete alınmasıyla birlikte filo 124 vagona çıkacak. 2009 yılı sonunda hattın yolcu taşıma kapasitesi 4 katına çıkarılmış olacak. Bu yeni vagonlarla; elektromekanik işlerinin yapımına Ocak ayında başlanan 4.Levent- Sanayi istasyonu-Atatürk Oto sanayi istasyonları arasında deneme seferine başlayacak.
Yeni vagonlarda konfor farkı
* Şu an işletilen vagonlardan farklı olarak yeni trenlerde vagonlar
arasında birbirine geçiş imkanı sağlayan ara geçiş yolları bulunuyor. Böylece
968 yolcunun bir tren içinde homojen dağılımı mümkün olacak.
* Tüm vagonlar
klimalı olacak
* Aracın dışında hangi yöne gittiğini gösteren dijital
gösterge olacak.
* Araç içinde kapı üstlerinde aracın hangi istasyona doğru
gittiğini, hangi istasyonları geride bıraktığını, hattan aldığı on-line bilgi
ile yolculara farklı ışıklarla gösteren “dinamik yol haritası” olacak.
* Araç
içinde, araç istasyona geldiğinde hangi yöndeki kapıların açılacağını gösteren
dijital ok göstergesi olacak
* Her vagonda 6 adet LCD yolcu bilgilendirme
ekranlar olacak.
* Tüm vagonlar tam otomatik sürüş sağlayan son sistem
bilgisayarlara sahip.
Yeni Metro hattı ile ilgili bazı bilgiler
* Taksim-Şişhane : 1650 m
* Şişhane-Taksim : 2,5 dak
* Mecidiyeköy : 7
dak
* 4.Levent: 16,5 dak
* Maslak : 21 dak
* Toplam : 15 km.
* Daha
sonra hizmete alınacak kısım :
* 2,5 km (Darüşşafaka +
Hacıosman)
İstasyonlar ilk defa temalı hale getiriliyor. Her istasyonda
çeşitli sanatçıların ürünleriyle çeşitli süreçler ve çalışmalar
resmedilecek.
Şişhane İstasyonu 20.000 m2
* Derinlik değişik yüzey noktalarına göre 30 ila 40 m arasında
değişiyor.
- Kasımpaşa yaya bağlantısı,
- Refik Saydam caddesi
-
Beyoğlu Vergi Dairesi
- Beyoğlu Belediyesi önü
- İstiklal Caddesi (Tarık
Zafer Tunaya Kültür Merkezi önü) ile 5 çıkışı var.
- İstasyonlarda
engelli ve ihtiyar asansörleri var.
4. Levent - Ayazağa
İstasyonlar:
-Sanayi,
-İTÜ Ayazağa,
-Atatürk Oto Sanayi (AOS)
Şişhane İstasyonu Sanat Panoları
* Şişhane istasyonu, Kasımpaşa yaya bağlantısı panosu:
İstanbul tarihini anlatan eserler hazırlandı. Bu seri dört panodan
oluşuyor.
1.panoda ; İstanbul’un fethinden önce yaşanmış dönemlere ait
(Bizanslılar, Cenevizliler gibi) eserlerin kullanıldığı kolaj çalışması , çağdaş
desenler ile birleştirildi.
2.panoda ; İstanbul’un fethi tasvir edildi.
3.
pano ; Osmanlı dönemini anlatan kolaj çalışmasıdır.
4. panoda ise modern
Türkiye’yi simgeleyecek eserler seçildi. Panoda Asya ve Avrupa kıtalarını
simgeleyen halkalar Türkiye ile köprü oluşturdu.
Sanatçı: Neslihan Öner ve
Yücel Dönmez
* İznik çinisi ile İstanbul (Şişhane İstasyonu, bilet holü)
İznik Eğitim ve Öğretim Vakfı, İznik ve çevresinin kültür ve sanat
değerlerini tanıtmak , mevcut potansiyeli harekete geçirmek , geleneksel İznik
Çini sanatı ile ilgili var olan ve elde edilecek bilgileri bir sistem dahilinde
eğitim ve öğretimle gelecek kuşaklara aktarmak amacıyla kuruldu.
Sanatçı:
Nusret Çolpan
* Beyoğlu’nda Kırmızı Tramvay (Şişhane İstasyonu, merdiven galeri boşluğu)
Metroyu kullanan yolcuların metro istasyonuna Beyoğlu yönünden girişlerinde ,
Beyoğlu’ndaki yapıların mimarisindeki tüm ince işçilikleri , bu çalışmada
görmeleri ve 1/1 ölçüde yapılacak kırmızı tramvayın nostaljik görüntüsünden
etkilenerek , metronun modern vagonlarıyla mutlu seyahat etmeleri amaçlandı.
.
Sanatçı: Sabri Sezener
* İstanbul Havası (İstanbul’u simgeleyen deniz ve
gökyüzü)
(Şişhane istasyonu , merdiven galeri korkuluğu)
Metro yolcuları metro istasyonunu kullanırken , üç boyutlu eserdeki stilize
edilmiş , alt bölümlerde yoğun deniz dalgaları , üst bölümlerde aynı şekilde üç
boyutlu bulutlar ve tüylerinin teleklerine kadar en ince detayları çalışılmış
birkaç martı gördüklerinde İstanbul çağrıştırılacak. Gidiş ve geliş peronlarının
arasında kullanılacak olan bu camlar orta bölümleri daha az yoğunlukta
desenlendiği için istasyonda ışık ve görüntü ferahlığı sağlarken , üç boyutlu
görüntü özelliğinden dolayı yürüyen yolcular , eserdeki deniz , martı ve
bulutları hareket ediyormuş gibi algılayacaklar.
Sanatçı: Sabri Sezener
Vitray
Lale desenlerinden oluşan vitray çalışması vergi dairesi girişinin tam karşısında bulunuyor. Vitray çalışması bakır tekniği ile yapılmış, ara bağlantılar arkalı önlü lehimdir.Ayrıca arkadan ışıklandırma yapılarak etkisi arttırıldı.
Duvar resimleri
Beyoğlu yaya bağlantısında , birbirine bitişik olan üç duvarda resimde de birbirine geçişler ile Osmanlı Döneminde Bakırcılar Çarşısı konusu işlenmektedir.
Galata Kulesi
Girişte bulunan asansör kulesi üzerinde galata kulesinin çeşitli
dönemlere ait döneme ait resimlerden derlenen görüntüleri işlenmiştir.
1.pano
Galata Kulesinin yapıldığı 1384 yıllarına aittir. Galata Kulesi , Cenevizliler
tarafından inşa edilmiştir.
1453 yılında İstanbul’un fethinden sonra kulenin üzerine konik şapka ilave
edilmiştir.
1632 yılında Hazerfen Çelebi’nin galata kulesi üzerinden atlayışı
2. panoda görülmektedir.
Kule üzerine ilave edilen konik çatı 1875 yılında
uçmuştur. 3.pano bu devirdeki kulenin fotoğraflarından alınmıştır.
1967
yılında Galata Kulesi üzerine konik çatı tekrar ilave edilmiştir.
Sanatçı :
Sebahattin Gündoğdu
6. Daire-i BBelediye (Belediye çıkışı)
Altıncı Daire-i Belediye Müdürlüğü , İstanbul’da ilk modern belediyecilik uygulamasını başlatmıştır.
1857’de Galata Rıhtımı düzenlendi , sokaklar düzenlenmeye başlandı.
Galata
ve Yüksek Kaldırım’da ilk kez havagazı ile yol aydınlatması devreye
girdi.
1864’te atlı tramvay seferleri başladı.
1864’te su
sorununa yönelik dağıtım şebekesi yenilendi.
1868’de su sistemi devreye
girdi, evlerin %80’inde su kullanımı başladı.
1870’de Beyoğlu yangınından
sonra kagir binaların yapımı desteklendi.
1871’de yapımına başlanan dünyanın
ilk metro örneklerinden biri olan Tünel 1875’te hizmete girdi.
1870-1880
arasında , mezarlıkların şehir dışına taşınmasına ve boşalan alanların yeşil
alan olarak kamulaştırılmasına karar verildi.
1880’de kent merkezine park ve
bahçe yapılmasına başlandı ; Tepebaşı Bahçesi hizmete girdi.
1865 kolera
salgını sırasında kurduğu hastane ile bölge halkına sağlık hizmeti vermeye
başladı.
1874 tarihli nizamnameye göre “vergi verenlerin emniyeti“ için
itfaiye memurları görevlendirildi.