Şişhane-Maslak Arası 21 Dakika



Şişhane-Taksim ve Taksim-Maslak Oto Sanayi Metro Hatları, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katılımıyla Şişhane’de düzenlenen törenle hizmete girdi. Gelinen noktada İstanbul’un 1994 öncesiyle asla kıyaslanamayacak kadar geliştiğini, nüfus ve araç artışına rağmen ulaşımda rahatlama yaşandığını ve Büyükşehir Belediyesi’nin İstanbulluları susuz bırakmamak için Ferhat gibi dağları delerek 180 kilometre ötedeki Istırancalar’dan su getirdiğini anlatan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü.

“Bakınız 12 kilometrelik ilk metroyu Taksim-4. Levent arasında bizim belediye başkanlığımız dönemimizde açtık. İşinin ehli bir kadronun neleri başarabileceğini İstanbul’dan tüm Türkiye’ye ilan ediyoruz. Bu dönem Büyükşehir Belediyesi, sadece ulaşıma 12 milyar TL yatırım yaptı. İSKİ 4.5 katrilyon yatırım yaparak su, atıksu, çevre sorunlarını büyük ölçüde bitirdi. İstanbul genelindeki içmesuyu şebekesi yüzde 95 oranında yenilendi. Bu dönem İstanbul’da 17 milyon yeşil alan üretti AK Parti belediyeciliği. 23 restorasyon,19 kentsel tasarım projesini hayata geçirdi. KİPTAŞ ile 27 bin konut üretti. Öğrencilere 37 trilyon burs sağlandı. CHP bunu çekemedi ve Anayasa Mahkemesi’ne götürerek iptal ettirdi. Yine İstanbul Büyükşehir Belediyesi bu dönem 120’yi aşkın spor salonu yaptı. Bu salonlardan hafta içi öğrenciler, haftasonu da aileler yararlanıyor”.

Başkan Topbaş: 6 ayda bir yeni metro hattı açacağız

Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da çok büyük değişim ve dönüşüm yaşayan İstanbul’a yaptıkları hizmetlere hız kesmeden devam ettiklerini belirterek, İstanbul trafiğinin hızına hız katacak yeni bir yatırımı daha hizmete açmanın huzuru ve mutluluğunu yaşadıklarını söyledi. İstanbul Metrosunun çok önemli iki ayağını olan toplam 7.15 kilometrelik Şişhane-Taksim Levent-Oto Sanayi Metro Hatlarının açılışı yaparak bu güzergahtaki trafiği önemli ölçüde rahatlatacaklarını vurgulayan Başkan Kadir Topbaş, şöyle konuştu:

“Raylı sistem 5 yılda yüzde 65 arttı!...”

“Beş yılda İstanbul’a 25 milyar TL’lik yatırım yaptık. Bu rakam Türkiye’nin iki yıllık yatırım miktarına eşit. Sorumluluk alanımız 3,5 misli büyümesine rağmen 32 ilçe ve 41 İlk Kademe Belediyesine ve 152 köye parti ayrımı gözetmeksizin hizmet götürdük ve götürmeye de devam ediyoruz. İlçe ve beldelere yaptığımız yatırımların tutarı tam 20 milyar TL. Yatırımlar içinde ulaşım yatırımlarına büyük ağırlık verdik. Ulaşıma 5 yılda yaptığımız yatırımların tutarı 12 milyar TL’ye ulaştı. İstanbul’u demir ağlarla örme hedefine her geçen gün daha da yaklaşıyoruz. Göreve geldiğimizde 2.5 kilometre olan yıllık ortalama metro yapım hızını 15 kilometreye çıkardık. Bugüne kadar yapılan raylı sistem yatırımlarının yüzde 73’ünü 2004 sonrasında gerçekleştirdik. Raylı sistem yatırımlarımızın tutarı toplam 3 milyar 800 milyon dolar. 29 kilometre yeni raylı sistem hattını hizmete açtık. 44 kilometre olan raylı sistemi 73 kilometreye çıkardık. Yani raylı sistem uzunluğunu beş yılda yüzde 65 artırdık. 72 kilometrelik banliyö hattıyla birlikte İstanbul’daki raylı sistem ağı 145 kilometreye ulaşmış bulunuyor. Şu an itibariyle 54.5 kilometrelik, 3 milyar 25 milyon dolar maliyetli raylı sistem yatırımımız devam ediyor. Yapımı süren 3 Metro hattında kullanılmak üzere 1 Milyar  571 Milyon Euro finansman temin ettik. 2009 yılında 27.4 kilometre raylı sistem hattını daha tamamlayarak hizmete alacağız. 2010 yılında 13.5 kilometre Marmaray, 4 kilometre banliyö ve 54.5 kilometre metro hattının tamamlanmasıyla toplam 217 kilometrelik raylı sistem ağına ulaşacağız. 402 bin olan raylı sistemdeki yolcu sayısını 607 bin ilave yolcu ile 1 milyon 9 bin yolcuya çıkardık. Bugünkü açılışla 1.5 milyona ulaşmasını bekliyoruz. 2012 yılında raylı sistemdeki günlük yolcu sayısını 7 milyona, raylı sistemin toplu ulaşımdaki payını ise yüzde 28’e çıkarmayı hedefliyoruz. Silivri’den Beykoz’a, Olimpiyatköy’den Tuzla’ya kadar vatandaşlarımız raylı sistem ağını kullanarak yolculuk yapma imkânına kavuşacak. Raylı sistemdeki 2023 hedefimiz, 618 kilometre. Bundan sonra her 6 ayda bir metro hattı açılışı yapacağız.”

“Sitemizde yayınlanan metro projelerimizden kopya çekiyorlar!...”

Biri Avrupa diğeri Anadolu yakasında olmak üzere 44 kilometrelik iki önemli metro hattını inşaat ihalesi aşamasına getirdiklerini, 25 kilometrelik Bakırköy-Avcılar-Beylikdüzü Hafif Metro Hattını ileride Silivri’ye kadar uzatacaklarını anlatan Kadir Topbaş, böylece Silivri’de yazlıklarında oturan vatandaşların metro hattını kullanarak Sarıyer’e, Tuzla’ya, Ümraniye’ye kadar gidebileceklerine dikkat çekti. 19 kilometrelik Üsküdar-Altunizade-Ümraniye-Dudullu Metro Hattını kullanan İstanbulluların Marmaray bağlantısıyla Silivri’ye, Sarıyer’e ve Tuzla’ya kadar kesintisiz ulaşım imkânına kavuşacaklarını kaydederek, “Kopya çekenlere söylüyorum, ihale aşamasına 3 yıllık bir çalışmayla getirdiğimiz bu toplam 80 kilometrelik 4 hat sitemizde yayında. Oradan bakarak 5 yılda 80 kilometre metro yapacağım diyor bazı başkan adayları…” dedi.

Taksim-4.Levent Metro hattını kuzey ve güney istikametine doğru hızla ilerlettiklerini ve 2010 yılında Yenikapı-Hacı Osman Hattında kesintisiz metro hizmeti vermeyi hedeflediklerini dile getiren Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Darüşşafaka İstasyonu’nu 29 Ekim 2009’da, Seyrantepe/Stadyum İstasyonu’nu Ağustos 2009’da, Hacıosman İstasyonu’nu Haziran 2010 tarihinde hizmete alacağız. 2009 yılı içerisinde 3 ayrı metro hattını daha hizmete sokacağız. Kaba inşaatını tamamladığımız Edirnekapı-Topkapı Metrosuna birkaç gün içerisinde enerji vererek test sürüşlerine başlayacağız. Şu anda trenlerimizin raylara yerleştirildiği bu hattımızda inşallah 20 Şubat gibi çok kısa bir zaman sonra yolcu taşımaya başlayacağız. Bu hattın hizmete girmesiyle Sultançiftliği-Edirnekapı hattını kullanan vatandaşlarımız Metrobüs hizmetine ek olarak Aksaray-Havaalanı Hafif Metrosu ile Zeytinburnu-Kabataş Tramvay Hatlarına geçiş imkânına kavuşacaklar. 3 kilometrelik Edirnekapı-Topkapı hattı 4 istasyondan oluşuyor ve 66 milyon 500 bin TL’ye mal olacak. Yine 2009 sonunda; 5.6 kilometrelik Otogar-Bağcılar ve 15.9 kilometrelik Bağcılar-Olimpiyat Köyü metro hatlarını hizmete sokacağız. Metronun çok önemli bir ayağını oluşturan Haliç Geçişi için çalışmalarımızı başlatmış bulunuyoruz. İnşallah 20 ay gibi kısa bir sürede bu geçişi tamamlamayı hedefliyoruz. 900 metreden oluşan geçişin 460 metresi deniz üzerinde diğer kısmı ise kara viyadüklerinden teşekkül edecek. Açılır kapanır bir şekilde inşa edilecek köprü 146 milyon euroya mal olacak. Yenikapı-Unkapanı Metro Hattının kaba inşaatı 75 milyon Dolara, elektromekanik düzenlemesi ise 105 milyon dolara mal olacak. Şu anda Vezneciler-Yenikapı arasında kazılan tünelin yüzde 98’i tamamlandı. Şehzadebaşı ve Yenikapı istasyonlarında bulunan arkeolojik kalıntıların elle kazılmasına devam ediliyor. Bu kazıların öngördüğümüz şekilde yaz sonunda tamamlanması durumunda, Şişhane-Yenikapı Hattını 2010 yılının sonunda hizmete sokacağız.”

Taksim-Şişhane 2.5, Şişhane-Maslak 21 dakika…

Törende konuşmaların ardından Başbakan Erdoğan, Başkan Topbaş ve milletvekilleri kurdele keserek Şişhane-Taksim ve Taksim-Maslak Oto Sanayi Metro Hatlarını hizmete açtı. 1650 metrelik Şişhane-Taksim ve 5.5 kilometrelik 4. Levent-Atatürk Oto Sanayi hatlarıyla, İstanbulluar kuzey güney hattında toplam 15 kilometrelik bir metro hattına kavuştu. Böylece Şişhane –Taksim arasını 2.5 dakikaya, Şişhane-Maslak arasını 21 dakikaya indi. 4.Levent- Maslak A.O.S. arasını başlangıçta 9 dakikada, 29 Ekim 2009’dan itibaren ise 7 dakikada kat edilecek. Şişhane- Atatürk Oto Sanayi Metrosu 1’i Şişhane, 3’ü 4.Levent-Atatürk Oto Sanayi arasında olmak üzere toplam 10 istasyon ile İstanbullulara hizmet verecek.

Bu iki hattın toplam maliyeti 815 milyar TL. Şişhane-Taksim 100 milyar TL. 4. Levent-AOS 525 bin TL. Ayrıca bu hatta kullanılmak üzere satın alınan 92 adet metro aracının maliyeti ise 190 bin TL. Şu an Taksim-4.Levent hattında 32 vagonla hizmet veriyoruz. Yılsonunda Şişhane-Maslak arasında hizmet veren vagon sayısı 124’e ulaşacak. Sekizli vagonlardan oluşacak araçlar 1936 kişilik kapasiteye sahip. Yangına dayanıklı malzemeden imal edilen ve aynı zamanda çevreci olan vagonlardan birbirine geçiş imkânı da bulunuyor. Yeni hatların hizmete girmesiyle günlük 200 bin olan yolcu sayısının 4 katına çıkması öngörülüyor.

Şişhane ile en gelişmiş sanayi sitelerinden Maslak- Atatürk Oto Sanayi Sitesi arası ve İstanbul Teknik Üniversitesi öğrencilerini Maslak’taki kampüslerine kadar ulaştıracak bu hat, öğrenci ve çalışanlar için de ulaşımda büyük bir rahatlama getirecek. Hat üzerinde aktarmasız seferler Temmuz 2009’dan itibaren gerçekleşecek. 800 milyon TL ile gerçekleştirdiği Metro yatırımı ile 8,5 Kilometre uzunluğundaki mevcut Taksim – 4.Levent Metro hattı, 7,15 Km daha büyüdü.

Temalı metro istasyonları modern İstanbul’a yakışacak…

Öte yandan, yeni bir çalışmayla metro İstasyonları ilk defa bu istasyonda temalı hale getirildi. Her istasyonda çeşitli sanatçıların ürünleriyle, İstanbul’a ait süreçler ilgili istasyonların anlamına uygun olarak tezyin edildi. 5 ayrı noktadan giriş-çıkış yapılabilecek Şişhane İstasyonu’nda yer alan 1. panoda İstanbul’un Fethinden önce yaşanmış dönemlere ait (Bizanslılar, Cenevizliler gibi) eserlerin kullanıldığı kolaj çalışması, çağdaş desenler ile birleştirildi. 2.panoda İstanbul’un Fethi tasvir edildi. 3. pano; Osmanlı Dönemini anlatan kolaj çalışması yapıldı. 4. panoda ise modern Türkiye’yi simgeleyecek eserler seçildi. Panoda Asya ve Avrupa kıtalarını simgeleyen halkalar Türkiye ile köprü oluşturdu.

Sanayi Mahallesi İstasyonunda 18.yy Sanayi Devrimi’ni hazırlayan nedenleri ve oluşumu; seramik, cam, metal ve ışık etkili mixmedia tekniği ile panolara yansıtıldı. Atatürk Oto Sanayi İstasyonu’nda Anadolu toprakları üzerinde yaşayan medeniyetlere ait insanların tekerlek ile olan serüveninin (Hitit, Asur, Sümer, Antik Roma, Grek, Bizans, Selçuklu, Osmanlı, Cumhuriyet Dönemi kültürü) desenlerle anlatıldı. Çalışmalar cam çelik alüminyum seramik ve aynalardan müteşekkil panoda mixmedia yöntemiyle üretildi. İTÜ İstasyonu’nda da teknolojik gelişmelerin tarihi süreci seramiklere yansıtıldı. Darüşşafaka- Hacıosman- Seyrantepe/Stadyum İstasyonu inşaatları ise devam ediyor.