Şirketlerin Penceresinden İnovasyon



Yapı-Endüstri Merkezi'nin (YEM) endüstriyel yapı harçları üretiminde dünya lideri olan Saint-Gobain Weber'in ana sponsorluğunda düzenlediği İnovasyon Konferansı 2011'in ikinci bölümünde yapı sektöründe rekabet ve bir farklılaşma aracı olarak inovasyon konusu ele alındı. Moderatörlüğünü Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ali R. Kaylan'ın yaptığı 'Yapı Sektöründe Rekabetin Yeni Adı: İnovasyon' başlıklı panelin konuşmacıları ise Eczacıbaşı Holding İnovasyon Koordinatörü Ata Selçuk, Philips Tüketici Ürünleri Genel Müdürü Elvan Özkal, Philips Aydınlatma Genel Müdürü Ülkem Kırımlı ve DuPont Türkiye-İsrail-Kafkaslar Ülke Müdürü Hanefi Küçük oldu. Konuşmacılar, kurum olarak 'inovasyon'u nasıl kavramsallaştırdıklarını ve iş süreçlerine nasıl yansıttıklarını anlattılar.

Panelin açılışını yapan Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ali R. Kaylan, Yönetim Kurulu'nda yer aldığı KalDer'in teknik terimler sözlüğünde inovasyon'un yenilikçilik olarak açıklandığını, ancak 'yenileşim'in de kullanıldığını bildirdi ve "Toplam kalite yönetiminde ana parametreler neyse, aynısı yenileşim için de geçerli" şeklinde konuştu. Son dört yılda sadece birkaç üniversitede 'inovasyon' temalı sekiz toplantı yapıldığını anımsatan Kaylan, artık hızla eyleme geçme zamanı olduğunu vurguladı.

Eczacıbaşı topluluğunun 'inovasyon' yolculuğunu örneklerle anlatan Eczacıbaşı Holding İnovasyon Koordinatörü Ata Selçuk da Türkiye'nin inovasyon konusunda AB üyesi ve adayı 32 ülke içinde 31. sırada yer aldığına dikkat çekerek, sıralamada daha yukarılara çıkabilmek için inovasyonun öneminin topluma çok iyi anlatılması gerektiğini söyledi. Selçuk, Eczacıbaşı Holding'in 1990'lı yıllarla birlikte toplam kalite yönetimine odaklandığını, sonrasında inovasyonla çıtayı yükselttiğini ifade etti ve şöyle devam etti: "Dr. Erdal Karamercan, CEO olarak göreve başladığında, topluluğun değerini her beş yılda ikiye katlamak hedefi koydu. Ki, inovasyon hedefleri sever". İnovasyonda henüz yolun başında olduklarını aktaran Selçuk, ana stratejilerini 'nerede, nasıl rekabet etmeliyiz, nasıl para kazanmalıyız' sorularının şekillendirdiğini ifade etti.

Horoz Simon yapay ışıkla uyanıp, öter mi?

Daha sonra söz alan Philips Tüketici Ürünleri Genel Müdürü Elvan Özkal ise, önceliklerinin müşterinin ihtiyacıni iyi anlamak ve bu doğrultuda ürün sunmak olduğunu belirtti. İnovasyonu çok geniş bir konu olarak değerlendiren Özkal, herkesin inovatif olabileceğini söyledi. Dünya genelinde en çok bilinen ilk 50 marka arasında yer alan Philips'in ar-ge için bütçesinin yüzde 6'sını harcadığına değinen Özkal, "Philips'in amacı, insanların hayatını kolaylaştıran bir marka olmak" dedi. Özkal, tüketicinin tanınmaması durumunda bütün çalışmaların boşa gideceğini savundu ve bu anlamda ihtiyaç ve ilham kaynaklarının iyi anlaşılması, buna göre öngörülerde bulunarak vizyon oluşturulması gerektiğine işaret etti. "İnovasyon, bir takım oyunu olarak işlemeli, yerel ve genel sonuçlar gözlenmeli, tüketiciye bir fayda sunup sunmadığı izlenmeli" diyen Özkal, örnek olarak da özellikle Kuzey ülkelerinde karanlık kış sabahlarında uyanmak istemeyenler için geliştirdikleri ve gün ışığına benzer bir aydınlatma olan 'uyandırma ışığı'nı gösterdi.

Philips Aydınlatma Genel Müdürü Ülkem Kırımlı da, Philips Aydınlatma'nın inovatif çözüm önerilerini katılımcılarla paylaştı. Mottolarını 'ışıkla hayatı güzelleştirmek' olarak açıklayan Kırımlı, özellikle tasarruflu olması ve sonsuz tasarım - renk olanağı sunması özellikleriyle dikkat çeken led uygulamalarına değindi. İnovasyonun ticari boyutuna dikkat çeken Kırımlı, "Ticari bir değer yaratamazsanız, ölçeklendiremezsiniz" dedi.

Panelin son konuşmacısı DuPont Türkiye-İsrail-Kafkaslar Ülke Müdürü Hanefi Küçük, farklı alanlarda geniş bir ürün yelpazesine sahip olan DuPont'un 'inovasyon' algısından bahsetti.



Pazar odaklı bir bilim firması olduklarını ve sürdürülebilir büyümeyi kendilerine misyon edindiklerini söyleyen Küçük, "DuPont, emniyet ve sağlık, çevre, etik ve insana saygıyı kendi değerleri olarak benimsiyor. Bunlar, inovasyonun DuPont'ta nasıl kurumsal bir kimliğe sahip olduğunun göstergesi" diye konuştu. Dünya nüfusunun hızla arttığını ve gıda, enerji ile korunmanın geleceğin megatrendleri olarak gördüklerini aktaran Küçük, "Biz, bu çerçevede yenilikçi ürünler sunmak istiyoruz. Ancak çözüm, bizim yeteneğimizin fazlasını gerektiriyor; bu nedenle çeşitli işbirlikleri geliştiriyoruz. Örneğin 'kapsayıcı inovasyon' için BBC ve National Geographic ile yaptığımız işbirliği bu kapsamda değerlendirilebilir" dedi.

Panel, soru cevap bölümüyle sona erdi.