İDO, Sirkeci-Harem hattı için satın aldığı dört yeni nesil arabalı vapurdan ilkini 2 Ağustos Perşembe günü hizmete alıyor.
Sirkeci-Harem hattında çalışacak olan ve ismini ilk arabalı vapur olan 'Suhulet'ten alan arabalı vapur, 80 araç, 612 yolcu kapasiteli ve 12.5 deniz mili hıza sahip.
Yeni teknoloji ve tasarıma sahip, daha konforlu ve manevra kabiliyeti daha yüksek yeni vapurlarla Sirkeci-Harem arası 8 dakikaya inecek.
Tasarımı tamamen Türk mühendislerince yapılan ve inşası Çeksan Tersanesi'nce gerçekleştirilen yeni arabalı vapurlar, İstanbullular'a daha kaliteli ve modern yolculuk imkanı sunacak.
Toplam maliyet 42.7 milyon dolar
Üçer aylık periyotlar halinde denize indirilecek 4 arabalı vapurun toplam maliyeti 42.7 milyon dolar.
Yeni arabalı vapurlarının hizmete girmesiyle birlikte sefer sayıları bu hatta önemli oranda artış gösterecek ve Sirkeci-Harem arasında günlük yolcu ve araç taşıma kapasitesi dört katına çıkacak.
Dünyanın en güvenli manevra sistemlerinden birine sahip olan ve ekseninde 360 derece dönebilen tasarıma sahip olan arabalı vapurlar, istediği açıda ve şekilde gidebilme özelliğine sahip.
Özel tasarım elektrik tahrikli 'Voith Schneider' pervaneler Türkiye'de ilk defa bu arabalı vapurlarda uygulandı. Ana makine güç sisteminde 4 adet 'Mitsubishi' makine bulunacak vapurlar, bunlardan üçü devre dışı kalsa da tek makine ile emniyetli seyir ve manevra yapabilecek.
Tekne yapısı ve dizaynı son derece ergonomik olan ve yakıt tasarrufuna uygun olarak hazırlanan vapurda, yangın tehlikesine önlem olarak sprinkler, hidrant, karbondioksit ve mobil söndürme cihazları ile entegreli ısı ve aleve duyarlı yangın ihbar ve müdahale sistemi bulunuyor.
İniş-biniş kolaylığı için asansör
Vapurda, engellilerin gemiye iniş-biniş kolaylığı için asansör ve gemi içinde özel yer kaplaması bulunuyor. Vapurların koridoraralıkları ve duvar uyarı levhaları da görme engelliler için dokunarak algılayacakları şekilde dizayn edildi.
Boğaz manzarasını panoramik şekilde göz önüne serecek vapurların kapalı alanlarında klima bulunuyor. Vapurların açık mekanlarında da yolcular için koltuklar yer alıyor.
Boyu 73.20 metre, genişliği 18.40 metre olan arabalı vapurlar, yolcu ve araçların daha rahat ve hızlı girip çıkabilmelerine olanak sağlayacak şekilde dizayn edildi.
İlk arabalı vapur 'Suhulet'
Şirketi Hayriye'nin Müdürü Hüseyin Haki Efendi, Boğaz'da at, araba ve eşya nakline bir kolaylık bulmak amacıyla yıllarca umum müfettişlikte bulunmuş İskender Efendi ve şirketin Hasköy'deki fabrikasının sermimarı Mehmed Usta ile baş başa verip o güne kadar benzeri görülmemiş bir tekne tipi yarattı.
İki tarafından da karaya indirilecek kapakları bulunan, hem ileri, hemde geri gidebilen araba vapurları ya da feribotun prototipi olan bu tekne, çizimlerinin gönderildiği İngiltere'deki Maudslay Sons And Elelds tezgahlarında inşa ettirildi.
Suhulet (Kolaylık) adlı bu ilk araba vapurunun yapımı 1871 yılında sona erdi.
Teknesi sac olan vapur 157 net tonluktu. Uzunluğu 45.7 metre, genişliği 8.5 metre, su çekimi 3 metre kadardı.
450 beygir gücündeki tek silindirli, iki çevrimli makinesinin döndürdüğü yandan çarkla, saatte 7 mil hız yapabilmekteydi.
'Suhulet'in 1872 yılının başlarında hizmete konulmasının ardından aynıtersaneye ısmarlanan eşine de 'Sahilbent' (İki kıyıyı bağlayan) adı verildi.