Sirkeci - Harem Arası Yeni Vapurlarla 18 Dakika



İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin şirketlerinden İDO, Sirkeci-Harem Hattı’nda hizmet veren 3 arabalı vapura ilave olarak 2007 yılı sonuna kadar bu hatta 4 modern arabalı vapur daha ilave ediyor. Yeni teknoloji ve tasarıma sahip olan vapurlar daha konforlu, daha kapasiteli ve yüksek manevra kabiliyetine sahip olacak. Mevcut arabalı vapurların Sirkeci-Harem arasında yarım saat olan sefer süresi, yeni vapurlarla 18-20 dakikaya inecek. İlk defa Türkiye’de Tuzla Tersanesi’nde ve bir Türk firması tarafından inşa edilecek olan vapurlar, 2007 yılı sonuna kadar hizmete alınacak ve 42 milyon dolara malolacak.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, bugün Kabataş İskelesi’nde bir arabalı vapurda düzenlenen törenle, Türkiye’de inşa edilecek vapurların maketini tanıttı. Tanıtım toplantısında Yeditepe Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Sedefhan Oğuz, Vatikan İstanbul Temsilcisi George Marovich, Dünya Ehli Beyt Vakfı Başkanı Fermani Altun, Adalar Belediye Başkanı Coşkun Özden, Üsküdar Belediye Başkanı Mehmet Çakır, İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy da yer aldı.

Başkan Topbaş; “Dünyanın en büyük deniz filosuna sahibiz…”
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 3 tarafın denizlerle çevrili Türkiye’nin deniz yolunu yeterince kullanamadığını ve denizlerin nimetlerinden yeterince yararlanamadığını belirterek, yeni arabalı vapurların İstanbul’un ulaşım sorununa önemli bir çözüm getireceğini söyledi.

İstanbul’un 234 kilometrelik sahil bandının şehir için bir şans olduğunu, ama şehirde yaşayanların sahilleri dolu dolu kullanmadığına dikkat çeken Başkan Kadir Topbaş, “İstanbullular tatilini denizden istifade ederek burada geçirme açışından ve ulaşım açısından dolu dolu kullanamıyor. Her gün 800 ile 1000 insanın katıldığı ve 600 aracın trafiğe çıktığı 14 milyonluk bir şehirde, denizden arzu edilen boyutta kullanamamak ciddi bir eksiklik. Şehir Hatları’nın İDO şirketimize devrinden sonra şu anda dünyanın en büyük deniz filosuna sahip konuma geldi. Deniz ulaşımında 60 ana hat ve 250 ara hat olmak üzere toplam 310 hatta, 87 gemi ile her gün 957 bin yolcu ve 23 bin civarında araç taşıyoruz” diye konuştu.

Kadir Topbaş, şöyle konuştu; “Bu çok ciddi bir gelişmedir ve deniz ulaşımındaki artış inşallah daha devam edecek. 2007 yılında 5 adet deniz otobüsü ile dünyanın en büyük 2 tane feribotu hizmete girecek. Öte yandan iskelelerimizi onarıyoruz, vapurları yeniliyoruz. Çok yakında deniz ulaşımında modern gücümüzü dünyaya yansıtan önemli bir yapı ortaya çıkacak. İlki 13 ay sonra hizmete girecek 4 arabalı vapur ile ihalesini yaptığımız diğer şehir hatları vapurları şehrin ulaşımını ciddi boyutta rahatlatacak. Karayolu ile köprülerin trafiğini önemli ölçüde rahatlatacak.”

İDO’dan İstanbullulara hizmet için 250 milyon YTL yatırım…
Büyükşehir Belediyesi’nin Şirketlerinden İDO’nun 250 milyon YTL’lik yatırım gerçekleştirerek filosunu genişlettiğini ve modernize ettiğini vurgulayan Başkan Topbaş, “İDO şu anda kar eden ve gelecekte kısmen halka açmayı düşündüğümüz önemli bir kuruluşumuz” dedi.

Tanıtımı yapılan arabalı vapurların 80 araç ve 600 yolcu kapasiteli olduğunu belirten Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, şu bilgileri verdi; “Pervanesi farklı bu vapurlar saatte 12 mil sürat yapabilecek ve Sirkeci-Harem arasını 18 dakikada alacak. Tasarımı tamamen İDO’nun teknik elemanlarınca yapılan modeller hizmete girdiğinde, İstanbullulara daha kaliteli ve daha modern bir yolculuk imkanı sunacak. Diğer taraftan Marmara Denizi’nde ro-ro seferleri başlatma çalışmalarımız var. Yani büyük kamyonlar ve tırların kent içindeki baskısını azaltmak için Ambarlı-Topçular ve Ambarlı-Bandırma arasında ro-ro seferleri için bir çalışmamız var. Hem onlar yakıt tasarrufu sağlayacak, hem de kentimizin önemli bir geçiş noktası olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ciddi olarak araç trafiği baskısından kurtulacak.”

Yeni arabalı vapurların özellikleri şöyle;

- Manevra sistemi dünyanın en güvenli manevra sisteminden birisi. İstediği açıda ve şekilde gidebilen vapurlar, kendi ekseni etrafında 360 derece dönebilen bir tasarıma sahip.
- Tekne yapısı, İstanbul’un iklim ve deniz yapısına göre dizaynı son derece ergonomik ve yakıt tasarrufuna uygun olarak tasarlandı.
- Özel tasarım pervaneler elektrik tahrikli çalışacak. Türkiye’de ilk defa yapılan bu uygulama, dünyada da uygulanabilirliliğe sahip. Vapurlarda ayrıca 4 ana makine bulunacak ve bunlardan herhangi birinin çalışması bile emniyetli seyir ve manevra için yeterli.
- Engelliler için gemiye iniş-çıkış kolaylığı sağlanacak. Görme engelliler için ise gemi içinde özel yer kaplaması uygulanacak ve duvar uyarı levhaları dokunarak algılayacakları şeklide olacak. Koridor aralıkları da yine engelli yolculara göre dizayn edilecek.
- Yolcular için asansör ve kapalı alanlarda klima bulunacak.
- Bebek bakım ünitesi ve evcil hayvan barınakları olacak.
Seyehat esnasında yolcular yolcu koltukları dış mekanı rahatlıkla görebilecek.
- Yolcu salonlarının alt katındaki cam kenarlarında yine görüşü açık yolcu koltukları bulunacak.
- Araçların daha rahat ve hızlı tahliye olacakları bir giriş sistemi yapılacak.