Galataport ihalesinin iptal edilmesi üzerine alternatif Haydarpaşa projesine ağırlık verildi. İstanbul'un Haydarpaşa Garı ve Liman alanını adeta küçük bir Manhattan'a dönüştürecek proje ile ilgili çalışmalar son aşamada. Projenin 5 milyar dolara mal olması bekleniyor. Edinilen bilgilere göre TCDD, 1 milyon metrekarelik arazi üzerine kurulacak olan ticaret ve turizm kompleksinin bölgeye nasıl yerleştirileceğine ilişkin olarak çerçeve imar planını hazırladı. Teknik altyapı tamamlanırken, projeyi çizecek mimar aranacak.
İstanbul'u Hollanda'nın Rotherdam, İspanya'nın da Barcelona Limanı'na çevirecek Haydarpaşa projesinin, Galataport akibetini yaşamaması için ince elenip sık dokunuyor. Devlet Demiryolları (TCDD) önümüzdeki günlerde 'Uluslararası Mimarlar Birliği' ile buluşarak, projeyi çizecek mimar arayacak. TCDD, projenin çerçeve imar planını hazırladı. İstanbul'un Anadolu yakasında 1 milyon metrekarelik arazi üzerine yat ve cruise gemi limanı, hastane, 5 yıldızlı oteller, kongre ve fuar merkezi, ticaret alanları, alışveriş merkezleri, ofisler, parklar, spor merkezleri, okul, müze ve otopark yapılacak. Projenin 5 milyar dolara mal olması bekleniyor. Projenin hayata geçmesiyle birlikte TCDD'nin yıllık 150-200 milyon dolar kira elde edeceği hesaplanıyor.
Galataport'un 13 katı büyüklüğünde
Galataport'un 13 katı büyüklüğünde olması planlanan projenin temini için TCDD, alternatifler üzerinde duruyor. Projenin yarışma yoluyla yapılması durumunda, yerli ve yabancı yatırımcılara çağrıda bulunulacak. İkinci yol olarak da TCDD doğrudan belirli yatırımcılara davet usulü ile proje temini yoluna gitmeyi planlıyor. Ancak yetkililer henüz bu konuda karar verilmediğini, kararın TCDD Yönetim Kurulu tarafından alınacağını kaydettiler.
Öte yandan, yetkililer, projenin Galataport akibetine uğramaması için teknik ve hukuki altyapı üzerinde çalışmaların süreceğini belirttiler.
Ofer, TCDD'nin kapısını çalmadı
Yetkililer, Haydarpaşa Projesi'nin Sidney ve İspanya'nın Barcelona Limanı'na benzer bir yapıda inşa edilmesinin planlandığını belirtirken, yerli ve yabancı yatırımcıların projeye ilgili olduklarını söyledi. Yetkililer, sorular üzerine Galataport ihalesinde iptal kararı çıkması üzerine gözünü İzmir Limanı'na çeviren İsrailli Ofer Grubu'nun proje ile ilgili kendileriyle girişimde bulunmadığını da söylediler. Proje ile Telekom ve Tüpraş ihalelerinde ikinci sırada kalan Çalık Grubu ile Alman yatırımcılar yakından ilgileniyor.
Mimar aranıyor
Edinilen bilgilere göre, önümüzdeki haftalarda TCDD'den bir heyet Uluslararası Mimarlar Birliği ile buluşacak. Uluslararası mimarlara projeyi anlatarak, Haydarpaşa arazisi üzerinde neler yapılacağını masaya yatıracak.
Anadolu yakasının turizm geliri artacak
Projeyle Haydarpaşa'daki araziye yat ve cruise gemi limanı, hastane, yaşlı bakım merkezi 5 ve 4 yıldızlı oteller, kongre ve fuar merkezi, ticaret alanları, alışveriş merkezleri, ofisler ve konutlar, parklar ve peyzaj alanları, spor merkezi, okul, diğer kurumsal alanlar, müzeler otopark yapılacak. Büyük cruise gemileri de Harem Otogarı'nın bulunduğu rıhtımlara yanaşacak. Rıhtımlar, bu tip gemilerin yanaşacağı şekilde dizayn edilecek. Proje gerçekleştirilirken Haydarpaşa garının tarihi binaları korunacak.
Projeyle, İstanbul'un iki yakası arasındaki turizm dengesizliğini ortadan kaldıracak. İstanbul'un Avrupa yakası mevcut durumda turizm gelirinden yüzde 97, Anadolu yakası ise yüzde 3 pay alıyor. Proje tamamlandıktan sonra Anadolu yakasının turizmden aldığı gelirin yüzde 40'a yükselmesi planlanıyor. Öte yandan projenin hayata geçirilmesiyle Sabiha Gökçen Havaalanı'nın daha aktif hale gelmesi bekleniyor. Projeyle, yük limanının tasfiyesi ile bölgedeki kamyon ve TIR trafiği de azalacak.