Şimdi de Kuğulu Park!




Anakent Belediyesi'nin, başkentin ulaşım sorununa çözüm getireceğini savunduğu ancak uzmanların eleştirdiği katlı kavşaklardan bir yenisi Kuğulu Park'ın yanı başına yapılacak. Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu'ndan kavşak için Kuğulu Park'ın bir bölümüne müdehale etme iznini alan Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek, gelen tepkilerin ardından ise parka dokunmayacağını açıkladı. Ancak bilimsel değerlendirmele, parka müdahale edilmeden kavşağın yapılmasının olanaksız olduğunu gösteriyor.

Ankaralıların dinlenme alanlarından olan Kuğulu Park, bu kez Anakent Belediyesi'nin katlı kavşak inşatı ile gündemde. Günlerce parkta eylemler yapan, ''Kuğulu Park'ı koruma altına alan'' Ankaralılar, konuyu 3 ayrı kanaldan yargıya taşıdı.

İlk olarak, Avukat Hakkı Eser Öcal Kültür ve Turizm Bakanlığı'na dava açarak, Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Korumu Bölge Kurulu'nca alınan ilgili kararının iptalini ve yürütmesinin durdurulmasını istedi. Mahkeme yürütmeyi durdurma kararı aldı. Ancak yargı kararı Gökçek'i durdurmaya yetmedi ve aynı gece belediyeye ait iş makinaları parkın Atatürk Bulvarı'na bakan kısmında çalışmaya başladı. Ardından TMMOB Peyzaj Mimarları Odası (PMO) ve Çankaya Belediyesi konuyu yargıya götürdü. Gökçek ise parka dokunmayacağını iddia ederek, karara tepki gösterenleri ''tahrikçi ve provakatör'' olarak nitelendirdi. Gökçek, bu gösterilerin ''dün alt ve üst geçit yapımını engelleyemediği gibi bugün de Kuğulu geçitlerini engelleyemeyeceğini'' ifade etti.

'Ankara'dan bir parça alınacak'
Sivil toplum örgütleri ise hem tarihi ve doğal bir miras olarak Kuğulu Park'a dokunulmasına hem de şehir içi trafiğinde araç hızını artıracak katlı kavşak yapımına karşı çıkıyor. PMO Başkanı Ayşegül Oruçkaptan , ölümlü kazaların artacağına işaret ederek, ''Zaten kent içinde 50 km ile giden kaç araç var? Bu kararlar Ankara'yı giderek bir otobana dönüştürüyor. Ayrıca, Kuğulu Park'a müdahale ile kentin hafızasından, Ankara'dan bir parça alınmış olacak. Bu aslında Kuğulu Park'a değil Ankara halkına tecavüz'' dedi.

İnşaat Mühendisleri Odası Ankara Şube Sekreteri Murat Karacaoğlu ise ''Biz Melih, Ahmet, Mehmet yaptı diye karşısında değiliz. Biz verilen hizmete bakıyoruz. Bu parçacı çözümler ulaşım sistemini çökertmeye yönelik. Esas olan toplu taşımın iyileştirilmesi ve yurttaşların buna teşvik edilmesi'' değerlendirmesini yaptı.

Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Sekreteri Serdar Karaduman da parkın kent hafızasında çok önemli bir yeri olduğuna dikkat çekerek, ''Ankara'nın gelişimine, son yarım asrına şahitlik etmiş bir park. Müdahalenin azı çoğu olmaz. Bir kısmında dahi değişiklik yapsanız, artık o mekân sizin bildiğiniz olmaktan çıkar. Tıpkı Güvenpark örneğinde olduğu gibi... Şimdiki Güvenpark, Ankara'nın hafızasında yer alan park değil'' diye konuştu.

Uzmanlar, Anakent Belediyesi'nin müdahelesi durumunda oluşacak zararları şöyle sıraladı:

Asırlık kavaklar
Kuğulu Park, Ankara'da az sayıda kalan kavak türlerine sahip. Bu kavaklar semte ismini vermiş olmanın yanı sıra, yaşları Cumhuriyet öncesine değin uzanıyor. Park, 1. derecede SİT alanı statüsünde. Ayrıca -arada sekteye uğrasa da- Kuğulu Park'tan Polonya Büyükelçiliği'ni izleyen ve Ahlatlıbel'e kadar devam eden yeşil dokunun başlangıç noktası. Parkta kavakların yanı sıra, çınar, erguvan ve alıç ağaçları ile çeşitli çalı grupları yer alıyor. Katlı kavşak çalışması nedeniyle bitkilerin bir kısmının köklerinin zarar görmesi ve ölmesi tehlikesi bulunuyor.

Parka müdahale edilmemesi olanaksız
Kuğulu Park'ın yanı başına yapılmak istenen kavşak için bağlantı yollarıyla birlikte 25-30 metre mesafeye ihtiyaç duyuluyor. Arabaların geçeceği mesafelerin, tretuvar ve benzer ihtiyaçların kaplayacağı alan hesaplandığında, Kuğulu Park'ın bir bölümünün katlı kavşağa kurban gitmemesi olanaksız. Öte yandan yapılacak kavşak yolun eğimini artıracağı için kaza riski yükselecek. Yayalar açısından da büyük tehlike söz konusu olacak. Trafik lambaları olmaksızın seyredecek araçların hızları en az 100 kilometreyi bulacak. Ayrıca, katlı kavaşaklar şehir içi trafiğindeki sorunları çözmede başvurulacak bir yöntem olmadığı gibi, ancak çevre yollarında kullanılıyor.

Ulaşım sorunu bir sonraki kavşağa kalacak
Kent geneli açısından incelendiğinde, söz konusu kavşak ulaşım sorununu çözmeye yetmeyecek. Sorun yeni kavşaklara aktarılacak. Merkezdeki trafik sorunu çevreye yayılacak. Ankaralılar için önemli mekânlardan biri olması nedeniyle parkın bir bölümüne dahi müdahale edilse, bu doğal ve tarihsel yapıyı bozacak. Kent merkezinde yeni bir yayalaştırma alanı ya da eğlence-dinlence mekânı oluşturulmadığı için var olan alanların tahribine ve yok edilmesine yönelik yaklaşımlar, kent planlaması açısından Ankara'nın hanesine yeni bir eksi ekleyecek.