Silüet Kaygısı!



Tarihi eserleri perdeleyeceği korkusu yaşatan Haliç Metro Köprüsü’nü konunun uzmanlarına sorduk... Endişeler ortak.

Proje Mimarı: Yorum yok

Ancak kendisi kesinlikle yorum yapmayacağını söyledi... Görüşlerini aldığımız uzmanların hiçbiri projeye karşı çıkmadı... Ancak kaygıları ortak... Haliç Metro Köprüsü’nün, Süleymaniye Camii başta olmak üzere Tarihi Yarımada silüeti üzerinde olumsuz etki yapacağını belirtiyor... Bu yüzden askılı köprüden vazgeçilmesi isteniyor...

Halliç’i katledecek

Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp (Yüksek Mühendis, Mimar, Kentbilimci) Haliç’i katledecek metro hattı için köprü değil mümkünse Haliç altından geçen bir tünel olmasını tercih ederdim. Nitekim İstanbul Büyükşehir Başkan adaylıklarım sırasında kamuoyuna sunduğum “Müzekent İstanbul-Haliç Sualtı Otoparkı” projemde, metroyu Haliç’in altına tasarladığım büyük otoparkın içinden geçirdim ve otoparkın içine de bir metro durağı koydum. Böylece insanlar arabalarını Haliç’in altına bırakıp metroyu kullanabiliyorlardı. İki kıyıdaki arazi kotları nedeniyle su üstünden bir köprü yapılması kaçınılmaz ise alçak profilli, alttan taşınan bir köprü olması tercihim. Uygulanacak projede taşıyıcı ayaklar ve tabliyeyi taşıyacak askı kabloları belli açılardan Tarihi Yarımada ve muhteşem camilerimizin, tarihi eserlerimizin görüntüsünü yaralayacaktır.

Yarımadanın önüne geçer

Prof. Dr. Afife Batur (İTÜ Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi) Tarihi Yarımada’nın silüetini bozup bozmayacağı; köprünün biçimi ve boyutlarına bağlı. Köprü projesi çok güzel olabilir hatta köprü de kendi başına çok güzel olabilir ama konumlandığı yer ona uygun değilse sakıncalıdır. Orada aslolan Tarihi Yarımada’dır. Ne yazık ki, bu köprü de Tarihi Yarımada’nın silüetini unutturuyor. Onun önüne geçiyor. Benim de pekçok insan gibi kaygılarım var. Keşke o proje başka bir yerde olsa. Keşke Beyazıt Kulesi, Süleymaniye ve Sultanahmet camilerinin, Ayasofya’nın önüne geçmese...

Mirasa karşı sorumluyuz

Prof. Dr. Deniz İncedayı (Mimar Sinan Üniv. Mimarlık Bölümü Bşk.) Bu konu UNESCO 2011 raporunda da vurgulanıyor. Bu bir ulaşım projesi ama biz yarışma yöntemi ile yapılmasını destekliyoruz. Çünkü orada çok kritik bir tasarım konusu var. Süleymaniye silüetine -ki bu silüet evrensel bir değer- olumsuz etki yapmayacak bir tasarım geliştirilmeli. O nedenle mevcut projenin sakıncaları var. Biçimsel bazı önlemler alınarak olumsuz etki giderilmeye çalışılıyor ama temelden bir değişiklik lazım. Şu da unutulmamalı ki, evrensel bir miras değerine karşı sorumluluk taşıyoruz.