Tarihi eserleri perdeleyeceği korkusu yaşatan Haliç Metro Köprüsü’nü
konunun uzmanlarına sorduk... Endişeler ortak.
Proje Mimarı: Yorum yok
Ancak kendisi kesinlikle yorum yapmayacağını söyledi... Görüşlerini aldığımız
uzmanların hiçbiri projeye karşı çıkmadı... Ancak kaygıları ortak... Haliç Metro
Köprüsü’nün, Süleymaniye Camii başta olmak üzere Tarihi Yarımada silüeti
üzerinde olumsuz etki yapacağını belirtiyor... Bu yüzden askılı köprüden
vazgeçilmesi isteniyor...
Halliç’i katledecek
Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp (Yüksek Mühendis, Mimar, Kentbilimci) Haliç’i
katledecek metro hattı için köprü değil mümkünse Haliç altından geçen bir tünel
olmasını tercih ederdim. Nitekim İstanbul Büyükşehir Başkan adaylıklarım
sırasında kamuoyuna sunduğum “Müzekent İstanbul-Haliç Sualtı Otoparkı” projemde,
metroyu Haliç’in altına tasarladığım büyük otoparkın içinden geçirdim ve
otoparkın içine de bir metro durağı koydum. Böylece insanlar arabalarını
Haliç’in altına bırakıp metroyu kullanabiliyorlardı. İki kıyıdaki arazi kotları
nedeniyle su üstünden bir köprü yapılması kaçınılmaz ise alçak profilli, alttan
taşınan bir köprü olması tercihim. Uygulanacak projede taşıyıcı ayaklar ve
tabliyeyi taşıyacak askı kabloları belli açılardan Tarihi Yarımada ve muhteşem
camilerimizin, tarihi eserlerimizin görüntüsünü yaralayacaktır.
Yarımadanın önüne geçer
Prof. Dr. Afife Batur (İTÜ Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi) Tarihi
Yarımada’nın silüetini bozup bozmayacağı; köprünün biçimi ve boyutlarına bağlı.
Köprü projesi çok güzel olabilir hatta köprü de kendi başına çok güzel olabilir
ama konumlandığı yer ona uygun değilse sakıncalıdır. Orada aslolan Tarihi
Yarımada’dır. Ne yazık ki, bu köprü de Tarihi Yarımada’nın silüetini
unutturuyor. Onun önüne geçiyor. Benim de pekçok insan gibi kaygılarım var.
Keşke o proje başka bir yerde olsa. Keşke Beyazıt Kulesi, Süleymaniye ve
Sultanahmet camilerinin, Ayasofya’nın önüne geçmese...
Mirasa karşı sorumluyuz
Prof. Dr. Deniz İncedayı (Mimar Sinan Üniv. Mimarlık Bölümü Bşk.) Bu konu
UNESCO 2011 raporunda da vurgulanıyor. Bu bir ulaşım projesi ama biz yarışma
yöntemi ile yapılmasını destekliyoruz. Çünkü orada çok kritik bir tasarım konusu
var. Süleymaniye silüetine -ki bu silüet evrensel bir değer- olumsuz etki
yapmayacak bir tasarım geliştirilmeli. O nedenle mevcut projenin sakıncaları
var. Biçimsel bazı önlemler alınarak olumsuz etki giderilmeye çalışılıyor ama
temelden bir değişiklik lazım. Şu da unutulmamalı ki, evrensel bir miras
değerine karşı sorumluluk taşıyoruz.