İstanbul Büyükşehir Belediyesi,
Tarihi Yarımada’nın siluetini korumak için alınacak önlemleri
belirledi. Büyükşehir Belediyesi İmar Komisyonu Başkanı Sefer
Kocabaş, Tarihi Yarımada’da lazerle yapılan ölçümlerle yükseklik
sınırının belirlendiğini, ayrıca Tarihi Yarımada’nın bir maketinin çıkarılması
ve her bir projenin bu maket üzerinde de değerlendirilmesine karar verildiğini
açıkladı.
Radikal
Gazetesi'nin haberine göre Kocabaş, ‘‘Tarihi Yarımada’nın ve Tarihi
Yarımada’ya etki edecek alanların maketi çıkarılacak. Gökdelen yapıldığında bu
maket üzerine oturtulacak. Örneğin siluete etkisi değerlendirildikten sonra imar
izni verilecek. Sadece siluet değil, kuşbakışı alana etki edecek yapılar içinde
çalışmalar yapıldı’’ dedi.
Ölçüm noktaları
Habere göre ölçümler ve yükseklik sınırları, Tarihi Yarımada siluetinin
görüldüğü şu noktalardan bakılarak oluşturuldu:
Beyoğlu-Haliç kıyılarından siluetin görülebildiği alanlar, Haliç
kıyısından Boğaz kıyılarına kadar olan alanlar, Üsküdar-Beylerbeyi ve
Üsküdar-Harem arası, Bakırköy-Samatya tarafından Anadolu yakasına bakılabilen
alanlar.
Yükseklik sınırları tek tek belirlendi
Tarihi Yarımada’da silueti bozabilecek alanlar için belirlenen yükseklik
sınırları ise şöyle:
Zeytinburnu: Sahil şeridinde 70 metre, diğer bölgelerde ise 35-55 metre.
Bakırköy: 60-70 metre. Bayrampaşa, Güngören ve Esenler: Arazi yapısına
göre 20-90 metre. Bahçelievler: 60-120 metre. Küçükçekmece: 80-135
metre. Eyüp: 20-35 metre.
İmar Komisyonu tarafından gerçekleştirilen projede 6
üniversite ve çeşitli meslek odaları da yer aldı. İstanbul’da bugüne kadar böyle
bir çalışmanın yapılmadığına değinen Sefer Kocabaş, siluetle ilgili böyle bir
durumun oluşmasının normal olduğuna değinerek; ‘‘Bugüne kadar böyle bir çalışma
düşünülmedi. İşte ancak başına bir şey gelecek ki önlem alabilesiniz.
‘Onaltıdokuz’ binası da bu çalışmaya vesile oldu’’ dedi.
Kriter, uçaklardı
Siluete etki eden binalarla ilgili ise Kocabaş şunları söyledi:
‘‘Dönüşüm alanları belirlendiğinde Ataköy-Yedikule arası Turizm Bakanlığı’nca
turizm alanı olarak planlanmıştı. Bu alanda yükseklik sınırı 117 metre olarak
belirlenmişti. Bu da uçakların iniş-kalkışlarına engel olmayacak sınır olduğu
için belirlendi. Eğer yapıların arka planda çıkacağı bilinseydi izin verilmezdi.
İstanbul’un planı zamanında yapılsaydı bu görüntüler
oluşmazdı.’’