Hızlı Tren Rötar Yaptı!





Karşıyaka tünelleri ve istasyon ihalesinde çıkan pürüz, Kamu İhale Kurumu'na götürüldü. Bu gelişme, gecikmeye neden oldu. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin, Aliağa-Menderes Hızlı Tren Projesi kapsamındaki Karşıyaka tünelleri inşaatı için 14 Eylül'de yapılan ihalenin sonuçlandırılmasında bir pürüz daha çıktı. Dört istasyon yapımını da kapsayan ihaleyi, evrakları eksik olduğu için kazanamayan bir firmanın, Büyükşehir'e yaptığı ve ihalede 50 günlük gecikmeye neden olan itirazı sonuçsuz kaldı. Firma, konuyu Kamu İhale Kurumu'na (KİK) götürdü.

Ceylan itiraz etti
Evrakları eksik bulunan firmanın, ihalede en düşük teklifi veren Ceylan İnşaat olduğu belirtilirken, Kamu İhale Kurumu'na yapılan itirazın ihalede 50 günün üstüne, 60 günlük gecikme daha eklediği kaydedildi. Belediye yetkilileri, KİK'in bu itirazı yasal olarak 60 gün içinde sonuçlandırması gerektiğini ifade etti.

60 günlük değerlendirme süresi nedeniyle ihalenin sonuçlandırılması da 2006'ya kaldı. Böylelikle, projenin 2007 yılı sonu olarak belirlenen bitirilme tarihi de, inşaat başlamadan kaybedilen 4 ay nedeniyle 2008'e sarkmış oldu.

12 firma katılmıştı
Karşıyaka tüneli ihalesine 12 firma katılmıştı. En düşük teklifi 43 milyon 975 bin YTL ile Ceylan İnşaat LTD; en yüksek teklifi ise 71 milyon 294 YTL ile Ece Tur-Mustafa Özcan A.Ş. ortak girişimi vermişti. Alınan bilgiye göre, Ceylan İnşaat, dosyasındaki eksiklik nedeniyle değerlendirme dışı bırakıldı. Büyükşehir, bu durumda ihaleyi, ikinci en düşük teklifi 48 milyon 880 bin YTL ile veren Hiperbol İnşaat LTD-Farsel İnşaat-Yertaş İnşaat Ltd.'ye vermek istedi. Ancak, bu durumda itiraz hakkını kullanan Ceylan İnşaat, Büyükşehir'deki itiraz sürecinden sonuç alamayınca konuyu KİK'e götürdü.

86 dakikada geçilecek
İki bölümden oluşacak projede Aliağa-Alsancak arasında 57 kilometre uzunluğundaki hatta 20 istasyon yeralacak. Bu bölüm, 60 dakikada katedilecek. Alsancak-Cumaovası arasındaki 22 kilometrelik hatta ise 10 istasyon olacak. Bu bölüm, 26 dakika sürecek. Toplam 79 kilometrelik hat, hızlı trenle 86 dakikada geçilecek. Fizibileteye göre hatta, günlük toplam 550 bin yolcu taşınacak. Projedeki 30 istasyondan 20'isini Büyükşehir yapacak.

400 otobüs devre dışı
Proje tamamlandığında 400 belediye otobüsü devre dışı kalacak, kent trafiği rahatlayacak. Büyükşehir Belediyesi, inşaatlara 200 milyon dolar harcayacak. 24 ayda tamamlanacak projenin işletmesi, TCDD ve Büyükşehir Belediyesi'nin yüzde 50'şer hisse ile ortak kuracakları şirket tarafından yapılacak. Hatta çalışacak vagonlar, ortak şirket tarafından alınacak.