Shrinkage Worldwide Awards Başvuruları 24 Aralık'a Kadar Uzatıldı
Grafik tasarım tarihinin başlangıcından beri günlük hayatta var olan posterler; toplumu ilgilendiren konularda; kamuoyunun dikkatini çekip aynı zamanda bilgilendirmeyi de başarmanın en basit yollarından biri. Tasarım camiasının dışındaki insanların da üzerinde fikir yürütebileceği, düşüncelerini ortak bir platformda yüzbinlerle paylaşabildiği posterler, görselliklerinin yanısıra taşıdıkları mesajlarla da günümüz için olduğu kadar gelecek nesiller için de etkili araçlar olarak göze çarpıyor.
İsviçre'de yer alan bağımsız, tasarım, eğitim, araştırma merkezi The Shahneshin Foundation da posterlerin gücünü gözönünde bulundurarak; daha güzel ve yaşanılası bir dünya yaratmak için kamuoyunun dikkatini çekebilmek amacıyla bir poster tasarım yarışması düzenliyor.
"Shrinkage" kültürü olarak tanımladıkları tepkilerini uluslararası bir kampanyaya dönüştüren vakıf, insanları günlük yaşantıları, davranışları, tercihleri hakkında tekrar tekrar düşünerek sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı gibi konularda birer sivil gönüllüye dönüştürmeyi amaçlıyor.
İkinci Rönesans olarak da adlandırılan bu Shrinkage kültürü, basitçe "zeki, rafine, alçakgönüllü" kelimeleriyle açıklanabilir. Yeni sanat akımları ve bilim paradigmalarının kültüre entegre olması yoluyla gittikçe taraftar kazanan, bir anlamda geri dönüşüm kültürü olarak da adlandırılabilecek "shrinkage" kültürü aynı zamanda farkında olmadan giderek içine itildiğimiz tüketim toplumu kültürüne de; mega, ekstra gibi ön sıfatlara atıfta bulunan "büyüklük iyi bir şey değildir" sloganıyla renkli bir protesto niteliği taşıyor. Sınırları gittikçe büyüyen, ancak altyapı, nüfus yoğunluğu, çevresel faktörler gibi sebepler yüzünden bir anlamda da büyüdükçe çöken kentler, gelecek düşünülmeden yeniden yaratılan teknoloji harikası peyzaj düzenlemeleri, siyasi ilişkileriyle şekillenen çevre gibi konularda "adeta savaştaymış gibi bir hızla" çözüm üretilmesini bekleyen bu sivil toplum kuruluşunun ana prensibi "Daha iyi bir dünya için hep birlikte fark yaratabiliriz" sloganı.
Shahneshin Vakfı'nın düzenlediği ve "Bu kadar uygunsuz hırslara nasıl sahip olabiliriz? Alışılageldik tasarım pratiğini nasıl bozabiliriz?" gibi sorulara cevap arayan yarışmada, katılımcılardan mültidisipliner tabanlı ve çok amaçlı posterler tasarlanması isteniyor.
Doğal ya da insan eliyle meydana gelen afet ve sorunlar yüzünden dünyanın geleceğinden endişe eden ve bu konuda söyleyecek bir sözü olan herkes yarışmaya katılabiliyor. Grup çalışmasının teşvik edildiği yarışmaya istenildiği kadar ürünle de katılmak mümkün. Yarışmaya başvuru ücreti ise öğrenciler için 20 Euro, öğrenci olmayanlar için 30 Euro olarak belirlenmiş. Daha yaşanılır ve daha güzel bir dünya için harekete geçmeyi teşvik eden yarışmaya 24 Aralık 2007 tarihine kadar başvuru yapılabiliyor.
Finalistler açıklandıktan sonra Zürih’teki Seeschau Art Pavilion’da ve İsviçre’nin önde gelen sanat ve bilim kurumlarında sergilenecek.
Uluslararası isimlerden oluşan jüri üyeleri posterleri, tasarımın basitliği ve mesajı aktarmaktaki başarısı gibi kriterler dışında dünya milletlerinin yaşadığı sıkıntılar, kültürler arası ilişkiler ve çözüm önerileri gibi kalemlerde değerlendirecek.
Jüri üyeleri:
Christoph Eggenberger, filozof
Lui Galati, tasarımcı- mimar
Stephanie Von Fürstenberg, sanatço
Bettina Schulz, yazar
Siamak G. Shahneshin, eleştirmen
Kenneth Yeang, mimar-yazar