Karayolları Genel Müdürlüğü, üçüncü köprü yerine, İstanbul Boğazı'ndaki köprülere kat çıkma teklifine sıcak bakmıyor.
Karayolları Genel Müdürlüğü yetkilileri, ekonomik gerekçelerle gündeme getirilen bu yöntemin, 'Boğaz'da bir çizgi gibi uzanan silüete zarar vereceğini, bu mantıktan hareketle üçüncü köprünün de iki kata uygun bir tasarımla inşa edilmeyeceğini' belirtti.
Yeni köprü yerine mevcut köprüye ikinci kat yapmanın maliyeti iki - üç kat aşağıya çekebileceğini söyleyen yetkililer, estetik kaygıların yanı sıra yeni bir güzergaha da ihtiyaç duyulduğuna işaret etti.
Karayolları yetkilileri, yalnız köprülerdeki sıkışıklığın değil, bölgeledeki yetersiz ulaşım altyapısının da problem yarattığını vurguladı.
''Şehirlerarası trafiğin şehir içi trafiğinden soyutlanması, uzun yol sürücülerinin İstanbul'u geçerken sıkıntı çekmemeleri ve İstanbul trafiğine sıkıntı yaşatmamaları amacıyla üçüncü köprü önem arzediyor" diyen yetkililer, üçüncü köprünün İzmit - Tekirdağ otoyolunun bir bölümünü oluşturacağını söyledi.
Kat çıkma önerisi
Asma köprüler konusunda uzman Yüksek Mimar Mühendis Orhan Erdil, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerine 'kat çıkma' önerisinde bulunmuştu.
Köprülere ikinci katın mevcut yolun altına asılması gerektiğini belirten Erdil, gerek Boğaziçi, gerekse Fatih Sultan Mehmet köprülerinin denizden yüksekliği minimum olduğu için ikinci katın yolun üstüne yapılabileceğini söylemişti.
Erdil ayrıca, üçüncü köprünün iki katlı olacak şekilde tasarlanması gerektiğini, dördüncü köprüye ihtiyaç olduğunda, bunun yerine üçüncü köprüye bir kat asılabileceğini ifade etmişti.
Erdil söz konusu uygulamaların maliyetinin, yeni köprü yapmanın yüzde 25'ine denk geleceğini vurgulamıştı.
800 hektar orman yok olacak Harita Mühendisleri Odası, üçüncü köprünün İstanbul'un kuzeyinden geçmesi halinde 800 hektarlık orman alanının yok olacağı konusunda uyarıyor.
Oda, köprüye bağlı otoyolun 60 - 65 kilometre uzunluğundaki bölümünün orman arazilerinden geçeceğini, bunun da İstanbul'un akciğeri sayılan ormanlık arazi ve su havzaları için büyük tehlike oluşturacağını belirtiyor.
Bir köprü ve buna bağlı otoyolun hem ormanı, hem de kentin su havzalarını talan edeceği bildiriliyor. Zira üçüncü köprüde karar kılınırsa bağlantı yollarının Kemerburgaz'dan başlayıp, Sarıyer üzerinden Beykoz'a ulaşacağı kaydediliyor.
Köprünün yapımını kim üstlenecek?
Malezyalı yatırımcıların köprüye ilişkin fizibilite çalışması yaptıkları iddia ediliyor. Ancak Malezyalılar köprüye birinci, ikinci ve yapılacak üçüncü köprünün 13 -14 yıllık geliri karşılığında talip. Asıl tartışma ise köprünün nereden geçeceğinden çok, köprüye bağlı otoyolların hangi arazilerin değerini artıracağı noktasında düğümleniyor.
Uzmanlar, "bırakın projeyi biz yapalım, siyasi otorite buna kaynak bulmakla yükümlü olsun, doğrusu budur" görüşünde.