Türkiye Seramik Federasyonu (TSF) ve Tesisat İnşaat Malzemecileri Derneği (TİMDER) işbirliğiyle Tüyap tarafından organize edilen UNICERA Uluslararası Seramik Banyo Mutfak Fuarı'nın açılışı öncesi basın mensuplarıyla bir araya gelen Ahmet Tahsin Yamaner, seramik sektörünün gelişimini değerlendirirken; sektörün, iç pazardaki payını ve doğal taşla rekabet gücünü artıran porselen karolardan beklentileri hakkında da açıklamalarda bulundu. Türkiye seramik sektörünün 2014 yılında iç piyasada inşaat sektöründeki canlılığa paralel olarak hareketli bir yıl geçirdiğini, bu nedenle üreticilerin daha çok iç pazara yöneldiğini belirten TSF ve Seramik Kaplama Malzemeleri Üreticileri Derneği (SERKAP) Yönetim Kurulu Başkanı Yamaner; 2015'te de geçen senenin rakamlarına benzer bir oran yakalamayı hedeflediklerini kaydetti:
“Geçtiğimiz yıl seramik kaplama malzemesi karolarda iç pazarda 200 milyon metrekare, ihracatta 88 milyon metrekare olmak üzere, toplamda yaklaşık 290 milyon metrekare satış gerçekleşti. Bu yıl da iç pazardaki hareketlilikle, geçen senenin rakamlarına benzer bir oran yakalamayı hedefliyoruz. Karo ihracatı ise geçen yıla göre metrakare bazında yüzde 3-5 oranda geriden geliyor. Dolar bazında tutar olarak bakıldığında ise, geçen yıla göre aynı. Seramik sağlık gereçlerinde geçen yıl 144 bin 500 ton, yaklaşık 9,5 milyon adet iç piyasa satışına karşılık; 119 bin 800 ton, yaklaşık 7,6 milyon adet de ihracat gerçekleşti. Bu yıl iç piyasa daha hızlı olup, geçen seneki rakamların bir miktar üzerinde bir gelişme bekliyoruz. İhracatta miktar ton olarak yüzde 6, dolar tutar olarak yüzde 12 daha yukarıda seyrediyor. Yıl sonunda gerçekleşmenin geçen yıla göre miktar ton olarak yüzde 5, dolar tutar olarak yüzde 10 fazla olmasını bekliyoruz. 2015 yılı için ihracatta da benzer bir beklenti var. Ancak inşaat sektörünün senenin ikinci yarısındaki olumlu ya da olumsuz hareketi bizi de aynı şekilde etkileyecektir".
Foto: Bu yıl 27.'si düzenlenen UNICERA Uluslararası Seramik Banyo Mutfak Fuarı'nın açılışı, sektörün önde gelen isimlerini buluşturdu
"Porselen karolar, seramik sektörünün üst segment ürünü"
Sektörde seramik karolardan, daha üst bir teknoloji ürünü olan porselen karolara doğru bir dönüşüm olduğuna işaret eden ve 'seramik sektörünün üst segment ürünü' olarak tanımladığı porselen karoların UNICERA'da da daha çok öne çıkmasını beklediklerini kaydeden Yamaner; doğal taşa oldukça benzeyen porselen karoların, sağlam, ekonomik ve kullanışlı olma özellikleriyle de doğal taştan daha üstün avantajlara sahip olduğunu dile getirdi. Porselen karoların, doğal dokuları nedeniyle konutlarda iç mekan duvar kaplaması olarak da tercih edilebildiğine işaret ederek, sözlerine şöyle devam etti:
"UNICERA’ya katılan ve seramik sektöründe hizmet veren yerli firmaların, inşaat ve gayrimenkul sektörlerinde son yıllarda yaşanan ivmelenmeyle iç pazardaki payını ve doğal taşla rekabet gücünü artıran porselen karoya ayrı bir önem vermelerini bekliyoruz. Zengin doku, renk ve desen çeşitliliği, estetik görünümleri, dayanıklılıkları, sürdürülebilir ve ekonomik olma avantajlarıyla mimarlar ve iç mimarlar tarafından özellikle büyük metrajlı kamusal projelerde tercih edilen porselen karoların yıldızının, 2015’te de Türk seramik sektörünü yeni pazarlara ulaştırmayı ve yeni alıcılarla buluşturmayı hedefleyen UNICERA’da daha da parlayacağını düşünüyoruz".
İhracatın artırılmasına yönelik çalışmalar
İhracatın artırılması ve yeni pazar arayışları hakkında da açıklamalarda bulunan Yamaner, üretim anlamında İtalya, İspanya seviyelerini yakalayan sektörün ihracat birim fiyatının hala 6 dolar seviyesinde olduğuna dikkat çekerek; öncelikli hedeflerinin bu rakamı daha yukarılara çekmek olduğunu söyledi. Orta Anadolu İhracatçılar Birliği (OAİB) bünyesinde yıllık 1,5 milyon euro civarında bir tanıtım fonu oluşturulduğuna değinen Yamaner, dünya inşaat sektörünü yönlendiren ABD, İngiltere, Almanya ve Fransa'ya yönelik tanıtım çalışmaları düzenlediklerini ifade etti. Ancak üreticiler olarak doğalgaz fiyatlarından dünya pazarlarıyla uyumlu bir değişim beklediklerini vurgulayan Yamaner; özellikle dolara karşı değer kaybeden euro'nun İtalyan ve İspanyol üreticileri rekabette daha avantajlı konuma getirdiğine işaret etti.