Şehir Hastaneleri Ankara Trafiğini Kilitleyebilir



Mimarlar Odası Ankara Şubesi, düzenlediği basın toplantısında, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin Etlik ve Şehir Hastaneleri’ne ulaşım için 1 kilometresi yaklaşık 40 milyon dolara mal olan monoray yapılacağına dair açıklamasını değerlendirdi.

"Şehir hastaneleri hem sağlık, hem yer seçimi açısından ölü yatırım"

Monorayın dünyada taşıma kapasitesi ve maliyetli olması nedeniyle büyük toplu taşımlarda tercih edilen bir ulaşım aracı olmadığına dikkat çeken Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Tezcan Karakuş Candan şunları söyledi:

“Bilkent ve Etlik’teki şehir hastanelerine ulaşım için Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülen yol çalışmaları kapsamında; Eskişehir Yolu’ndaki metro durağından Bilkent Hastane bölgesine 1 km uzunluğunda, Etlik Hastane bölgesine de Ulus’tan başlayarak 20 kilometrelik monoray yapılacağı belirtiliyor. Büyükşehir’in açıklamasına göre toplam uzunluğu 33 kilometre olan kavşaklar, yollar ve monoray sistemi yapılacakmış. Bunların da büyük bir bölümü ağırlıklı şehir hastanelerine ulaşımı sağlamak üzere planlanıyor. Şehir hastanelerini hem sağlık açısından hem de yer seçimleri açısından ölü yatırımlar olarak görüyoruz. 2 milyon metrekareleri bulan hastanelere, saatte 25-30 bin hastanın girmesi bekleniyor. Ankara’nın altyapı olarak bu potansiyeli kaldırılması mümkün değil. Şehir hastaneleri kenti tıkayacak ve bir yerden bir yere ulaşılamaz hale gelinecek. Akılsız başın planını da Ankaralı çekecek.”

TezcanTezcan Karakuş Candan

"Ulaşım Ana Planı daha onaylanmadan delindi"

Candan, sözlerine şöyle devam etti:

“Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin harcayacağı yatırımlar hepimizin cebinden çıkan vergilerle gerçekleşecek. Pahalı ve rant odaklı bu yatırımlar sorunu çözmeyecek, sorun yaratacak. Monoray projesi 2038 Ankara Ulaşım Alan Planı'nda yok. Daha plan onaylanmadan delinmeye başladı. Bilkent Şehir Hastanesi’ne 1 kilometrelik monoray yapılacağı söyleniyor. Monoray çok pahalı olduğu için dünyada büyük ölçekli toplu taşıma için kullanılan bir yöntem değil. Pahada ağır, kapasitede hafif bir ulaşım aracı. Ulaşım uzmanımız Erhan Öncü ile yaptığımız değerlendirmede 2038 Ulaşım Ana Planı’nda olmayan bazı önerilerin ifade edildiği ve maliyetlerin çok yüksek olduğu ortaya çıktı. Bir kilometrelik monorayın maliyeti yaklaşık 40 milyon dolar, bir monoray saatte 5-6 bin kişi taşıyor. Hem Etlik hem de Bilkent için bu hastanelere saatte 25-30 bin kişinin girmesi gerekiyor. Bunun için 6 monoray hattı yapması gerekiyor."

Eğer monoray tünelle geçilirse 1 kilometre monorayın 80 milyon dolara mal olacağını bildiren Candan, bu ulaşım sistemiyle hastaların sadece beşte birinin hastaneye ulaşabilecekken, Ankaralıların hiçbir yere ulaşamayacağını işaret etti.

Reklam Goruntulenme Bolumu


 
"Ankara çok ciddi tehdit altında"

Candan, şunları kaydetti:

“Bu sistem ulaşım sorununu çözmeyecek, trafiği kilitleyecek çünkü yer seçimi yanlış. Hastaneyi yapmışlar ama bu hastaneye kim, nasıl ulaşılır, hangi yoldan ulaşır, bunların hiçbiri düşünülmemiş. Bu projenin gerçekleşmesi halinde ulaşım kilitlenecek, kanalizasyon patlayacak, insanlar hastanelere ulaşamayacak. Ankara Tabip Odası ve Türk Tabipler Birliği ile birlikte yaptığımız şehir hastaneleri sempozyumunda da ortaya çıktığı gibi ölü bir yatırım. İnsan sağlığını hiçe sayan, doktorla hasta arasındaki ilişkiyi mekanikleştiren, hem metrekare bazında hem de hastanenin işletme sistemi açısından baktığımızda tıbbi ve etik kurallara aykırı olan bir süreçle karşı karşıyayken, bir de kentsel ulaşım ve kentsel planlama açısından ciddi bir tıkanıkla karşı karşıyayız. İki hastane Ankara’nın bütün mal varlığını, birikimlerini ve kentsel yaşamını alt üst edecek. Bunların hepsi planlama ilkelerinden uzak, ranta dayalı bakış açısının ürünü. Normalde 1 kilometresi yaklaşık 40 milyona dolara mal olan monoray, diğer bağlantılar ile birlikte 100 milyon dolara mal olabilir. Rakam dudak uçuklatacak cinsten. Öte yandan bu ulaşım yaklaşımı yeşil alanlarımızı parçalayacak. AOÇ ve ODTÜ yeşil alanlarını parçalayarak ranta açılmasını sağlayacak. Ankara çok ciddi tehdit altında.”

"Yanlış bir yatırımla karşı karşıyayız"

Mimarlar Odası Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Muteber Osmanpaşaoğlu ise şöyle konuştu:

“Şehir hastaneleri kendi içinde yanlış bir yatırımdı. Kapasitesi ve kapladığı alanla zaten eleştiriliyordu. Bunu şehir hastaneleri sempozyumunda detaylı inceledik. Sağlıkçı arkadaşlarımız kullanılmaya başlanan şehir hastanelerinde yaşadıkları problemleri anlattı. Etlik ve Bilkent Şehir Hastaneleri Ankara’daki mevcut inşaat haliyle bile Eskişehir yolunu kilitleyen, insanların rahat ulaşımına imkan vermeyen bir yatırımdır. Vatandaşlar eğer zorunda değillerse, sırf ulaşım problemi nedeniyle oraya gitmemeyi tercih ediyor. Yanlış yatırımın yanlış ve acil olduğu için de çok pahalı sonuçlarıyla karşı karşıyayız."

Şehir hastanelerinin hava fotoğraflarını da gösteren Osmanpaşaoğlu, “Birçok noktada alt geçit, üst geçit, katlı kavşaklar şeklinde buraların nasıl parçalanacağını görüyoruz. Hastaneye gidenleri bırakın, sağlıklı insanlar bu yolları kullanmak zorunda kaldıklarında canlarından olacaklar. Hiçbir detaylı fizibilite çalışması yapılmadan aceleye getirilmiş bir çözümle karşı karşıyayız” dedi.