Sedad Hakkı Eldem'in Türkiye gündemini belirleyenler arasında yer aldığı
çalışma dönemini ve yapıtlarını ele alan Sedad Hakkı Eldem II, Retrospektif
sergisi, Osmanlı Bankası Müzesi'nde açıldı. Türkiye'nin en büyük kişisel mimari
arşivine sahip olduğu gerçeğinden hareketle, Eldem'in çalışmalarına odaklanan
etkinlik, bir arşiv-sergi kimliğini taşıyor. Sergi, izleyicilerin mimarın
çalışmalarına; estetize etmeden, birer resimsel yapıt olduklarını düşünmeden,
tarihsel veriler olduklarının bilinciyle bakmalarını hedefliyor. Eldem'i
irdelerken, ünlü mimarın çokboyutluluğunun da gerektirdiği, geniş çoğul okuma
imkanlarının bulunduğu anlatılmak isteniyor.
"Sedad Hakkı Eldem II, Retrospektif" sergisi ve aynı adla yayımlanacak kitap,
ünlü mimarın tüm çalışmalarının genel bir dökümünü sunarken, etkinliklerinin
tümel bir muhasebesini de ortaya koyuyor. Söz konusu arşiv malzemesinin, bu
önemli tarihsel figür üzerinde gelecekte yapılacak yeni araştırma ve
değerlendirmeleri tetiklemesi umuluyor. Sergi ve kitabın küratörlük ve editörlük
hizmetleri Bülent Tanju ile Uğur Tanyeli tarafından üstlenildi, tasarımı Bülent
Erkmen tarafından yapıldı. Kitaba, çok sayıda akademisyen de katkıda
bulundu.
Sedad Hakkı Eldem, 1930'lardan 1980'lere uzanan dönemde, Türkiye'de mimarlık
alanını en yoğun biçimde etkileyen isim olarak kabul ediliyor. Tasarımcı, hoca
ve yazar kimlikleriyle tanınan Eldem, bazıları hâlâ gündemdeki yerini koruyan
düşünceler üretti, yapılar inşa etti ve kitaplar yazdı. Ortaya koyduğu rol
modeliyle yinelenmesi zor, ancak kimilerine göre itici, kimilerine göre ise
gıpta edilecek nitelikte bir kariyer ortaya koydu.
Mimarın, ortaokul yıllarında başlayan ve 1988'deki ölümüne dek uzanan yarım
yüzyılı aşkın uzunluktaki verimli döneminin, başlangıcından ilk yapısını inşa
ettiği 1930'a kadarki evresi, Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi
tarafından "Sedad Hakkı Eldem I, Gençlik Yılları" adlı sergi ve kitapla geçen
yıl ele alınmıştı.