Savaşta bir Hırvat bombasıyla yerle bir olan ve aslına uygun olarak yeniden hayata döndürülmeye çalışılan tarihi Mostar Köprüsü’nün onarımı, 31 Aralık 2003 tarihinde tamamlanacak.
Mimar Sinan’ın öğrencisi olan Hayrettin tarafından 16. Yüzyıl’ın ortalarında inşa edilen Mostar Köprüsü, 28.60 metre açıklığıyla uzun yıllar boyunca Avrupa’nın en büyük açıklığa sahip taş köprüsü oldu. Köprü, 16. Yüzyıl Osmanlı taş yapı geleneğine uygun olarak el işçiliği ile inşa edilmişti.
Takvimler 9 Kasım 1993’ü gösterirken, Hırvatlar’ın attığı bir obüs mermisi ile canevinden vurulan ve yerle bir olan Mostar Köprüsü, Türk inşaat firmasının eliyle yeniden yüzyıllar önce olduğu gibi narin siluetiyle yükselmek üzere gün sayıyor.
ER-BU adlı Türk şirketi tarafından 18 uluslararası rakibi ihalede geride bırakarak başlatılan çalışmalar, gece-gündüz tüm hızıyla sürüyor.
En önemli bölümü olan iskeleti tamamlanan ve şu anda ahşap iskelet olmasına rağmen üzerinden karşıya geçilebilecek hale gelen köprü, 31 Aralık’ta aslına uygun olarak yeniden hayata dönecek.
“ULU CAMİİ KADAR ÖNEMLİ”
Resmi ziyaret için Saraybosna’da bulunan Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu, yaptığı açıklamada, Mostar Köprüsü’nün Türk tarihi açısından büyük önem taşıdığını söyledi.
Köprünün tüm hatlarıyla Osmanlı mimarisini yansıttığını ifade eden Mumcu, “Bunlar bizim uygarlığımızın kalıntıları. Bu köprü bizim için çok önemli. Ulu Cami ne kadar önemliyse, Mostar Köprüsü de o kadar önemli” dedi.
Mostar Köprüsü’nün sadece bir köprüden ibaret olmadığını, “mimari bir şaheser” olarak görülmesi gerektiğini kaydeden Mumcu, “Sanıyorum açılışına da sayın Başbakanımız gelecek. Sadece bu köprü değil, Bosna-Hersek’te Osmanlı mimarisinin izlerini taşıyan bütün tarihi eserlere çok önem veriyoruz” diye konuştu.
“SON AŞAMALARDAYIZ”
ER-BU inşaatın sahibi Burhan Çetin de, köprünün restorasyonu konusunda büyük bir titizlik gösterdiklerini belirtti. Daha önce Erzurum’da 2. Murat Köprüsü, Muş’ta Murat Köprüsü, Kayseri’de Kesik Köprü gibi eserlerin restorasyonunu gerçekleştirdiklerini anlatan Çetin, Mostar’ın ise en büyük projeleri olduğunu söyledi.
Köprünün kemer gövdesinin tamamlandığını kaydeden Çetin, “En önemli kısmını bitirdik. Bu adeta köprünün beyni ve kalbidir. O bittikten sonra, 25 Ağustos’ta kemer kısmını yapacağız” dedi.
Köprünün orijinalinin aynısı olacağını vurgulayan Çetin, “kilit taşı” denilen son aşamanın da gerçekleştirilmesinden sonra korkuluk ve döşemeye geçileceğini bildirdi. Köprünün yapımı için usta, inşaat mühendisleri ve mimarların Türkiye’den geldiğini anlatan Burhan Çetin, 65 kişilik bir ekibin geceli-gündüzlü çalıştığını belirtti.
MİMAR SİNAN’IN ÖĞRENCİSİ YAPTI
Mimar Sinan’ın öğrencisi olan Hayrettin tarafından 16. Yüzyıl’ın ortalarında inşa edilen Mostar Köprüsü, 28.60 metre açıklığıyla uzun yıllar boyunca Avrupa’nın en büyük açıklığa sahip taş köprüsü oldu.
Narin silueti ile kentin simgesi haline gelen köprü, Boşnaklar ile Bosnalı Hırvatlar arasında 1993-1994 yıllarında meydana gelen ve kenti ikiye bölen savaşta, 9 Kasım 1993 tarihinde Hırvatlar’ın ateşiyle yıkılmıştı. Köprü, 16. Yüzyıl Osmanlı taş yapı geleneğine uygun olarak el işçiliği ile inşa edilmişti.