Sarkis'ten "OPUS"



Galerist Sarkis’in OPUS baslıklı yeni kişisel sergisine Galatasaray’da ev sahipliği yapıyor. Sergide, sanatçının son dönemde ürettiği mimarı planlarıyla sergi için özel olarak üretilen neon yazıları sanatseverlerle ilk kez buluşuyor. 6 Mart Cumartesi günü saat 15.00’de ise Sarkis, sanatseverlerle bir söyleşi gerçekleştirecek.

Mekânlarla hesaplaşmayı seven sanatçı, mimari yapılara ve sanat mekânlarına birbiri ardına sorular soruyor. Sanatçı mekânlardaki en ufak ayrıntılarla konuşarak ve mekânın enerjisini değişime sokarak bu süreçte kendi enerjisiyle seyircinin enerjisini mimari mekânda toplamayı amaçlıyor.

Son yıllarda Sarkis’in İstanbul’da yapmış olduğu sergilerde sanatçının mekâna müdahalesine ve mekânla girdiği ilişkiye tanık oluyoruz. Akbank Sanat’ın tüm mekânını kullandığı ‘Bir Kilometre Tası’ sergisi, İstanbul Modern müzesindeki ‘Site’ sergisi ve son olarak da Mimar Sinan’ın son yapıtlarından Atik Valide Külliyesi’ne (Üsküdar, İstanbul) kurduğu altın varaklı inşaat iskelesi sanatçının mekânla kurduğu çok boyutlu ilişkilerin birer örneği.

OPUS sergisiyle Sarkis bu kez de bir galeri mekânıyla ilişkiye giriyor ve suluboyalı parmak izleriyle icra ettiği mimari planların yorumlamalarını izleyicilerle paylaşıyor. Sergide, aynı zamanda sanatçının mekâna özgü neon çalışmalarına da yer veriliyor. Galerinin duvarlarına yerleştirilen neon yazıların yanı sıra mimarı planları çerçeveleyen beyaz neon çerçeveler mekânı aydınlatıyor.

Mimari desenlerin, mimari planlardan yola çıkarak gerçekleştirilmesi ve parmak izleriyle vurgulanması sanatçının çizgisine mahsustur. Sarkis’in suluboya ile suya yaptığı çalışmalardaki gibi, planlarında da elinin izlerini görüyoruz. Daha önceki çalışmalarında irdelediği imza meselesini Opus planlarıyla yeniden gündemine alan mimari yorumlamalar sanatçının kimlik izlerini taşıyor.

Sarkis, mimari desenlerin ‘’yorumlamaları’’nda kendisinin çalışmalarında önemli bir yeri olan Mimar Sinan’dan yola çıkarak mimari ağını genişletiyor. Sergi, Sinan’ın önemli yapıtlarından Selimiye Cami’sine ve Atik Valide
Külliye’sine, Bizans mimarisinin önemli yapılarından Aya Sofya’ya, Rumeli Hisarı ve Ulu Camii gibi Osmanlı mimarisinin önemli yapıtlarına yer veriyor. Aynı zamanda Japonya’daki Ryoan-ji Tapınağını ve Hindistan’da bulunan Ajanta Mağaraları’nı da parmak izleriyle yeniden yorumluyor.

Sarkis, modern mimarinin önemli isimlerinden Le Corbusier’nin Ronchamp’teki katedralini, Libeskind’ın Berlin’deki Jewish Museum’unu ve hayranlık duyduğu baska bir mimar olan Louis Khan’ın yapıtlarından Banglades’deki Parlamento Külliyesi’ni OPUS sergisinde bir araya getiriyor.

Sarkis Hakkında

Günümüzün önde gelen kavramsal sanatçılarından Sarkis (d.1938, İstanbul), İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’nde (Mimar Sinan Üniversitesi) öğrenim gördü. İlk sergisini 1960 yılında İstanbul Sanat Galerisi’nde açan sanatçı çalışmalarını 1964 yılında gittiği ve atölyesinin de bulunduğu Paris’te sürdürüyor.

Resimle başladığı sanat hayatına heykelin yanı sıra disiplinler arası bir biçimde devam eden sanatçının eserleri, aralarında Louvre Müzesi (Fransa), MOMAC (İsviçre), Guggenheim Museum (ABD), Musée d’Art Contemporain (Fransa) ve Centre Georges Pompidou'nun (Fransa) da bulunduğu birçok sanat merkezi, müze ve galeride sergilendi.

Quand les Attitudes deviennent Formes (Kunsthalle Bern, 1969), DOCUMENTA VI (Kassel, 1977) and DOCUMENTA VII (Kassel, 1982) Sarkis’in önemli sergileri arasında sayılıyor.

Sarkis 1967 Prix de la Peinture à la Biennale de Paris ve 1991 Grand Prix National de Sculpture ödüllerini kazandı. 21 Haziran 2010’a kadar Centre Pompidou Çağdaş Sanat Merkezi’nde devam edecek sergisinin yanısıra 2010 yılında aralarında Cenevre Çağdaş Sanat Müzesi ve Yapı Kredi Kazım Taşkent Sanat da bulunduğu sanat kurumlarında kişisel sergiler gerçekleştirecek.