Galerist Sarkis’in OPUS baslıklı yeni
kişisel sergisine Galatasaray’da ev sahipliği yapıyor. Sergide,
sanatçının son dönemde ürettiği mimarı planlarıyla sergi için özel olarak
üretilen neon yazıları sanatseverlerle ilk kez buluşuyor. 6 Mart
Cumartesi günü saat 15.00’de ise Sarkis, sanatseverlerle bir
söyleşi gerçekleştirecek.
Mekânlarla hesaplaşmayı seven sanatçı, mimari yapılara ve sanat mekânlarına
birbiri ardına sorular soruyor. Sanatçı mekânlardaki en ufak ayrıntılarla
konuşarak ve mekânın enerjisini değişime sokarak bu süreçte kendi enerjisiyle
seyircinin enerjisini mimari mekânda toplamayı amaçlıyor.
Son yıllarda Sarkis’in İstanbul’da yapmış olduğu sergilerde sanatçının mekâna
müdahalesine ve mekânla girdiği ilişkiye tanık oluyoruz. Akbank Sanat’ın tüm
mekânını kullandığı ‘Bir Kilometre Tası’ sergisi, İstanbul Modern müzesindeki
‘Site’ sergisi ve son olarak da Mimar Sinan’ın son yapıtlarından Atik Valide
Külliyesi’ne (Üsküdar, İstanbul) kurduğu altın varaklı inşaat iskelesi
sanatçının mekânla kurduğu çok boyutlu ilişkilerin birer örneği.
OPUS sergisiyle Sarkis bu kez de bir galeri mekânıyla ilişkiye giriyor ve
suluboyalı parmak izleriyle icra ettiği mimari planların yorumlamalarını
izleyicilerle paylaşıyor. Sergide, aynı zamanda sanatçının mekâna özgü neon
çalışmalarına da yer veriliyor. Galerinin duvarlarına yerleştirilen neon
yazıların yanı sıra mimarı planları çerçeveleyen beyaz neon çerçeveler mekânı
aydınlatıyor.
Mimari desenlerin, mimari planlardan yola çıkarak gerçekleştirilmesi ve
parmak izleriyle vurgulanması sanatçının çizgisine mahsustur. Sarkis’in suluboya
ile suya yaptığı çalışmalardaki gibi, planlarında da elinin izlerini görüyoruz.
Daha önceki çalışmalarında irdelediği imza meselesini Opus planlarıyla yeniden
gündemine alan mimari yorumlamalar sanatçının kimlik izlerini taşıyor.
Sarkis, mimari desenlerin ‘’yorumlamaları’’nda kendisinin çalışmalarında
önemli bir yeri olan Mimar Sinan’dan yola çıkarak mimari ağını genişletiyor.
Sergi, Sinan’ın önemli yapıtlarından Selimiye Cami’sine ve Atik
Valide Külliye’sine, Bizans mimarisinin önemli yapılarından Aya Sofya’ya,
Rumeli Hisarı ve Ulu Camii gibi Osmanlı mimarisinin önemli yapıtlarına yer
veriyor. Aynı zamanda Japonya’daki Ryoan-ji Tapınağını ve Hindistan’da bulunan
Ajanta Mağaraları’nı da parmak izleriyle yeniden yorumluyor.
Sarkis, modern mimarinin önemli isimlerinden Le Corbusier’nin Ronchamp’teki
katedralini, Libeskind’ın Berlin’deki Jewish Museum’unu ve hayranlık duyduğu
baska bir mimar olan Louis Khan’ın yapıtlarından Banglades’deki Parlamento
Külliyesi’ni OPUS sergisinde bir araya getiriyor.
Sarkis Hakkında
Günümüzün önde gelen kavramsal sanatçılarından Sarkis (d.1938, İstanbul),
İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’nde (Mimar Sinan Üniversitesi) öğrenim gördü.
İlk sergisini 1960 yılında İstanbul Sanat Galerisi’nde açan sanatçı
çalışmalarını 1964 yılında gittiği ve atölyesinin de bulunduğu Paris’te
sürdürüyor.
Resimle başladığı sanat hayatına heykelin yanı sıra disiplinler arası bir
biçimde devam eden sanatçının eserleri, aralarında Louvre Müzesi (Fransa), MOMAC
(İsviçre), Guggenheim Museum (ABD), Musée d’Art Contemporain (Fransa) ve Centre
Georges Pompidou'nun (Fransa) da bulunduğu birçok sanat merkezi, müze ve
galeride sergilendi.
Quand les Attitudes deviennent Formes (Kunsthalle Bern, 1969), DOCUMENTA VI
(Kassel, 1977) and DOCUMENTA VII (Kassel, 1982) Sarkis’in önemli sergileri
arasında sayılıyor.
Sarkis 1967 Prix de la Peinture à la Biennale de Paris ve 1991 Grand Prix
National de Sculpture ödüllerini kazandı. 21 Haziran 2010’a kadar Centre
Pompidou Çağdaş Sanat Merkezi’nde devam edecek sergisinin yanısıra 2010 yılında
aralarında Cenevre Çağdaş Sanat Müzesi ve Yapı Kredi Kazım Taşkent Sanat da
bulunduğu sanat kurumlarında kişisel sergiler
gerçekleştirecek.