Mutluluğun Formülü Belli



İstanbul Belediyesi, karayollarına kendi kaynağından ayırdığı bütçeyi raylı sisteme harcasaydı kentte ulaşım büyük ölçüde rahatlayacak, trafik stresi azalacaktı. Kentin bir ucundan öbür ucuna, karayolunda harcanan zamanın yarısında ulaşılacaktı.

Bilim adamlarının tepkisini çeken 116 kavşak ve 32 tünelle karayoluna ayrılan kaynağı İstanbul Büyükşehir Belediyesi metro yapımında kullanırsa, dört yıl sonra İstanbul'da nasıl bir tablo ortaya çıkar? Yanıtı İstanbullular için bir rüya gibi: Bu kaynakla inşaat halindekilerin yanı sıra henüz temeli bile atılmamış raylı sistemler hayata geçirilebilir ve 2010 yılında İstanbul 250 km'lik metro ağına kavuşabilir. İstanbullu kentin en batısından en doğusuna karayolunda sabah ve akşam saatlerinde stres içinde 3 saatte kat edebildiği mesafeyi metroda tek bir bilet ve konforlu bir yolculukla 1.5 saat kısaltabilir. Karayoluyla bir saat süren yolculuk, 4 dakikaya inebilir.

Karayolu mahkûmları
İstanbullular her gün saatlerce trafik çilesi çekiyor çünkü karayoluna yerine tercih edebilecekleri alternatif bir raylı sistemleri yok. İstanbul'daki raylı sistemler ulaşım araçları içinde sadece yüzde 7'lik yer kaplıyor. Kentte halen inşaat halindeki 54 km uzunluğundakilerin yanı sıra, proje aşamasındakilerle birlikte raylı sistemlerin uzunluğunun 250-300 km'ye çıkarılması hedefleniyor. Böylece raylı sistemlerin ulaşımdaki payı yüzde 35-40'lara çıkarılarak karayolu mahkûmiyetin kırılması bekleniyor.

Ancak bu raylı sistem yatırımları için milyarlarca dolarlık kaynak gerekiyor. Yüksek maliyetlere dikkat çeken belediye bu raylı sistem projelerini büyük ölçüde dış kredili kaynakla karşılamaya çalışırken, eleştiri konusu olan karayolu sistemlerini öz kaynaklarıyla hayata geçiriyor. Neden raylı sistem ve metro yatırımı sorusunun bir yanıtı da, aynı güzergâhtaki yolculuk sürelerinde saklı. Taksim - 4.Levent arasındaki sekiz km. uzunluğundaki metrodaki yolculuk süresi 12 dakika. Otomobille bu güzergahtaki yolculuk sabah ve akşam saatlerinde 30-45 dakika arasında değişiyor.

Yolcu sayısı arttı
20 km. uzunluğundaki Aksaray-Havalimanı hafif metrosunun yolculuk süresi 30 dk, karayoluylaysa bir saati aşıyor. Karayolundaki trafik çilesinden bıkan İstanbulluların mevcut raylı sistemlere ilgisi her geçen gün katlanarak artıyor. Taksim-4.Levent arasındaki 8 km'lik İstanbul metrosundaki aylık yolcu sayısı 2005 yılı Ocak ayında 3 milyon 359 bin kişiyken bu rakam Aralık ayına geldiğinde yüzde 40 oranında artışla 4 milyon 720 bine ulaştı.
İstanbul'un karayoluna mahkûmiyeti, Marmaray projesi ve ona entegre raylı sistem projeleri hayata geçtiğinde bitecek.

Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre, Halkalı'dan Gebze'ye karayoluyla yolculuk normal koşullarda 185 dakika sürüyor. Marmaray devreye girdiğinde bu yol metroyla 104 dakikaya inecek. Yani İstanbullu 81 dakika daha kısa sürede, tek biletle daha konforlu bir yolculuk yapacak. Sabah ve akşam saatlerinde karayoluyla iki saati aşan Bostancı-Bakırköy 37 dakikaya, Söğütlüçeşme-Yenikapı 12 dakikaya inecek. Bazen karayoluyla bir saati aşan Üsküdar-Sirkeci arası metroyla 4 dakikaya inecek.

Trafik çilesine alternatif
Raylı sistem projeleri tamamlanırsa, İstanbullu kentin bir ucundan diğer ucuna raylı sistemle ulaşabilecek. Raylı sistem alternatifine kavuşan vatandaşlar, karayolu çilesi yerine metroyla güvenli, konforlu, hızlı, ekonomik yolculuk yapabilecek.

İstanbul raylı sistemle örülebilir
Mevcutlar: Taksim-4. Levent(metro), Aksaray-Havalimanı(hafif metro), Kabataş-Sirkeci-Zeytinburnu(tramvay), Taksim-Tünel(nostaljik tramvay), Karaköy-Taksim(tünel), Kadıköy-Moda(tramvay), Halkalı-Sirkeci ve Haydarpaşa-Gebze (banliyö hattı).

Yapımı sürenler: Taksim-Kabataş(füniküler), Taksim-Yenikapı(metro), Aksaray-Yenikapı(hafif metro), Vezneciler-Sultançiftliği(hafif metro), Kadıköy-Kartal(hafif metro), Zeytinburnu-Güngören-Bağcılar(tramvay), Otogar-Bağcılar(hafif metro), 4.Levent-Ayazağa(metro). Ulaştırma Bakanlığı, Yenikapı-Üsküdar Marmaray Boğaz
Tüp geçiti projesi ve Halkalı-Gebze banliyö hattının metroya çevrilmesi projesini yürütülüyor.

İhale aşamasında: Bakırköy-Avcılar-Beylikdüzü(hafif metro), Üsküdar-Samandra(hafif metro), Yenikapı-Bağcılar(metro) Bağcılar-İkitelli-Olimpiyat Köyü(metro), Beşiktaş-Şişli-Kâğıthane-Otogar(metro), Küçükçekmece-İkitelli-İstoç raylı sistemleri, Haliç Çevresi tramvay hattı, Üsküdar-Ümraniye-Dudullu(hafif metro)

Etüt ve proje aşamasında: Zeytinburnu-Bakırköy IDO Terminali (tramvay), Bağcılar-Yüzyıl-Cumhuriyet Mahallesi(tramvay), E5-İncirli Caddesi-Bakırköy IDO Terminalı(havaray), Kadıköy-Bostancı (tramvay), Beşiktaş-Zincirlikuyu(havaray), Levent-Gültepe-Sanayi-Çeliktepe(havaray), Kartal-Tuzla-Kurtköy(hafif metro), Yenibosna-Mahmutbey-Kirazlı(havaray), Anadolu Otogarı-Göztepe(hafif metro), Ayazağa-İstinye(havaray), Zincirlikuyu-Bebek(havaray), Dudullu-Kurtköy(hafif metro) Kartal IDO-E5 (havaray), Maltepe Sahili-E5 Kavşağı(havaray), Çubuklu-Kavacık-Anadoluhisarı(havaray), TRT Lojmanları-Ümraniye TEM-Tepeüstü(havaray), Koşuyolu-Kadıköy Rıhtımı(hafif metro), Bayrampaşa-Okmeydanı-Mecidiyeköy(havaray).

Sözen başlattı Erdoğan devam etti
İstanbul'da Nurettin Sözen döneminde Aksaray-Otogar hafif metrosu, Sirkeci-Topkapı-Zeytinburnu cadde tramvayı, Tünel-Taksim nostaljik tramvayla 20,8 km raylı sistem devreye girdi. Recep Tayyip Erdoğan'ın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde Otogar-Yenibosna hafif metrosu ve Sirkeci Eminönü cadde tramvayıyla 10.5 km raylı sistem yapıldı. Ali Müfit Gürtuna başkanlığında Taksim-4.Levent metrosu, Yenibosna-Havalimanı hafif metrosu, Kadıköy-Moda cadde tramvayı, Maçka teleferiğiyle birlikte 36 km raylı sistem yapıldı.

Kadir Topbaş'ın iki yıllık başkanlık döneminde 384 metrelik Piyer Loti Teleferik ve 2.8 metrelik Eminönü Kabataş Cadde tramvayıyla birlikte toplam 3 km uzunluğunda sistem devreye girdi. Gürtuna döneminde başlayan ve Topbaş'ın bir kısmını revizyona uğrattığı, üç yıl içinde tamamlanması hedeflenen Zeytinburnu-Bağcılar cadde tramvayı, Taksim-Kabataj fünükileri, Taksim-Yenikapı metrosu, Aksaray-Yenikapı hafif metrosu, Edirnekapı-Sultançiftliği tramvaylarıyla inşaatı devam eden raylı sistemlerinin uzunluğu 24 bin 610 km. Son bir yıl içinde Topbaş'ın temel attığı ve inşaatı devam eden Kadıköy-Kartal metrosu, Otogar-Bağcılar metrosu, 4.Levent-Ayazağa metrolarının toplam uzunluğu 30 km.

www.yapi.com.tr: Haberin tamamını okumak için lütfen kaynağa tıklayınız.