Sanal Mimarlık Müzesi'nde “Halit Refiğ Filmlerinde Aşk ve Ölüm Mekanları” Sergisi
Sanal Mimarlık Müzesi’nin yeni sergisi “Halit Refiğ Filmlerinde Aşk ve Ölüm Mekanları” www.mimarlikmuzesi.org'da açıldı.
Yapı Endüstri Merkezi’nin Sanal Mimarlık Müzesi bir ilke imza atıyor. Türk filmlerinin usta yönetmeni Halit Refiğ’in günümüzde de hala büyük bir beğeni ile izlenen filmlerindeki “aşk” ve “ölüm” mekanları www.mimarlikmuzesi.org’dan izlenebilecek. Başrollerini Türk Sineması’nın ünlü aktör ve aktrislerinin paylaştığı filmlerindeki unutulmaz sahneleri seyredebileceğiniz bu özel sergi ile geçmişe ve eski İstanbul mekanlarına yolculuk yapacaksınız.
Aşk ve ölüm…
Mimarlık müzesinin yeni sergisinde birbirinden ayrı düşünülemeyen bu iki kavram, farklı zamanlarda karşımıza çıkan farklı yüzleriyle; farklı mekanlarda büründükleri farklı çağrışımlarıyla ele alınıyor.
Halit Refiğ’in unutulmaz filmlerinden seçtiği görüntülerde aşk ve ölüm, bizi bazen İstanbul’a bakan bir terasta, bazen eski bir ahşap konakta, bazen bir kasaba meydanında ya da bir cezaevi avlusunda yakalıyor. Dar sokaklardan geçip bir meydana ulaştığımızda ya da karanlık koridorlardan bir avluya çıktığımızda her zaman ferahlamıyoruz; mutlu hayaller kurmamıza sebep olan modern bir ev farklı anlamlar yüklenebiliyor ya da eski bir ahşap konağa gönülden bağlanılabiliyor.
Çoğumuz duyularımızı, artık algımızı aşan kent ölçeğine alıştırmışken Halit Refiğ’in gözünden bakınca aşkın ve ölümün bir zamanı ve de mekanları olduğunu hatırlıyoruz: Hareketi anlatan sinemanın hareket ile algılanan mekanlarını...
Sergi Kapsamındaki Etkinlikler:
Sanal mimarlık müzesinde açılan sergi kapsamında Mart ayı boyunca Yapı-Endüstri Merkezi Halit Refiğ’in katılacağı bir söyleşi ve Halit Refiğ filmlerine ev sahipliği yapacak.
Söyleşi ve Film Gösterimi Halit Refiğ Filmlerinde Mimarlık ve Mekan 8 Mart Perşembe, 19.00, YEM Konferans Salonu Sedad Hakkı Eldem Belgeseli Gösterimi, 30 dakika
Türkiye’nin yetiştirdiği en önemli mimarlardan Sedad Hakkı Eldem’in Refiğ tarafından çekilen belgesel gösteriminin ardından Halit Refiğ kendi filmlerinin mimarlık ile yolunun nerede, nasıl kesiştiğini aktaracak.
Film Gösterimi TEYZEM, 1986, 101 dakika 15 Mart Perşembe, 19.00, YEM Konferans Salonu
Oyuncular: Müjde Ar, Necati Bilgiç, Yaşar Alptekin, Tomris Oğuzalp
Yoksul semtlerde ataerkil /dinsel baskıyla büyüyen, gençliğini yaşayamayan, toplumun, geleneklerin kör baskısıyla kırılıp tuzla buz olan bir genç kadın yaşamı...
...Genç bir adamın çocukluk anılarından başlayarak, eski fotoğraflar, üzeri anılarla, şiirlerle karalanmış kağıtlar, mektuplar vb. şeylerle geçmişin bir bölümünü ve "teyzesi"nin yaşamını hayalinde canlandırmasının öyküsüydü bu. Görülmedik bir ana/baba (daha doğrusu üvey baba) baskısıyla bunalan, ilk ve tek aşkı olarak kalan gitarcı Erhan'ını unutamayan ve çevreden, özellikle kaba saba erkeklerden yediği darbelerden gitgide şizofreniye doğru kayan Üftade'yi belleğinde yeniden yaratıyordu, bir zamanların küçük çocuğu, artık genç bir adam olmuş Umur.
(Atilla Dorsay, 12 Eylül Yılları ve Sinemamız, İnklap Kitabevi, 1995)
Özgün bir öykü, özgün bir kadın tipi...
(Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi, 1998)
Film Gösterimi HANIM, 1988, 105 dakika 22 Mart Perşembe, 19.00, YEM Konferans Salonu
Oyuncular:Yıldız Kenter, Eşref Kolçak, Fatoş Sezer, Faruk Dilaver, Cem Özer, Pamira Bezmen
Yıllar önce bir deniz kazasında yüzbaşı kocasını yitiren Osmanlı paşası torunu Olcay Hanım (Yıldız Kenter) ölüm korkusuyla yaşamaktadır. Çünkü rahim kanseridir.Ama asıl korkusu kendi ismini verdiği kedisidir. Yaşamının tek dostu ve canlı varlığı olan kedisine, ölümünden sonra kim sahip çıkacaktır?
26.Antalya Altın Portakal Film Şenliği, 1989, En İyi Yönetmen Ödülü
Film Gösterimi GELİNLİK KIZ, 2000, 90 dakika 29 Mart Perşembe, 19.00 – YEM Konferans Salonu
Oyuncular: Toprak Sergen, Perihan Savaş, Sevtap Çapan, Barış Küçükgüler, Kaya Olgar, Nilüfer Aydan
Halim, annesi ile mütevazı bir hayat süren 30 yaşında bir mühendistir. Çocukluk aşkı İncila’yı yıllar sonra bulur. Fakat İncila eskisinden tamamen farklı, psikolojik problemleri olan ve düşkünler evinde kalan bir kadındır. İncila’nın bu durumu Halim’in sorumluluk duymasına neden olur ve olaylar gelişir.