Koronavirüs salgınına karşı ‘milli dayanışma kampanyası’ başlatan iktidarın, salgın günlerinde 1,8 milyar dolarlık araç geçiş garantili otoyol ihalesi yaptığı ortaya çıktı. 11,8 milyar TL’ye denk gelen bu miktar, koronavirüs salgını ardından düzenlenen ‘Milli Dayanışma Kampanyası’nda 13 Nisan itibariyle toplanmış olduğu bildirilen 1,6 milyar liralık tutarın yaklaşık 7,5 katı.
BirGün’de yer alan habere göre; Başkent Üniversitesi İktisat Bölüm Başkanı ve aynı zamanda geçmişte DPT'de planlama uzmanı olarak görev yapan Prof. Uğur Emek, kişisel blogunda Aydın-Denizli Otoyol ihalesini yazdı. Emek, Aydın-Denizli otoyolunun ihalesinin 26 Mart 2020 tarihinde Yap-İşlet-Devret (YİD) yöntemiyle, daha önceki kamu-özel işbirliği projeleri gibi araç geçiş garantisiyle gerçekleştirildiği bilgisini paylaştı.
Prof. Dr. Uğur Emek, blogunda yazdığı yazıda şu ifadeleri kullandı: “Aydın-denizli otoyolunun ihalesi 26 Mart 2020 tarihinde Yap-İşlet-Devret (YİD) yöntemiyle gerçekleştirildi. Otoyol, İzmir-Antalya arasında kesintisiz ulaşımı sağlayacak projenin ikinci kesimidir. İlk kesim hizmete açık olan İzmir-Aydın Otoyolu, ikinci ve üçüncü kesimler de sırasıyla Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya Otoyollarıdır. Büyük ihtimalle YİD yöntemiyle gerçekleştirilecek ikinci ve üçüncü kesimlerin ihalesi ileri bir tarihte yapılacaktır.
Kolayca tahmin edeceğiniz üzere, diğer ulaştırma YİD projelerinde olduğu gibi Aydın-Denizli otoyolunda da trafik garantisi verilmektedir.
Otoyol 154 km. uzunluğundadır ve yatırım bedeli 5,3 milyar TL veya ihale günü geçerli kurdan 820 milyon dolardır.
Otoyolda 2 kesim halinde trafik garantisi verilmiştir. Bunlar;
- Aydın-Kuyucak Kesimi için günlük 35.000 otomobil
- Kuyucak-Denizli Kesimi için günlük 32.000 otomobildir.
Geçiş ücretleri otomobil bazında km başına 5 eurocent/5,47dolarcent olarak ücretlendirilecektir. Yapım süresi 3 yıl ve işletme süresi ise 17 yıl 9 ay ve 18 gündür.
Bu durumda, işletme süresince verilen trafik/gelir garantisinin bugünkü tutarı ise 1,8 milyar dolar ya da 11,8 milyar TL’dir.
Bu trafik garantisi, diğer ulaştırma YİD projelerinde olduğu gibi proje kredisinin sağlandığı para cinsinin ait olduğu ülkedeki enflasyona göre her yıl güncellenecektir.
Ayrıca, Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya Otoyolları da YİD yöntemiyle yapılır ve trafik/gelir garantisi de verilirse İzmir-Antalya yolunda verilen garantilerin tutarı daha da artacaktır.”
Daha önce 7 ihale yapılmıştı
İhalesi daha önce 7 kez yapılan ancak yapımına bir türlü başlanamayan Aydın-Denizli Otoyolu Projesi yüklenici firmanın sözleşme imzalamaması sonrasında sekizinci kez ihaleye çıkmıştı.