Sabiha Gökçen'de 'Hız' Aşkı Limak'a 250 Milyon Euroya Mal Oldu
Limak Holding, Sabiha Gökçen Havaalanı yeni dış hatlar terminalini 18 ayda
bitirerek yüzde 100 maliyet artışını sineye çekti. 250 milyon euro olarak
hedefledikleri yatırımın 500 milyon euroya gerçekleşmesini değerlendiren Limak
Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir, "Bir gün daha bekleyecek
halde değildik. Fiziksel kapasite yetişmiyordu. Bu da yolcularda mutsuzluğa yol
açıyordu. Bu bizim için daha büyük sorundu. Dolayısıyla inşaatı hızlandırdık,
maliyeti de göze aldık" dedi.
İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nın yeni dış hatlar terminali ve ek
binalarının inşaatı ihalesini 1 milyar 932 milyon dolara üstlenen Limak Holding,
GMR Infrastructure ve Malaysia Airports Holdings Berhad, 3 Mayıs 2008'de
düzenlenen temel atma töreninde asgari 250 milyon euro düzeyinde yatırım
yapacağını ilan etmişti. 30 ayda bitmesi öngörülen yatırım 18 ay gibi rekor bir
sürede gerçekleştirildi. Havalimanı 31 Ekim 2009'da düzenlenen törenle açılırken
inşaat maliyetinin ise 500 milyon euroya yükseldiği açıklandı.
Yolcu kapasitesi yükseltildi
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, yüzde
100 maliyet artışının nedenini projedeki büyümeye bağladı. İnşaatın metrekare
olarak büyüdüğünü ve hızlı bitirme kararı nedeniyle çelik kullanımının arttığını
dile getiren Özdemir, "Çelik fiyatlarının en yüksek olduğu dönemde yatırım
yapmak zorunda kaldık" diye konuştu.
Limak Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir de projenin temel atma törenine göre
ciddi anlamda değiştiğini ve yüzde 50-60 civarı büyüdüğünü belirterek,
havalimanının ilk aşamada 10 milyon yolcuya göre planlandığını söyledi. Özdemir,
en hızlı artış gösteren yolcu kapasitesinin Sabiha Gökçen'de olduğunu fark
ettikleri andan itibaren de kapasiteyi 25 milyon yolcuya göre ayarladıklarını
dile getirerek, projedeki değişimleri şöyle anlattı:
"İhaleyi aldığmızda detaylı bir proje yoktu. Konsept proje mevcuttu. Ancak
master planla birlikte neredeyse her şey değişti. Mesela terminalin altına
kazıklar çakıldı. Depreme karşı sismik izolatörler yerleştirdik. Bu terminali 20
yıl işleteceğimizi hesaplayarak olası depremlere karşı önlem almayı amaçladık.
Orijinal projede mermer olan iç dekorasyon malzemelerini daha dayanıklı olması
için granite çevirdik. Ayrıca terminal binasının sağı ve soluna iki kulakçık
koyduk. O kulakçıklar vasıtasıyla o anki trafiği etkilemeden kapasite
yükseltebilmenin yolunu açtık. Yolcu kapasitesinin artması, viyadükler, alt ve
üst geçitler dahil yolların değişmesine da yol açtı."
Maliyet artışında banka kredileri ve çelik fiyatlarının artışının da etkili
olduğunu belirten Ebru Özdemir, "Bu projeyi banka kredisi alarak yaptık. Ancak
ödemeyi 30 aylık yatırım dönemine göre planlamıştık. 18 ayda bitirme gündeme
gelince faiz ödemeleri de erkene geldi. Ancak bu maliyet artışını göze aldık.
Çünkü bir gün daha bekleyecek halde değildik. Fiziksel kapasite yetişmiyordu. bu
da yolcularda mutsuzluğa yol açıyordu. Bu bizim için daha büyük sorundu.
Dolayısıyla inşaatı hızlandırdık, maliyeti de göze aldık."
336 milyon euro kredi alındı
İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme AŞ
havalimanı işletme devrinin alınmasını takiben, havalimanı işletmesi ve yeni dış
hatlar terminali inşaası için 336 milyon euro tutarında proje finansmanı kredisi
sağladı. ABN AMRO Bank N.V. ve Yapı Kredi Bankası'nın ortak eş düzenleyici
olarak sağladıkları kredi için ilk 5 yılı geri ödemesiz, 13.5 yıllık bir ödeme
planı oluşturuldu. Kredi, Türkiye'nin en uzun vadeli proje finansmanlarından
birisi oldu.
Otel ve duty free alanı büyütüldü
2008 yılında açıklanan proje ekleriyle birlikte toplam 320 bin metrekareydi.
96 check-in kontuarı, 30 self check-in kontuarı, toplam 32 Xray ünitesi ve iki
katlı VIP terminali bulunuyordu. Ayrıca üç katlı, 5 bin 350 araç kapasiteli bir
otoparkın bulunduğu projede havalimanı oteli ise 60 odalı idi. Duty free alanı
ise yine 2008 yılında yapılan açıklamalara göre 4 bin 500 metrekare
civarındaydı. 2009 yılında yatırım bittiğinde gerçekleşme ise şöyle oldu:
"Toplam kapalı alan 500 bin metrekareye çıktı. Terminal binası içerisindeki
check-in kontuarları sayısı 16 adet artarak 112 oldu. Self check-in kontuarı
sayısı ise 6 adet düştü ve 24'e indi. Otopark kapasitesi azaltıldı ve 4 bin 718
araç ve 72 otobüs kapasitesine dönüştürüldü. Ancak 60 odalı otel projesi 128
odaya çıkarıldı. Duty free alanı ise bin metrekare artırılarak 5 bin 500
metrekareye yükseltildi.