Sabancı Çimento Yeni Satın Alma Fırsatlarına Bakıyor



Sabancı Holding Çimento Grubu Başkanı Mehmet Göçmen, Sabancı Çimento Grubu'nun Türkiye'de en güçlü bilançolara sahip çimento gruplarından biri olduğunu belirterek, Türkiye ve yurt dışında fabrika alma çalışmalarının şekillenmek üzere olduğunu bildirdi.

Göçmen, düzenlenen sohbet toplantısında çimento sektörü ve Sabacı Grubu'nun çimento şirketleri hakkında bilgi verdi. Dünyada, yılda 3 milyar ton çimento üretildiğini, çimentonun uluslararası ticaretinin ise 170-200 milyon ton aralığında olduğunu belirten Göçmen, dolayısıyla çimentonun çok lokal bir iş olduğunu, tüm ülkelerin kendine yettiğini anlattı.

Çimento sektöründe büyümenin sınırının gelişmişlik ile ölçülebileceğini ifade eden Göçmen, gelişmekte olan ülkelerin büyüme trendlerinin son yıllarda gelişmiş ülkelerin çok üzerinde gerçekleştiğini, kişi başına düşen çimento tüketiminin en üst seviyesinin 800 ile 1.000 kilogram düzeyi olduğunu kaydetti.

Göçmen, çimentonun enerji yoğun bir iş olduğunun altını çizerek, aynı zamanda yüksek karbondioksit ürettiğini hatırlattı. Dünya çimento sektöründe 2003-2008 yılları arasında 'çılgın' bir büyüme yaşandığını, bu dönemde 850 milyon ton ilave kapasite yaratıldığını bildiren Göçmen, global krizle birlikte ise sektörün çöktüğünü, kapasite fazlalarının oluştuğunu anlattı. Göçmen, aynı dönem aralığında Türkiye'de yıllık üretimin 42 milyon tondan 70 milyon tona çıktığını, 2009 yılında sektörün büyümediğini, geçen yıl ise yüzde 17 dolayında büyüdüğünü bildirdi.

Dünyanın büyük çimento oyuncularının birçoğunun yüksek oranda borçlandıklarını ve ağlarını tekrar gözden geçirip bazı fabrikalarını satmaya çalıştıklarını anlatan Göçmen, ''Uluslararası yatırım ortamında bizim gibi bilançosu güçlü şirketlere yatırım yapabilme şansı doğuyor. Dünyanın kötü olduğu bir dönemde kuvvetli nakit akımına sahip şirket olmanın sağladığı bir avantaja sahibiz'' diye konuştu.

Bunun için nakit ayırıp ayırmadıklarının sorulması üzerine Göçmen, şunları söyledi:

''İki şirketimizin yıllık faaliyet karı kabaca 300 ile 400 milyon lira arasındadır. Sabancı, cepten koymadan şirket bilançolarını kullanarak 1-1,2 milyar lira arasında borçlanma kapasitesine sahip. Hiçbir şey yapmasak 1-1,2 milyar lira arasında yatırım yapabilme şansımız var. Yani toplam 15 milyon ton kapasitemizi 25 milyon tona kendi iç dinamiklerimizle çıkarabiliriz. Bugünkü konjonktür bize böyle bir fırsatı sunuyor.''

''Baktığımız yerler Türkiye'yi çevreleyen coğrafyalar''

Mehmet Göçmen, Sabancı'nın, Türkiye'de açık ara en büyük ve güçlü bilançolara sahip çimento grubu olduğunu ifade ederek, şöyle devam etti:

''Holdingin strateji haritasında hızlı büyüme potansiyeli taşıyan sektörlerin başında geliyoruz. Ortağımızla da bir sorunumuz yok. Bu da bir ayak bağı değil. Rekabet hukukunun izin verdiği ölçüde hem Türkiye'de hem de dış coğrafyalarda ciddi olarak fabrika alma çalışmalarımız aşağı yukarı şekillenmek üzere. Türkiye'ye bütün olarak bakıyoruz. Yurt dışında ise ülke riski alınabilecek bir ülke olsun istiyoruz. Aynı zamanda demografik yapısı uygun olsun, bizim mevcut fabrikalarımızla sinerji yaratabilecek coğrafi konumda bulunsun, rahat adapte olabileceğimiz kültürel değerleri paylaşan coğrafyalarda bulunsun istiyoruz.

Gideceğimiz yer tek bir ülke, tek bir fabrika olmayacak. Baktığımız yerler Türkiye'yi çevreleyen coğrafyalar. Geniş anlamda Kuzey Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar ve Balkanlar. Bütün hedefimiz bu yıl içinde önemli bir satın almayı yapabilmek. Türkiye'deki fırsatlara da bakıyoruz. Buradaki fırsatları parasal değil, rekabet yönünden alamayabiliriz.''

Göçmen, satın almanın bu yılın sonundan önce olamayacağını söyledi. Sabancı Çimento Grubu'nun toplam cirosunun geçen yıl 1,5 milyar lira olarak gerçekleştiğini, bu yıl üretim olarak artış olmayacağını, ciro artışının ise fiyatlarla bağlantılı olarak yüzde 10-15 düzeyinde olabileceğini kaydetti.



''Türkiye'de finansal olarak zor durumda olan fabrikalar var''

Türkiye'de çimento sektörünün, ekonominin büyümesinin üzerinde büyüdüğünü, kişi başına düşen çimento tüketiminin 733 kilograma ulaştığını, dolayısıyla üst sınıra doğru gelindiğini belirten Göçmen, Türkiye'nin çimentoda 2000 yılından bu yana daima ihracatçı bir ülke olduğunu, önümüzdeki süreçte de bunun devam etmesini öngördüklerini söyledi.

Göçmen, Türkiye'de 65 çimento fabrikası ve 20 dolayında oyuncu bulunduğunu, Sabancı Grubu şirketleri Akçansa ve Çimsa'nın toplam kapasitenin yüzde 18'ini oluşturduğunu bildirdi.

Türkiye’de çimento sektöründe rekabet yapısında bozukluk olduğunu dile getiren Göçmen, rekabet hukukunun gözden geçirilmesi gerektiği görüşünü aktardı. Türkiye'de finansal olarak zor durumda olan çimento fabrikaları bulunduğunu belirten Göçmen, ''Yazık değil mi? O kapasiteler yaratılmış... 'Yok sen alamazsın'... Ülke menfaati açısından bakılıp bu konuda esneklik sağlanmalı. Bunun iktisatçılar tarafından da tartışılması, TÜSİAD gibi kurumların buna öncülük etmesi gerekir'' diye konuştu.

Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefine ilişkin de görüşlerini paylaşan Göçmen, şöyle devam etti:

''Hedef yanlış olmayabilir ama içinin nasıl doldurulacağı önemli. Çimento enerji yoğun bir sektör. 1 kişilik istihdam yaratabilmek için sektörün 1 milyon dolarlık yatırım yapması gerekiyor. Ben çimentonun büyük ihracat kalemi olmasını bu ülke açısından çok doğru bulanlardan değilim. 3 milyar dolar para harcayarak 2 bin kişiye istihdam yaratmışız, Türkiye'nin böyle bir lüksü yok. Karbon kısıtı sorunu gelmeyecek mi? Gelirse biz bu ihracatı demir çelik, çimento gibi sektörlerde nasıl yapacağız. Türkiye yatırım kararlarını verirken çok dikkat etmeli. Kararların sadece iktisaden doğru olması yetmez. Sektörel stratejilerin belirlenmesini doğru bir inisiyatif olarak görüyorum, ancak dünyadaki gelişmeleri doğru okuyarak değerlendirmemiz gerekiyor.''

Mehmet Göçmen, çimento sektöründe 2011 yılında konut ve altyapı yatırımlarındaki artışa bağlı olarak yüzde 6-8 oranında bir büyüme beklediklerini, bu yıl kapasite kullanımının yüzde 90 civarında gerçekleşmesinin öngörüldüğünü söyledi.

Sürdürülebilirlik hedefi...

Göçmen, sürdürülebilirlik hedefleri kapsamında şirketlerinde 5 yıl ve ötesine uzanan bir perspektifte çevre, yenilenebilir enerji ve atık yönetimine yönelik yatırım planlamaları yaptıklarını hatırlattı.

Çimento Grubu şirketlerinin bu yönde belirli bir aşama kaydetmiş durumda olduğunu ifade eden Göçmen, bu aşamayı ileriye taşımayı hedeflediklerini, tüm fabrikalarında alternatif yakıt kullanım seviyelerini artırmak istediklerini, bu sayede fabrikalarda yakıt tasarrufu sağlarken karbon emisyon miktarını önemli ölçüde azalttıklarını anlattı.