Türkiye ihracatçılar Meclisi'nin (TİM) 2023 Stratejisti Robert Kaplan, TİM'in ev sahipliğinde gerçekleştirilen '2023'e Giderken Değer Yaratmak ve Liderlik' temalı toplantıda konuştu. Kaplan, Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefi için katılımcılara, 'Strateji Ofisi'nin nitelikleri, strateji yönetimi ve koordinasyonda kritik başarı faktörleri, en iyi uygulama örnekleri hakkında bilgi verdi.
Financial Times tarafından, 2005 yılında, iş dünyasının en önemli 25 düşünüründen biri seçilen Kaplan, Türk ekonomisinin büyüdüğünü, tüketicilerin zenginleştiğini, dolayısıyla ihracatçı firmaların da Türkiye'ye geleceğini söyledi. Türkiye'nin ihracat hedefine ilişkin önerilerde bulunan Kaplan, ''11 yıl sonraki ihracat hedefinizin gerçekleşmesi için yeni stratejiler oluşturmalısınız. Hedefiniz için şu anki gerçekleşmenizi dörde katlamanız gerekiyor. Bu, kilogram başı maliyetlerinin de artacağı anlamına gelmektedir. Kamu üzerine düşeni yapacak, ulaşım, hava alanı, enerji, demir yolu yatırımları gibi yatırımları yapmalı'' diye konuştu.
''Motive edilmiş çalışanlar, şirkete değer katar''
Kaplan, firmaların mali-fiziki varlıklarının iyi olmasının önemine dikkati çekerek, müşteri ilişkileri, bilgi, kültür, çalışan yeterlilikleri ve motivasyon gibi maddi olmayan varlıkların da strateji planlamasına dahil edilmesinin önemli olduğunu dile getirdi. Kaplan, ''Maddi olmayan varlıklara yatırım yapmayan şirketler hedeflerinden geri kalmaktadır. Sadece mali durum sizleri yanıltabilir'' uyarısında bulundu.
Kaplan, Türkiye'de strateji yönetimi konusunda başarılı olan firmaları da övdü. Liderliğin, firmaların başarısına katkıları hakkında da Kaplan, ''Liderlik olmazsa, vizyon olmaz ve devamlı tekrarlar olur. Bu da başarısızlığa neden olur. Kimse başarısız bir firmada çalışmak istemez. Başarılı bir firmada çalışmak insanları motive eder. Motive edilmiş çalışanlar, şirkete değer katar. Liderlik vizyonu bu yüzden başarı için çok önemli'' şeklinde konuştu.
''İyi kaliteli, düşük maliyetli, yüksek hacimli marka ürünleri oluşturun''
Kaplan, Türkiye'nin 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşması için stratejik bakış açısının oluşturulması ve içeriğinde bilgi ve tasarımı olan, iyi kaliteli, düşük maliyetli, yüksek hacimli marka ürünlerin oluşturulması gerektiğini de sözlerine ekledi.